نوعثمانی گری اردوغان در ورای حملات عفرین

کدخبر: ۱۹۸۷۱۶
نماینده پارلمان سوریه با اعلام اینکه گرایشات نوعثمانی گری رئیس جمهوری ترکیه در ورای حملات آنکارا به عفرین و منبج به چشم می خورد از ویژگی بارز مذاکرات سوری- سوری در سوچی سخن گفت.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- سمیه خمارباقی: ارتش ترکیه از دیروز شنبه عملیات نظامی خود موسوم به «شاخه زیتون» را در منطقه عفرین واقع در شمال سوریه آغاز کرد. پیشتر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از آغاز عملیات زمینی نیروهای کشورش علیه کردها در شهر عفرین خبر داده بود.

ستاد ارتش ترکیه روز گذشته نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد هدف این عملیات که از ساعت ۵ صبح روز شنبه به وقت محلی آغاز شده، «برقراری امنیت و ثبات» در مرزهای ترکیه و در کل منطقه است. در این بیانیه که در وبسایت ارتش منتشر شد، تصریح شده است که هدف این عملیات نه «غیرنظامیان و افراد بی گناه»، که مواضع «تروریست»ها خواهد بود. به همین مناسبت گفتگویی را با «محمد ماهر موقع» نماینده پارلمان سوریه انجام دادیم که از نظر می گذرد:

*آمریکا یک نیروی نظامی ۳۰ هزار نفری در شمال سوریه ایجاد و مورد حمایت قرار داده که مورد مخالفت دمشق بوده است، اهداف آمریکا از این اقدام چیست؟

اعلام دولت آمریکا درخصوص تشکیل ائتلاف در شمال سوریه متشکل از نیروهای کردزبان و عشایر عرب موجود در این منطقه است و این اقدام آمریکا بیانگر شکست ائتلاف ضد داعش به رهبری واشنگتن در تحقق اهداف خود در خصوص تجزیه سوریه است. هدفی که آمریکا سعی داشت از طریق گروه های تروریستی همچون داعش آن را عملی کند.

وی با بیان این مطلب افزود: آمریکا همچنان به دنبال تجزیه سوریه است و این موضوع را درک کرده است که کردها به تنهایی نمی توانند پروژه تجزیه سوریه را عملی کنند، آمریکایی ها همچنین در اجرای این توطئه توسط خود نیز ناکام ماندند لذا به دنبال گزینه های جدید برای احیای این پروژه هستند، پروژه ای که تاکنون شکست خورده است و در آینده نیز در برابر تصمیم ملت سوریه و بشار اسد رهبر آن شکست خواهد خورد.

*ترکیه حملات نظامی خود را به مناطق عفرین و منبج آغاز کرده است، اهداف آنکارا از این اقدام چیست؟

سیاست توطئه آمیز رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه علیه سوریه، آنکارا را در تنگنا قرار داده است به ویژه اینکه وی گرایشات نوعثمانی گری در منطقه دارد. پیروزی های میدانی ارتش سوریه در نبرد با تروریست های تکفیری، ترکیه را در اجرای اندیشه هایش با ناکامی مواجه کرده است اما اردوغان همچنان تلاش می کند از طریق بقایای گروه های تروریستی و دخالت مستقیم نظامی در سوریه تلاش های انجام شده در راستای پایان بخشیدن به بحران سوریه را از بین ببرد. آنکارا در این زمینه تلاش می کند با دخالت های آشکار خود همچون بهانه مبارزه با کردها و جلوگیری از آنچه که به زعم خود تهدید علیه ترکیه می داند، به اهداف خود در سوریه دست یابد، به ویژه اینکه آمریکا نیز به لحاظ سیاسی و نظامی از تلاش های جدایی طلبانه کردهای سوریه حمایت می کند.

*آینده مذاکرات صلح سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟

مذاکرات سوری- سوری که قرار است ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) در سوچی و تحت نظارت روسیه و ایران برگزار شود و هم اکنون مقدمات آن در حال انجام است، نقطه عطفی برای ترسیم نقشه راه درست درخصوص آینده جدید سوریه خواهد بود، اهمیت این مذاکرات از این جهت است که طیف گسترده ای از نمایندگان ملت سوریه در آن شرکت خواهند کرد و در واقع یک مشارکت واقعی محسوب می شود. این مشارکت، ادعای دروغین برخی گروه های معارض خارج نشین سوری را فاش خواهد کرد، گروه هایی که به دروغ خود را نماینده ملت سوریه معرفی می کنند و در حقیقت تنها نماینده خواسته های خود و عامل رنج و مشکلات ملت سوریه طی سالهای گذشته و جنگ در این کشور بوده اند.

مذاکرات سوچی به جهانیان نشان خواهد داد که جامعه سوریه با تمامی طیف های خود مخالف هر گونه دخالت در امور داخلی خود است و به دنبال راهکار سوری- سوری است، راهکاری که حافظ وحدت و حاکمیت سوریه و آرمان های ملی و عربی این کشور است و ثابت خواهد کرد سوریه به عنوان یک کشور عربی برای آزادسازی اراضی اشغالی عربی تلاش می کند و همچنان قضیه فلسطین را یک اولویت اصلی برای جهان عرب می داند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید