اردوغان: تروریست ها با وجود حمایت آمریکا توان مقابله با ترکیه را ندارند

کدخبر: ۱۹۸۸۱۴
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه گفت: تروریست‌های حاضر در شمال سوریه با وجود حمایت آمریکا از آنها، توان مقابله با ترکیه را ندارند.

به گزارش ایرنا، اردوغان روز یکشنبه طی سخنرانی در کنگره حزب عدالت و توسعه در شهر بورسا خطاب به گروه های حاضر در منطقه عفرین و منبج افزود: این را بدانید که به خیال این که آمریکا حامی شماست و سلاح در اختیارتان می‌گذارد، نمی توانید در مقابل ترکیه و ملت ترک بایستید.

وی با بیان این که برای انجام عملیات شاخه زیتون در عفرین خیلی صبر کردیم، اظهار کرد: متأسفانه برخی از متحدان ما می گویند که به سازمان های تروریستی سلاح نداده اند اما اکنون می دانیم و می بینیم که آنها به گروه های تروریستی کمک می کنند.

وی به صورت تلویحی آمریکا را فریبکار خواند و بیان کرد: شما چه کسی را فریب می دهید؟ این ها همه حقایق آشکار است و می دانیم که علاوه بر پنج هزار کامیون سلاح ارسالی، با 2 هزار پرواز سلاح در اختیار تروریست های شمال سوریه قرار داده اید و بخشی از آنها به عفرین منتقل شده است.

وی یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) را تشکیلات تروریستی مورد حمایت آمریکا در شمال سوریه عنوان کرد و ادامه داد: ما به خوبی می دانیم که آنها برای چه کاری منطقه ای به وسعت دو هزار کیلومتر مربع در جنوب عفرین را در اختیار گرفته اند.

اردوغان اضافه کرد: روز گذشته، اقدامات لازم را با عملیات هوایی انجام دادیم و امروز نیز عملیات زمینی شروع شد و تروریست ها با ادامه این عملیات تاوان سنگینی را خواهند پرداخت.

وی تاکید کرد: 55 درصد جمعیت عفرین سوریه عرب بوده و 35 درصد آنها نیز کردهایی هستند که بعدها در آنجا ساکن شده اند و حدود هفت درصد نیز ترکمن هستند ولی عده ای قلیل ادعای مالکیت بر تمام عفرین را دارند.

وی با بیان این که هدف اصلی ما تحویل دادن عفرین به صاحبان اصلی آن است، گفت: هدف ما این است که 3.5 میلیون پناهجوی سوری که هم اکنون ساکن ترکیه هستند، به وطن خود برگردند.

وی تاکید کرد: ما گام هایی را که باید علیه گروه های تروریستی جدایی طلب برداریم، برخواهیم داشت و از این تصمیم خود عدول نخواهیم کرد و تمام تروریست های پ.ک.ک، ی.پ.گ و پ.ی.د را در خاک خود سرکوب می کنیم و عواملی از آنها که از خاک سوریه به سمت ترکیه اقدام کنند، تاوان سنگینی را پرداخت خواهند کرد.

وی در ادامه در خصوص برخی زمزمه ها مبنی بر 'اعتراضات خیابانی در شهرهای کردنشین سوریه در حمایت از گروه های کردی سوریه و تروریست های پ.ک.ک، ی.پ.گ و پ.ی.د' بیان کرد: گویا برای این امر تشکیلات ک.ج.ک و حزب دموکراتیک خلق ها از مردم برای حضور خیابان دعوت کرده اند ولی 'هر کسی بر اساس دعوت اینها به خیابان بیاید، تاوان سنگینی خواهد داد.'

وی عملیات ترکیه در شمال سوریه را 'یک مبارزه ملی' خواند و تاکید کرد: 'در جریان آن هر کسی که سر راه ما قرار بگیرد، نابود خواهد شد و کوچکترین انعطافی به خرج نخواهیم داد.'

رییس جمهوری ترکیه اضافه کرد: این عملیات شاخه زیتون در عفرین را در یک زمان بسیار کوتاه به پایان خواهیم برد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید