5 نتیجه گیری نیویورک تایمز از بحرانی شدن وضعیت سوریه و اسرائیل

کدخبر: ۲۰۱۶۱۶
انتخاب: نیویورک‌تایمز در گزارشی به قلم دیوید ام هالب فینگر به حوادث اخیر در سوریه پرداخته و تحلیل‌هایی در این باره ارائه داده است. «در روز شنبه آرامش بین دو طرف اسرائیل و نیروهای سوری، تبدیل به روابطی خصمانه شد. موضوعی که در سرتاسر مرزهای شمالی اسرائیل منتشر شد و برای افرادی که در بخش‌های حاشیه‌ای جنگ داخلی سوریه متمرکز بودند، پیغام هشدار صادر کرد.
5 نتیجه گیری نیویورک تایمز از بحرانی شدن وضعیت سوریه و اسرائیل

پیغامی با این محتوا که در مورد جنبه‌های مختلف استراتژی ایران در منطقه جای تردید وجود دارد.» در فاصله چند ساعت پس از آنکه اسرائیل اعلام کرد یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی به مرزهای هوایی‌اش نفوذ کرده و درست پس از آنکه اعلام شد مرکز کنترل و فرماندهی سوریه، مسوول این پهپاد بوده، یک جنگنده F-۱۶ پس از حمله به مواضع سوریه در مرزهای شمالی اسرائیل سقوط کرد.

این نخستین جت اسرائیل در دهه‌های گذشته است که  با موشک ساقط می‌شود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل رویدادهای روز شنبه را به‌عنوان مدرکی برای اثبات عزم اسرائیل درمنطقه توصیف کرد. وی گفت: «ما ضربه‌های شدیدی به نیروهای ایران و سوریه وارد کردیم. ما به صراحت اذعان کردیم که یک خط از قوانین ما نیز تغییر نکرده است. بر این اساس ما هر نوع تلاش برای حمله را به سرعت پاسخ خواهیم داد.» اما استراتژیست‌ها و تحلیلگران نظامی در اسرائیل مسائل را به همین سادگی نمی‌بینند. برخی از نکات مهم درخصوص این درگیری‌ها شامل موارد زیر است:

آغاز داستان: همان‌طور که جنگ داخلی سوریه در جریان است یک درگیری جدید درحال ظهور است. به نظر می‌رسد سوریه تبدیل به پایگاهی پایدار برای ایران شده باشد. در سوی دیگر ماجرا اسرائیل مصمم است تا مانع دولت سوریه و مقاصد ایران در این کشور شود. مقاصدی که بر اساس شلیک به هواپیماهای اسرائیلی نشان از افزایش چشمگیر اعتماد به نفس بشار اسد دارند.

زلزبرگ، تحلیلگر گروه بین‌المللی بحران در این خصوص می‌گوید: «ما درحال بررسی مجدد مقررات بازی سیاستمداران با توجه به نوع فعالیت‌های نظامی هستیم که هر طرف به طرف مقابل تحمیل می‌کند و در نتیجه آستانه تحمل دو طرف دستخوش فشار می‌شود؛ این موضوع منجر به افزایش اصطکاک بین طرف‌های مختلف می‌شود. با این وجود نکته آشکار این است که بشار اسد درخصوص سرکوب شورشیان سوری موفقیت‌آمیز عمل کرده است. آن هم در شرایطی که بعید به نظر می‌رسد هیچ یک از طرفین پا پس بکشند.

اسرائیل معتقد است توقف فعالیت‌های موشکی ایران، حزب‌الله و دیگر شبه نظامیان شیعه در منطقه یک الزام جدی است‌. موشک‌هایی دقیق که در گوشه و کنار مناطق مهم سوریه جا خوش کرده‌اند و در سایه توپخانه و نیروهای نظامی متعدد دیده می‌شوند.جورا ایلند، رئیس سابق شورای امنیت ملی اسرائیل می‌گوید: «ایران نمی‌خواهد پس از سرمایه‌گذاری خود در نجات بشار اسد هیچ نقشی در دمشق نداشته باشد و ناچار باشد در نهایت نیروهای خود را به تهران باز گردانده و پایگاه‌ها را تحویل دولت دهد. اگر ایران به پایگاه‌های خود بازگردد، روس‌ها هم به خواسته‌های خود می‌رسند؛ در این میان ایران چه می‌شود؟»

اسرائیل و مهار ایران در سوریه: اسرائیل کشورهای همسایه را از ساختن تاسیسات هسته‌ای منع کرده است. اما به اعتقاد ایلند بعید است که درخصوص ایران توان موفقیت داشته باشد. درواقع حتی اگر بتواند در مسیر ایران وقفه یا کندی ایجاد کند، بازهم موفق نخواهد بود. اسرائیل می‌تواند دولت اسد را برای حمایت از ایران تحت مجازات قرار دهد. ایلند ادامه می‌دهد: «ما برخی از اهداف در سوریه را نابود کردیم. موضوعی که می‌تواند منجر به بروز تنش در سوریه شود.

در نهایت اسرائیل می‌تواند تلاش کند تا نگرانی‌های امنیتی خود را در مذاکرات جدید بین‌المللی به سرانجام برساند.» او ادامه داد: «آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌خواهند از پیشرفت تولید موشک‌های دوربرد ایران علیه اروپا جلوگیری کنند. از دیدگاه اسرائیل، ایران درحال حاضر دارای موشک‌هایی است که می‌تواند کل اسرائیل را هدف حمله قرار دهد. موضوعی که به لحاظ آسیب‌زایی بسیار خطرناک‌تر از حضور ایران در سوریه خواهد بود.»

تمرکز ایالات‌متحده در جای دیگر: ایالات‌متحده، مهم‌ترین متحد اسرائیل، بر شکست داعش در مواضعی در مرکز و شرق سوریه متمرکز شده است. در نتیجه توجهی به نگرانی‌های اصلی اسرائیل درخصوص جنگ با ایران ندارد. به اعتقاد زلزبرگ، ایالات‌متحده هیچ گونه کمکی برای حذف ایران از معادلات منطقه یا کاهش روابط سوریه و ایران انجام نداده است.

موضوعی که به قول این دیپلمات اسبق همه اسرائیلی‌ها هم متوجه آن شده‌اند.» جنگنده‌های اسرائیلی شکست‌ناپذیر نیستند: اخیرا رسانه‌های اسرائیلی پس از سورپرایز روز شنبه ضربه بزرگی را احساس کردند که آن نابودی یک اف ۱۶ اسرائیلی در یک ماموریت بود که از سال ۱۹۸۲ اتفاق نیافته بود. روزنامه معاریو اسرائیل نوشت: «اسرائیلی‌ها همواره تصور می‌کردند که هیچ‌کس در منطقه توان مقابله با نیروی هوایی آنان را ندارد.» این روزنامه افزود: «از این پس اسد به تلاش بیشتری برای دستیابی به موفقیت‌های بیشتر در این زمینه دست خواهد زد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید