شایعه استعفای شهردار تهران چگونه شکل گرفت؟

کدخبر: ۲۰۱۹۴۶
آفتاب یزد: «دوباره عده ای بحث استعفای نجفی را مطرح می کنند. این بار از شهرداری. به عبارتی آرزوی استعفایش را دارند. از قرار معلوم فقط پای اصولگرایان هم در میان نیست. بلکه نشانه‌هایی از هم حزبی‌ها و یاران سابق او در حزب دیده می شود.»
شایعه استعفای شهردار تهران چگونه شکل گرفت؟

«چند روز پیش حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران از استعفای «محمدعلی نجفی» ازاین حزب خبر داد. آن موقع مرعشی به کنایه به نجفی گفت: «معمولا در ایران افرادی که مسئولیت می‌پذیرند، از احزاب جدا می‌شوند.»

البته محمدعلی نجفی هم پاسخ او را داد و درباره استعفایش از حزب کارگزاران اعلام کرد که ۱۰ سالی هست که از حزب جدا شده و گفت: «استعفایم مقوله جدیدی نیست. از حدود ۱۰ سال پیش به دلیل ایجاد مشغله‌های مختلف احساس کردم حضورم در تیم کارگزاران و شورای مرکزی نمی‌تواند چندان مفید باشد. حدود ۱۰ سال قبل از شورای مرکزی حزب کارگزاران استعفا دادم اما چند روز پیش به طور رسمی استعفایم را تقدیم کردم. از دوستانم در حزب کارگزاران خواستم با استعفایم موافقت کنند. البته ارتباطم را با کارگزاران و همچنین دیگر احزاب قطع نخواهم کرد.»

آن «تک» مرعشی و این «پاتک» نجفی بیانگر آن بود که ظاهرا میانه حزب کارگزاران و شهردار تهران شکرآب شده است. این رابطه شکرآب را به خوبی می‌شد در گزارش چند روز پیش روزنامه سازندگی، نشریه وابسته به این حزب تحت عنوان "دوری از کارگزاران و نزدیکی به دیگران" که علیه شهردار تهران هجمه برده بود و گلایه‌های خود را از این جدایی اعلام کرد، دید. حتی اعضای شورای مرکزی مانند محمد عطریانفر هم در مطلبی با «متارکه نجفی از کارگزاران تا اطلاع ثانوی» انتقادها و عصبانیت از جدایی نجفی را اعلام کردند. قبل از این هم محمد‌ هاشمی برادر آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی از این حزب جدا شد.

ماهیگیری از آب گل آلود

و حالا دوباره عده ای بحث استعفای نجفی را مطرح می کنند. این بار از شهرداری. به عبارتی آرزوی استعفایش را دارند. از قرار معلوم فقط پای اصولگرایان هم در میان نیست. بلکه نشانه‌هایی از هم حزبی‌ها و یاران سابق او در حزب دیده می شود. پنجشنبه هفته گذشته بود که به یکباره خبری مبنی بر استعفای نجفی در شبکه‌های مجازی پخش شد؛ خبری که اگر چه به تکذیب رسید اما به قدری جو را علیه او ملتهب کرد که حتی برخی از رسانه‌ها نیز در گفتارهایشان از رفتنی بودن شهردار و استعفای او سخن می گویند. این که نجفی چون بیمار است توان کار ندارد...

البته در این بین اصولگرایان هم از آب گل آلود ماهی گرفتند و مثلا پرویز سروری، عضو سابق شورای شهر در این باره موضوع بیماری نجفی را وسط کشید و گفت که او رفتنی است و اظهار داشت : شورای شهر تهران نظر مثبتی به عملکرد آقای شهردار ندارد؛ چرا که به زودی با اعتراض مردمی مواجه خواهند شد. ادعایی که واکنش اعضای شورای شهر را به همراه داشت نمونه اش علی اعطا که در توئیترش نوشته: «دکتر نجفی شهردار منتخب هر ۲۱ عضو و مورد حمایت شوراست. به عنوان سخنگوی شورا، اخبار منتشره در رابطه با دیدار و گفتگوی اعضای شورا با شخصیت‌های اجرایی و سیاسی با موضوع گزینه جایگزین و هر اقدامی از این دست را از اساس تکذیب می‌کنم.»

شخص نجفی هم صبح جمعه در توییتی که نشانه‌ رد شایعه‌ استعفاست، نوشت: «در نامه‌هایی به دادستان تهران و معاون ایشان، مستندات برخی تخلفات و موارد مبهم در عملکرد مدیریت شهری گذشته را اعلام کردیم و این روند ادامه خواهد داشت.»

نجفی با این جمله بیان می کند که نه تنها استعفا نداده ، بلکه دلیل مطرح شدن شایعه استعفایش را هم می گوید

مبارزه با فساد و ناراحتی و نگرانی بسیاری از این موضوع!

این گفته را اما حسن رسولی دیگر عضو شورای شهرتهران صریح‌تر و بی پرده‌تر تکرار می‌کند. او درباره شایعه استعفای نجفی می‌گوید: «اخیراً شایعاتی مبنی بر رفتن شهردار تهران مطرح شده است، چون از پشت پرده این شایعات مطلع هستم، خدا را شکر می‌کنم که مشخص شد یکی از گلوگاه‌های فساد را بسته‌ایم.»

او ادامه داده: «اطمینان می‌دهم محمدعلی نجفی بر اساس قول و قراری که گذاشته‌‌‌ایم، عالمانه، آگاهانه و با تعهد کامل این مسئولیت سنگین را با هدف ارائه تجارب چندین ساله مدیریتی خود به حوزه مدیریت شهری پایتخت پذیرفته است و با اطلاعات موثق و با قول و قرار و تعهدی که بین او و ۲۱ نفر از اعضای شورای شهر تهران بسته شده، انجام وظیفه خواهد کرد.»

سکوت کارگزاران درباره شایعه استعفا

هر چند ماجرای استعفای نجفی را از همان روز اول اصولگرایان کلید زده اند و در این بین عده ای هم که از پیگیری وی و مبارزه اش بافساد به ستوه آمده و نگران بودند، سناریوی کناره گیری او را به جد دنبال کرده‌اند اما ظاهرا این بار یک گروه مخالف دیگر هم به این جمع اضافه شده و آن کارگزارانی‌هایی هستند که بعد از اختلافات با نجفی بدشان نمی آید همراه و همگام با اصولگرایان بر موج فشار به نجفی بیفزایند و او را وادار به استعفا کنند تا هم دندانی برای شهردار تیز کرده باشند و هم جانشینی را که مدت‌هاست به او فکر می‌کنند، به جای نجفی بگمارند. جانشینی که کسی نیست جز محسن‌ هاشمی رئیس شورای شهر که هم به حزب کارگزاران وفادار است و هم مورد قبول جمع بیشتری از اصولگرایان.

به عبارتی بعد از عبور نجفی از کارگزاران، این حزب بیشترین نگاهش به سمت و سوی محسن‌ هاشمی شده است و برای همین درباره شایعه استعفای نجفی هم سکوت پیشه کرده است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید