شاخص دلار به 101.59 رسید

تقویت دلار قیمت طلا را کاهش داد

کدخبر: ۱۵۴۷۰۳
از صبح امروز روند کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی با سرعت بیشتری ادامه پیدا کرد. قیمت اونس جهانی طلا با ورود به کانال 1700 واحد پیام روشنی برای سرمایه گذاران ارسال کرد. روند کاهش قیمت طلا تحت تاثیر افزایش شاخص دلار سرعت گرفت. تقویت دلار موجب شد تا رفتار سرمایه گذاران تغییر کند و آنها با احتیاط بیشتری دست به خرید طلا بزنند. ارائه آمارهای اقتصادی جدید از آمریکا مهمترین عامل تقویت دلار و به تبع آن تضعیف طلا بود. ارائه آمار بی کاری در آمریکا موجب شد تا شاخص دلار تا سطح 101.59 بالا بیاید.
تقویت دلار قیمت طلا را کاهش داد

تازه ترین آمارهای موسسه ای دی پی نشان می دهد که بخش خصوصی آمریکا طی ماه نوامبر 216 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است. این مساله نشانگر بهبود اوضاع بازار کار و اشتغال آمریکا طی ماه گذشته بوده و موجب افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت طلا شده است. آمارهای دیگر نیز نشان می دهد که درآمد شخصی آمریکایی ها طی ماه گذشته با رشد 0.6 درصدی روبرو شده است. انتشار این آمارها گمانه زنی ها نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نشست دسامبر را بیشتر کرده است. در صورت افزایش نرخ بهره شاخص دلار باز هم تقویت خواهد شد و این به سود قیمت طلا نیست.

بلومبرگ نیز با بررسی روند کاهش قیمت طلا پیش بینی کرده است که روند کاهشی تا نیمه ماه دسامبر که نشست بانک مرکزی آمریکا برای تعیین نرخ بهره برگزار می شود ادامه پیدا کند. اتفاقاتی که امروز در بازار طلا رخ داد نیز این مساله را تایید می کند که اونس جهانی طلا میل به کاهش قیمت دارد. چرا که برای لحظاتی قیمت 1162 دلار نیز ثبت شد. هر چند کوتاه بود و بار دیگر طلا به کانال 1700 دلار بازگشت. با این حال سطح حمایتی طلا یعنی قیمت 1700 دلار برای مدت کوتاهی شکسته شده و این نشان می دهد که قیمت های می توانند پایین تر بیایند. همه پرسی روز یکشنبه ایتالیا را نیز یکی از عوامل موثر بر قیمت طلا عنوان کرده اند. این همه پرسی در خصوص قانون اساسی می تواند موجب افزایش نگرانی در خصوص ثبات اقتصاد حوزه یورو شود. تحلیل گران تکنیکال که تا دیروز سطح مقاومتی طلا را 1200 دلار عنوان کرده بودند امروز 5 دلار از آن کاسته و اکنون 1195 دلار را سطح مقاومتی جدید عنوان می کنند.

عامل بعدی که در میان مدت می تواند روی قیمت طلا اثر بگذارد سیاست های اقتصاد دولت دونالد ترامپ است. اگر این سیاست ها روی اقتصاد آمریکا اثر مثبت گذاشته و موجب تقویت شاخص دلار شود آنگاه باید انتظار کاهش بیشتر قیمت طلا را داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید