دو عامل سردرگمی در بازار ارز

جنگ « حواله درهم » و « عرضه اسکناسی » بر سر قیمت دلار

کدخبر: ۱۵۵۷۰۳
در حالی که قیمت دلار در پایان معاملات صرافی ها زیر 3990 تومان بسته شده بود، صبح سه شنبه دو عامل در بازار ارز حس شد که موجب سردرگمی معامله گران را پدید آورد. در نهایت برآیند این دو نیرو در بازار ارز به سود معامله گران افزایشی رقم خورده و قیمت دلار بار دیگر از 3900 تومان گذشت.
جنگ « حواله درهم » و « عرضه اسکناسی » بر سر قیمت دلار

به گزارش اقتصاد نیوز عامل کاهشی دیروز در بازار ارز نرخ حواله درهم بود. این نرخ اکنون به طور سنتی به منزله راهنمای معامله گران ایرانی عمل می کند. افزایش نرخ حواله درهم امید افزایشی ها را برای بالا رفتن قیمت دلار تقویت کرد. از سوی دیگر بازار ارز دیروز با عرضه نقد و به صورت اسکناس رو به رو شد که امید کاهشی ها را زنده نگه می داشت.

در نتیجه این عوامل متناقض، دو قطبی در بازار ایجاد شد که موقعیت خرید و فروش بازیگران ارزی را تحت تاثیر قرار داد. البته در بیست‌وسومین روز آذرماه، افزایشی‌های بازار در نهایت قدرت بیشتری از خود نشان دادند و توانستند قیمت دلار را از مرز 3هزار و 900 تومان عبور دهند.

افزایش قیمت دلار پس از سه روز آرامش نسبی و دامنه نوسان اندک ، خود اهرمی شد تا سکه را بلند کند. سکه طلا دیروز قیمت یک میلیون و 142 تومان را هم برای ساعتی به خود دید.

با این وجود به گفته فعالان، هر چقدر دیدگاه‌های افزایشی در بازار بالاتر رفت، میزان حجم ارز موجود در پاساژ افشار نیز افزون‌تر شد. به اعتقاد شماری از بازیگران باتجربه بازار، زمانی که برخی معامله‌گران قصد داشتند با افزایش خرید و ایجاد جو هیجانی پیرامون نرخ حواله درهم، بهای دلار در بازار داخلی را بالا ببرند، تعدادی از حاضران در بازار میزان فروش ارز اعلامی خود را به بالای 500 هزار دلار رساندند. زمانی که یک معامله‌گر به تنهایی میزان عرضه خود را 500 هزار دلار عنوان می‌کرد، جو افزایشی موجود در بازار تا حدی آرام می‌گرفت.با این حال، به‌نظر می‌رسد برای مدیریت نوسان قیمت در روز چهارشنبه نیاز است که نرخ حواله درهم کمی از محدوده هزار و 90 تومان فاصله بگیرد. عرضه حواله درهم یکی از راه‌هایی است که می‌توان برای مدیریت انتظارات معامله‌گران داخلی از آن استفاده کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید