صرافی های بانکی معاملات ارز را از کف خیابان جمع کردند

ثبات قیمت دلار به دنبال مدیریت عرضه

کدخبر: ۱۵۶۸۴۹
قیمت دلار اگر چه همچنان در سطح بالاتر از 4100 تومان باقی ماند اما نوسان آن به طور محسوسی کاهش یافت و امروز مراجعان به بازار ارز با ثبات نسبی قیمت ها رو به رو شدند. به همین دلیل بازار روند معمولی خود را در داد و ستد ارز طی کرد. توقف روند افزایش قیمت دلار می تواند یک سیگنال خوب برای بازار باشد.
 ثبات قیمت دلار به دنبال مدیریت عرضه

به گزارش اقتصادنیوز ، روز گذشته، فضای بازار ارز نسبت به روزهای قبل از آن کاملا متفاوت بود تا نرخ ارز، کمترین نوسان قیمتی را طی یک هفته اخیر تجربه کند. این ثبات قیمتی، از این جهت استثنایی بود که حاصل عملکرد متفاوت بازارساز نسبت به روزهای دیگر و دوراندیشی بازیگران بازار دلار بود. بازارساز، دیروز، بیش از آنکه در تفکر جلوگیری از افزایش قیمت باشد، سعی داشت که بهای ارز مداخله‌ای را که توسط بانک‌ها عرضه می‌شود، نزدیک به قیمت بازار تعیین کند.

در مقابل معامله گران بازار نیز با تغییر سیاست و فاصله‌گیری از بازار، از خرید و فروش کور دست کشیده و سعی کردند که جهت درست قیمت را تشخیص دهند. این مجموعه رویدادها، شرایطی در بازار به‌وجود آورد که روز گذشته به « تمرین ثبات در بازار ارز » تبدیل شود. اما تثبیت این وضعیت نیازمند تداوم راهبرد روز گذشته ازسوی بازارساز و رعایت سیاست‌های اعلانی از سوی سایر اعضای تیم اقتصادی است. به گفته کارشناسان مدیریت نوسان در کنترل قیمت، ماموریت اصلی بازارساز در روزهای پیش‌رو است و فاصله‌گیری از ادبیات غیرتخصصی و اصرار بی‌مبنا بر کاهش قیمت، رسالت سایر اعضای تیم اقتصادی عنوان می‌شود. «دنیای اقتصاد» در گزارشی به بررسی دلایل ثبات بازار ارز پرداخته است. این گزارش در کنار بررسی ثبات ارز، نوسانات نرخ سکه در روز گذشته را نیز علت‌یابی کرده است.

در روزی که بازار ارز با ثبات بود، نوسان به بازار سکه منتقل شد. با این حال، به گفته فعالان هیچ ارتباط منطقی بین نوسان این دو وجود نداشت؛ چراکه دلار تاثیر چندانی در رشد سکه نداشت. در چهارمین روز هفته، دلار در مقابل روزهای آغازین دی‌ماه نسبتا کم‌نوسان بود، ولی در بازار موازی، سکه دومین روز متوالی هیجانی را پشت‌سر گذاشت و با شکستن مرز یک میلیون و 200هزار تومان، رکوردهای جدیدی ثبت کرد. در مقابل بازار سکه، روز سه‌شنبه بازار ارز نسبتا روز آرام و کم‌تغییری را پشت‌سر گذاشت و در نهایت با قیمت 4 هزار و 135 تومان به کار خود پایان داد. دلار که روز دوشنبه 50 تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود، روز سه‌شنبه تنها 10 تومان بالاتر رفت. به گفته فعالان، افزایش عرضه ارز توسط بازیگران بازارساز، مدیریت نوسان نرخ حواله درهم و کنار کشیدن شماری از معامله‌گران از جمله عواملی بودند که به کاهش نوسان شاخص ارزی کمک کردند. به گفته فعالان، قیمت‌گذاری صرافی‌های بانکی روز سه‌شنبه بسیار نزدیک به بازار بود و بسیاری از کارشناسان این موضوع را به فال نیک گرفتند. به گفته آنها، حتی در مقاطعی از روز قیمت‌های بازار با سرعت بیشتری کاهش یافت و در این حالت قیمت صرافی‌های بانکی در مقطعی به میزان اندکی بالاتر از قیمت بازار قرار گرفت. آنچه مسلم بود مدیریت نوسان در روز سه‌شنبه به اندازه‌ای مناسب بود که دلار پس از چند روز با ثبات نسبی مواجه شد. تحولات روز گذشته نشان داد که اگر هدف بازارساز کنترل نوسان باشد، درصد موفقیت او بیشتر خواهد بود؛ بنابراین ثبات قیمت‌ها نباید تله‌ای برای فشار بر بازار در جهت کاهشی کردن قیمت باشد. کاهش قیمت‌های ناگهانی خود می‌تواند تولیدکننده نوسان باشد. این روزها که دامنه نوسان‌های بازار کم شده، بهتر است مسوولان اقتصادی غیرمرتبط با بازار ارز کمتر در این مورد موضع بگیرند و به‌خصوص وعده کاهش قیمت ندهند؛ خصوصا افرادی که در زمان بالا بودن قیمت، با انکار واقعیت‌ها صحبت از کاهش قیمت کرده‌اند، باید به این نکته توجه داشته باشند. مسوولان مرتبط با بازار ارز نیز باید علمی و با درک واقعیت‌ها صحبت و از کلی‌گویی پرهیز کنند.

یکی از مهمترین پیامدهای ورود صرافی های بانکی به بازی دلار این بود که معاملات از کف خیابان جمع شده و به صرافی ها انتقال پیدا کرد. این خود عاملی برای فروکش کردن تب افزایش قیمت دلار و کاهش انتظارات افزایشی بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید