عرضه مناسب و کاهش ریسک سیاسی موجب شد

سفته بازان بازار ارز در موقعیت فروش قرار گرفتند

کدخبر: ۱۵۸۴۹۴
بازار ارز تهران به خصوص قیمت دلار برای تحلیلگران روز بسیار حساسی بود. روزی که می توانست روند هفته را مشخص کند. رقابت بین دو تفکر افزایشی و کاهشی دلالان ارز در روز پنجشنبه به دلیل تعطیل شدن زودتر بازار در این روز ناتمام ماند و همه چیز به روز شنبه موکول شد. در این روز قیمت دلار روند کاهشی را در پیش گرفت تا تفکر کاهشی در بازار ارز پیروز از میدان بیرون بیاید.
سفته بازان بازار ارز در موقعیت فروش قرار گرفتند

به گزارش اقتصادنیوز ، قیمت دلار که در روز پنجشنبه تا قیمت 3990 تومان هم در صرافی ها به روی تابلو رفته بود، در روز شنبه مسیر کاهش قیمت را در پیش گرفت و در نهایت با قیمت 3960 تومان به کار خود پایان داد. وضعیت بازار ارز به گونه ای بود که سفته بازی را بی اثر کرده و سفته بازان را در موقعیت فروش قرارداد.

عرضه مناسب بازیگران بازارساز، کاهش نرخ حواله درهم، افت ارزش دلار در مناطق مرزی در کنار کاهش تحرکات معامله‌گران فردایی از جمله عوامل اثرگذار در کاهش قیمت دلار بودند. این در حالی بود که پیش از شروع هفته جدید، بخشی از معامله‌گران که می‌توان به آنها لقب «باز»‌ها داد، انتظار داشتند بازار با تکیه به اخبار بیرونی دچار نوسان شود.

با این حال، بازار بیشتر به کبوترهایی توجه کرد که با توجه به معادلات درونی بازار در انتظار کاهش قیمت بودند. در واقع، روز شنبه، عرضه زیاد بازارساز با موج فروش ارزی معامله‌گران کاهشی (کبوترها) مواجه شد که نتیجه آن قرار گرفتن معامله‌گران افزایشی (بازها) در گوشه رینگ بود. البته نکته‌ای که در این میان باید مدنظر قرار گیرد، مقاومت دلار با وجود کاهش قیمت در سطح 3 هزار و 950 تومان بود، عاملی که همچنان بخشی از افزایشی‌های بازار را امیدوار نگه داشت.

در ابتدای اولین روز هفته خریدار چندانی در بازار ارز وجود نداشت. در اولین دقایق بازار، تعدادی از معامله‌گران نرخ فروش دلار خود را 3 هزار و 985 تومان تعیین کردند، ولی هیچ معامله‌گری حاضر نشد که اقدام به خرید کند. در ادامه روز این روند ادامه پیدا کرد؛ به‌طوری‌که این ارز به سرعت از محدوده 3 هزار و 980 تومان پایین رفت و حدود ساعت 11:30 ظهر روی نقطه 3 هزار و 970 تومان قرار گرفت. در این نقطه مقداری خریدهای ارزی بالا رفت، ولی قیمت بار دیگر به کاهش ادامه داد و حتی در مقطع کوتاهی تا زیر سطح 3 هزار و 950 تومان پایین رفت. این موضوع به میزان زیادی نشان دهنده قدرت کاهشی‌های بازار ارز بود.

هر چند که در ساعات انتهایی روز میزان کاهش کمی تعدیل شد و در نهایت دلار با قیمت 3 هزار و 960 تومان به کار خود پایان داد. به گفته فعالان، عرضه متناسب بازارساز و حجم مناسب ارز موجود در بازار مهم‌ترین عامل اثرگذار در کاهش قیمت بود. هر چند که در این بین، عواملی مانند افت نرخ حواله درهم و پایین آمدن ارزش دلار در مناطق مرزی تعداد بیشتری از معامله‌گران را در موقعیت فروش قرار داد. دیدهای کاهشی در بازار روز شنبه به اندازه‌ای تقویت شده بود که قیمت دلار در معاملات فردایی در سطح پایین‌تری نسبت به معاملات نقدی قرار گرفت. در واقع، بخش زیادی از معامله‌گران فردایی انتظار دارند، قیمت دلار در روزهای آتی افت بیشتری را تجربه کند.

یک عامل دیگر کاهش قیمت دلار در روز شنبه فروکش کردن ریسک های سیاسی بود که در روز چهارشنبه و پنج شنبه سفته بازان از آن استفاده زیادی برای ایجاد نوسان کرده بودند. ورود اولین ایرباس بسیاری را به اجرای کامل برجام در آینده و تو خالی بودن تهدیدهای ترامپ امیدوار کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید