قیمت دلار هفتمین روز کاهشی خود را پشت سر گذاشت

قدرتنمایی «بازارساز» در بازار ارز

کدخبر: ۱۵۹۱۷۸
روز شنبه یک روز ویژه در بازار ارز بود. هم قیمت دلار 40 تومان دیگر پایین آمد و هم بخشی از بازار ارز در چهارراه استانبول که به پاسخگویی به تقاضای مصرفی تعلق دارد به دلیل عملیات ساختمان پلاسکو تعطیل شده و دلالان این قسمت به سمت میدان فردوسی مهاجرت کردند.
قدرتنمایی «بازارساز» در بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز ، قیمت دلار در حالی در اواخر معاملات با 40 تومان کاهش در کف بازار به 3815 تومان رسید که در صرافی بین 5 تا 15 تومان گرانتر عرضه می شد. کاهش فاصله کف و سقف قیمت دلار موجب شد تا فعالیت سفته بازان ارزی محدود شده و آن ها فضای کافی برای بازی با نوسان را نداشته باشند. مهمترین عاملی که برای کاهش قیمت دلار در روز شنبه ذکر شد، عرضه کافی و قدرتمند بازارساز از طریق صرافی های بانکی بود.

افت نرخ حواله درهم و پایین آمدن ارزش دلار در کشورهای همسایه مانند اقلیم کردستان عراق و هرات افغانستان از دیگر عواملی بودند که در افت قیمت اثرگذار بودند. با وجود روند کاهشی شاخص ارزی، شماری از نوسان‌گیران همچنان از خرید دلار ناامید نشده‌اند. این را به وضوح می شد از فعالیت بیش از اندازه معامله گران فردایی در ساعات پایانی بازار ارز به خوبی متوجه شد. معامله گران فردایی در دو سه ساعت آخر وقت به شدت فعال بودند و حتی در گروه های تلگرامی معاملات فردایی نیز تبادل قیمت بیشتر از روزهای گذشته بود.

اولین روز کاری بعد از فاجعه ریزش ساختمان پلاسکو با تغییر موقعیت کامل معامله‌گران ارزی آغاز شد. روز شنبه، معاملات دلالان ارزی به‌صورت کامل از محدوده پاساژ افشار به خیابان «ارباب جمشید» منتقل شد تا اختلال خاصی در معاملات آنها صورت نگیرد. روز پنج‌شنبه نیز تا حدی این اتفاق رخ داده بود.در اولین روز هفته، فروشنده‌های دلار هم چنان قدرت بیشتری در بازار داشتند و با افزایش عرضه، قیمت برای لحظاتی از کانال 3 هزار و 800 تومان خارج شد. با این حال، افزایش خریدها در کف قیمت موجب شد شاخص ارزی در نهایت با قیمت 3 هزار و 815 تومان به کار خود پایان دهد که 40 تومان کمتر از روزهای پیشین بود. 

نکته جالب بازار روز شنبه، عرضه صرافی‌های بانکی زیر مرز 3 هزار و 800 تومان بود. در اواخر روز شنبه، نرخ عرضه صرافی‌های بانکی حتی به 3 هزار و 718 تومان رسید که 97 تومان پایین‌تر از قیمت بازار بود. با وجود عرضه صرافی‌های بانکی در کانال 3هزار و 700 تومان و روند کاهشی دلار در 7 روز گذشته که منجر به کوتاه شدن سقف هر روزه دلار شده است، عده‌ای از معامله‌گران ارزی همچنان به بازگشت قیمت امیدوار هستند و از خریدهای ارزی ناامید نشده‌اند.

در این روز، مانند7 روز گذشته، بازار بیشتر با کاهشی‌ها همراه بود. در اولین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 845 تومان آغاز کرد که 10 تومان پایین‌تر از روز پنج‌شنبه بود. در ادامه روز شدت کاهش دلار بسیار تندتر شد و قیمت ساعت 12 ظهر برای لحظات کوتاهی زیر مرز 3 هزار و 800 تومان قرار گرفت. با این حال، معامله‌گران سعی کردند با افزایش خریدهای ارزی سطح حمایتی 3 هزار و 800 تومانی را حفظ کنند. نتیجه افزایش خریدها رسیدن دلار به قیمت 3هزار و 815 تومان تا ساعت 3 بعدازظهر بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید