دلار در کانال 4000 تومان آرام گرفت

عوامل فشار بر قیمت سکه طلا

کدخبر: ۱۸۶۶۶۱
روز سه‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی تا ۶ قدمی مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عقب رفت. نزول اونس در بازارهای جهانی و تصور اشباع خرید سکه در بازار دو عاملی بود که قیمت این فلز گرانبها را تحت فشار قرار داد. بخشی از فعالان اعتقاد داشتند همزمان با نوسانات ارزی هفته گذشته، خریدهای سنگینی در بازار سکه صورت گرفت؛ عاملی که می‌تواند معامله‌گران را با اشباع خرید مواجه کرده باشد. روز سه‌شنبه، دلار نیز روند نسبتا باثبات خود را ادامه داد تا بدین‌ترتیب مانع کاهش قیمت سکه شود.
عوامل فشار بر قیمت سکه طلا

به گزارش اقتصادنیوز ، در چهارمین روز هفته، سکه تمام‌بهار آزادی به ابتدای کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نزدیک و دلار به محدوده ۴ هزار و ۱۰ تومان وارد شد. روز سه‌شنبه، سکه ۷ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای یک میلیون و ۳۰۶ هزار تومان رسید.برخلاف رشد این فلز گرانبها، شاخص ارزی ۵ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۴ هزار و ۱۴ تومان رسید.

به گفته فعالان، افت بهای اونس در بازارهای جهانی به زیر مرز هزار و ۳۰۰ دلار و شکسته شدن نقطه یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان؛ دو عاملی بودند که قیمت فلز گرانبهای داخلی را تحت‌فشار قرار دادند. برخی معامله‌گران اعتقاد داشتند، با شکست کانال یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان، نمودار‌های فنی احتمال افت بیشتر فلز گرانبهای داخلی را نشان می‌دهند. افزون بر این، به گفته گروهی از بازیگران بازار، زمانی که قیمت دلار با نوسانات هیجانی مواجه شد، خریدهای سنگینی هم‌زمان در بازار سکه صورت گرفت که منجر به ورود آن به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شد.

به این ترتیب، از نظر آنها، هم‌اکنون سکه علاوه‌بر فشار اونس تحت‌تاثیر اشباع خریدهای سنگین قرار دارد و در صورت عرضه بخشی از این خریدها احتمال افت بیشتر وجود دارد. این بازیگران، از احتمال افت سکه تا میانه کانال یک میلیون و ۲۹۰ هزار تومان سخن گفته‌اند؛ در این شرایط، تنها تحریک عوامل بنیادی مانند افزایش اونس و دلار می‌تواند منجر به حمایت از سکه شود. تحلیلگران اعتقاد داشتند بهای اونس در هفته‌جاری افزایشی خواهد شد، هر چند که تا روز دوم هفته بازارهای جهانی نشانه صعودی خاصی در بازار مشاهده نشد.در مورد بازار ارز نیز بیشتر معامله‌گران در انتظار بالا رفتن نوسانات تا انتهای هفته نیستند، این در حالی است که در معاملات فردایی تحرکات افزایشی تا حدی مشاهده شده است. در این شرایط می‌توان گفت در صورتی که وضعیت اونس و دلار تغییری نکند، حفظ مدار یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای بازار بسیار دشوار خواهد بود و خرید سکه با هدف سودگیری می‌تواند با ریسک همراه باشد.

فشار اونس بر سکه

در چهارمین روز هفته، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی عمدتا تحت‌تاثیر افت بهای اونس در بازارهای جهانی قرار داشت. روز سه‌شنبه، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان آغاز کرد که کاهشی ۳ هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده سومین روز هفته داشت. به گفته معامله‌گران، پایین آمدن اونس از مرز روانی هزار و ۳۰۰ دلار یکی از عواملی بود که موجب شد فلز گرانبهای داخلی در مسیر کاهشی قرار بگیرد. در این میان، معامله‌گران بازار اعتقاد داشتند، عدد یک میلیون و۳۱۰ هزار تومان نقطه مهمی در بازار است و در صورت شکست آن قیمت با افت بیشتری مواجه خواهد شد.

سکه تمام‌بهار آزادی پس از افت ابتدای روز تا حدود ساعت ۲ بعدازظهر نوسان خاصی نداشت و بیشتر پیرامون دو نقطه یک میلیون و ۳۰۹ و یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان در نوسان بود. با این حال، سکه سرانجام نتوانست کانال یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان را حفظ کند و با شکست آن، قیمت در مسیر نزولی قرار گرفت.به گفته فعالان، پس از تسویه معاملات، دامنه نوسانات کاهشی بیشتر شد و سکه تمام به‌سوی ابتدای کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حرکت کرد. ساعت ۳ بعدازظهر رقم یک میلیون و ۳۰۶ هزار تومان برای سکه به ثبت رسید که افتی ۷ هزار تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز دوشنبه داشت. به گفته فعالان، ورود طلای جهانی در این مقطع زمانی به محدوده هزار و ۲۸۰ دلار عاملی اثرگذار بر افت قیمت بود. در کنار این، مقاومت معامله‌گران پس از تسویه‌های ساعت ۲ بعدازظهر افت بیشتری کرد تا راه کاهشی هموارتر شود.

کاهش حجم معاملات

در چهارمین روز هفته، حجم معاملات در بازار ارز چندان بالا نبود تا قیمت، نوسان افزایشی یا کاهشی زیادی را تجربه نکند. روز سه‌شنبه، دلار معاملات خود را در محدوده ۴ هزار و ۱۰ تومان و با قیمت ۴ هزار و ۱۲ تومان آغاز کرد. این قیمت که ۳ تومان بالاتر از نرخ بسته شده روز دوشنبه بود، میزان انتظارات افزایشی در بازار ارز را تا حدی بالا برد ولی قیمت به سرعت تغییر جهت داد و به محدوده ۴ هزار تومانی بازگشت. به گفته فعالان، در‌حالی‌که فردایی‌ها در ابتدای روز قصد داشتند قیمت را بالا ببرند، معامله‌گران نقدی در نیم ساعت ابتدای روز خرید چندانی نکردند تا انتظار افزایش نوسان به‌ثمر نشیند.

نوسان بعد از یک بعد از ظهر

دلار که تا ساعت یک بعدازظهر نوسان خاصی را تجربه نکرده بود، با نزدیک شدن به ساعت تسویه معاملات (۲بعدازظهر) کمی به‌سوی قیمت‌های بالاتر حرکت کرد. معامله‌گران فردایی که از تحریک دلار برای ورود به محدوده ۴ هزار و ۲۰ تومان ناامید شده بودند، تنها توانستند قیمت را تا نقطه ۴هزار و ۱۴ تومان بالا بیاورند.با وجود این، معامله‌گران نسبت به روز دوشنبه احتیاط بیشتری در معاملات داشتند؛ نمونه این احتیاط معامله‌گران فردایی در فاصله قیمتی این معاملات با معاملات نقدی مشهود بود. این فاصله که در روز سه‌شنبه بین ۲ تا ۴تومان بود، در مقاطعی از روز سوم هفته رقم آن به ۴ تا ۸ تومان رسیده بود. به گفته فعالان، در این شرایط به احتمال زیاد در کنار تحرکات فردایی‌ها ممکن است عامل دیگری نیز در افزایش روز چهارم نقش داشته باشد. کاهش عرضه در بازار یکی از عواملی بود که از سوی فعالان عنوان شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید