تحلیلگران بین المللی پیش بینی کردند

چشم انداز کاهشی قیمت طلا در هفته پیش رو

کدخبر: ۱۸۷۲۴۴
برآیند پیش‌بینی تحلیلگران ‌از بی‌اقبالی طلا در هفته آینده حکایت دارد. کارشناسان با بررسی دو مولفه اساسی بازار هفته پیش‌روی فلز زرد را واکاوی کرده‌اند. اولین مولفه به افزایش گمانه‌زنی‌ها در رابطه با جدال بانک‌های مرکزی اروپایی و فدرال رزرو آمریکا درباره افزایش نرخ بهره آتی اشاره دارد؛ درصورتی‌که افزایش نرخ بهره در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، به‌عنوان سیاست انقباضی، دیرتر از آمریکا اعمال شود، یورو نسبت به دلار تضعیف خواهد شد و به‌تبع آن فلز زرد هم افت خواهد کرد.
چشم انداز کاهشی قیمت طلا در هفته پیش رو

به گزارش اقتصادنیوز ، مولفه دوم به اثر بازگشتی بازار آتی طلا روی بازار نقطه‌ای معطوف است. چنانچه چشم‌انداز منفی برای طلا ایجاد شود، معامله‌گران آتی موقعیت خرید خود را برای جلوگیری از زیان خواهند بست. کاهش معامله‌گران آتی با موقعیت خرید باعث می‌شود نقدینگی از سمت بازار فلز زرد منحرف شده و به بازار ارز منتقل شود.

پیش‌بینی‌های کاهشی در نظرسنجی هفتگی

تحلیلگران خبره وال‌استریت و خرده‌فروشان فعال مین‌استریت این هفته نیز در نظرسنجی هفتگی کیتکو شرکت کردند. هر ۲ گروه شرکت‌کننده، هفته پیش‌رو را برای اونس طلا کاهشی دانسته‌اند. از میان ۱۹ تحلیلگر وال‌استریت، ۱۱ نفر به افت قیمت طلا در هفته آتی معتقدند و تنها ۳ نفر روند افزایشی این فلز را محتمل می‌دانند. سایر وال‌استریتی‌ها نیز به ثابت ماندن شیب فلز زرد رای داده‌اند. معامله‌گران مین‌استریت همسو با وال‌استریتی‌ها اما با اختلاف اندکی به کاهش ارزش اونس طلا در هفته آینده نظر دادند. نظرسنجی نسخه مین‌استریت ضمن ثبت نظرات ۸۵۸ خرده‌فروش باسابقه، روند هفته آتی طلا را با سه رویکرد کاهشی، افزایشی و ثابت پیش‌بینی کرد. ۳۸۶ نفر، معادل ۴۵ درصد از کل خرده‌فروشان، به روند کاهشی و ۳۸۰ نفر، معادل ۴۴ درصد از کل جامعه آماری، به روند افزایشی اونس طلا اعتقاد داشتند. عده قلیلی از میان مین‌استریتی‌ها که تنها ۱۱ درصد از کل شرکت‌کنندگان بودند، روند فلز زرد را ثابت دانستند.

رقابت انقباضی بانک‌های مرکزی

کارشناسان بازار جهانی اونس طلا، هفته آتی را با در نظر گرفتن دو مولفه اصلی تحلیل کرده‌اند. احتمال تغییر نرخ بهره در بانک‌های مرکزی اروپایی، آسیایی و فدرال رزرو آمریکا و وجود معامله‌گران افزایشی بازار آتی با موقعیت خرید (لانگ)، به دیدگاه تحلیلگران فرم داده‌اند. برخی متخصصان حوزه سیاست پولی معتقدند بانک‌های مرکزی اروپا و آسیا با توجه به انتقاد‌های شدیدی که بر تصمیمات انبساطی این بانک‌ها وارد شده‌است، رفته رفته به سمت افزایش نرخ بهره کشیده خواهند شد. بالا رفتن نرخ بهره در کشور‌های اتحادیه اروپا به معنای افزایش ارزش یورو است. تقویت یورو متعاقبا نرخ برابری یورو به دلار را افزایش می‌دهد. رابطه مستقیم صعود نرخ برابری یورو به دلار با تقویت ارزش اونس طلا، به سود فلز زرد تمام می‌شود. آدام باتن، تحلیلگر بازار ارز، با اشاره به این موضوع، جزو حامیان روند افزایشی طلا در هفته آتی است. در مقابل این دسته، کارشناسانی هستند که با تکیه بر افزایش قریب به یقین نرخ بهره توسط فدرال رزرو، هفته آتی را با اوج مجدد دلار همراه می‌دانند. آنها احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا را بیشتر از احتمال مشابه در بانک‌های مرکزی سایر کشور‌ها پیش‌بینی می‌کنند. افزایش ارزش شاخص دلار عموما به کاهش ارزش فلز زرد می‌انجامد، بنابراین اوج مجدد اسکناس آمریکایی فشار بیشتری بر فلز زرد وارد خواهد کرد. دومین عاملی که مورد توجه ویژه تحلیلگران بازار جهانی قرار گرفته، وجود معامله‌گران افزایشی با موقعیت خرید در بازار آتی طلا است.

اثرگذاری بازگشتی بازار آتی

بازار آتی اونس فلز گرانبها با سررسید دسامبر در هفته گذشته با کاهش ۶/ ۱ درصدی در قیمت ۱۲۸۴ دلاری بسته شد. کاهش هفتگی نشان از تضعیف اعتماد به طلا دارد. کارشناسان، تضعیف طلای آتی را بر قیمت اونس این فلز موثر می‌دانند. هرچند قیمت‌گذاری اولیه طلای آتی بر حسب معاملات آنی یا نقطه‌ای انجام می‌شد، دوسویه بودن بازار آتی باعث اثربخشی بازگشتی بازار آتی بر بازار آنی می‌شود؛ بنابراین بازار فلز گرانبها با تغییر رفتار معامله‌گران آتی تغییر خواهد کرد. کوین گریدی، رئیس شرکت «فونیکس فیوچرز» تغییر رفتار معامله‌گران آتی با موقعیت خرید را برای بازار اونس فلز زرد، عاملی کاهشی می‌داند.

او معتقد است تغییر رفتار توده معامله‌گران آتی در بازار جهانی طلا، احتمال انتقال نقدینگی به سمت بازار ارز را افزایش داده است. معامله‌گران بازار آتی در هفته‌های گذشته به‌دلیل پیش‌بینی مثبتی که از روند روبه رشد طلا داشتند، موقعیت خرید گرفته بودند. این معامله‌گران درصورتی‌که آینده طلا با بدبینی همراه شود موقعیت خود را با فروش می‌بندند. آنها با مشخص کردن حد زیان، در صورت تضعیف فلز زرد به فروش گرایش پیدا می‌کنند. گریدی پتانسیل فروش در بازار طلا را با توجه به خوش‌بینی نسبت به دلار، به ضرر اونس طلا گزارش کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید