تحلیل ها از رشد شاخص دلار حکایت می کند

آغاز عصر قدرتنمایی دلار در برابر طلا؟

کدخبر: ۱۸۸۳۹۹
فلز زرد ۱۲ ساعت ابتدایی روز دوشنبه را با نوسان حول قیمت ۱۲۷۱ دلاری گذراند. رفت و برگشت‌های متوالی قیمت اونس طلا با وجود سیگنال‌های کاهشی که علیه این فلز عمل می‌کردند، فلز زرد را به فنری تبدیل کرده بود که از دو سو تحت فشار قرار گرفته است. یک‌طرف فشار‌ها مربوط به دلار و طرف دیگر به مقاومت شدید طلا معطوف است. این نیرو‌های دو سویه باعث ایجاد انرژی بالقوه‌ای در فنر می‌شوند که تمایل شدیدی به آزاد شدن دارد.
آغاز عصر قدرتنمایی دلار در برابر طلا؟

به گزارش اقتصادنیوز ، فشار دوطرفه به قیمت اونس باعث کوچک شدن دامنه نوسان‌های سینوسی حول قیمت ۱۲۷۱ دلاری شده بود. کارشناسان با مطالعه سابقه تاریخی این وضعیت فنری، دو حالت متمایز برای آینده فلز زرد در نظر گرفته‌اند؛ در‌صورتی‌که دلار نتواند به اعمال نیروی خود ادامه دهد، فنر قیمتی به سمت افزایشی شدن طلا پیش خواهد رفت و در‌صورتی‌که این فلز زیر فنر را خالی کند قیمت جهانی اونس سقوط محسوسی را تجربه خواهد کرد.

کارشناسان بلومبرگ ضمن انتشار گزارشی از پیش‌بینی آینده ارز آمریکایی که توسط تحلیلگران وال‌استریت انجام شده بود، بروز رنسانس دلاری در آینده‌ای نزدیک را نوید دادند. وقوع عصر جدید و افزایشی شاخص دلار، آینده فلز زرد را تیره رقم خواهد زد.

درس های نوسان طلا

بررسی تاریخچه وقوع نوسان‌های بلند‌مدت در بازار فلز زرد از احتمال بروز تحولات قیمتی شدید خبر می‌دهد. کوچک شدن محدوده نوسان اونس طلا باعث می‌شود دو داستان متفاوت با یک دلیل واحد، دوراهی استراتژیکی برای فلز زرد پدید آورد. دلیل یکتای بروز این دوراهی، کاهش دامنه نوسان‌های سینوسی حول محور ۱۲۷۰ دلاری در چند مرحله مجزا است. دامنه نوسان‌های دیروز در مرحله صبحگاهی ۵ دلار، در مرحله نیم‌روزی ۳ دلار و در مرحله عصرگاهی یک دلار ثبت شد.

نوسان بلند‌مدت (نوسان‌هایی که بیش از ۱۲ ساعت به طول می‌انجامند) نوید یک تحول شدید درخصوص روند آتی این فلز را می‌دهد. رفتار ارتجاعی اما محدود فلز زرد به مثابه رفتار فنری است که از هر دو جهت در حال جمع شدن است و فشردگی آن به معنای تجمع انرژی بالقوه‌ای است که متمایل به آزادی است. اگر فشار روبه پایین را به دلار، و فشار روبه بالا را به قدرت طلا نسبت دهیم، آزادسازی این انرژی می‌تواند ورود طلا را به هر دو مسیر دوراهی استراتژیک ممکن کند. اگر فشار دلار نتواند پشت فنر بایستد، فنر به سمت بالا پرش خواهد کرد و قیمت اونس طلا وارد مرحله جدیدی از رشد خواهد شد. در حالتی که طلا زیر فنر را خالی کند، بالطبع فنر با شتاب محسوسی سقوط خواهد کرد و اونس فلز گرانبها وارد کانال کاهشی دیگری خواهد شد.

آغاز رنسانس دلار؟

شاخص دلار در آستانه عبور کامل از دوره یکساله فشار ارز اروپایی قرار گرفته است. آینده این ارز در چشم‌انداز بلند‌مدت برخی از کارشناسان بازار جهانی در جاده افزایشی پیش خواهد رفت. تقویت دلار آمریکا در دو ماه اخیر، پتانسیل این ارز را برای ورود به عصر جدید نشان می‌دهد. اسکناس آمریکایی در دو ماه گذشته نسبت به سبد ارز‌های شش‌گانه (ارز‌هایی که شاخص دلار نسبت به آنها سنجیده می‌شود)، بیش از ۲ درصد رشد داشته، که موید آغاز کانال افزایشی این ارز است.

ادبیات جدید وال استریت که مورد تحلیل کارشناسان بلومبرگ قرار گرفته، روند افزایشی دلار را با توجه به تکانه‌های سیاسی، اقتصادی، ساختاری و فنی محتمل، قطعی عنوان کرده‌ است.  آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ موقتا جهت حرکت دلار را روبه بالا کرد اما پس از آنکه بازار‌ها ورود ترامپ را هضم کردند، شاخص دلار افول خود را آغاز کرد. تقویت یورو از دسامبر سال ۲۰۱۶ تا همین دو ماه گذشته نیز مزید بر علل کاهشی ارزش اسکناس آمریکایی بود.

پیش‌بینی کارشناسان وال استریت از آغاز عصر نوین حکمرانی دلار بر یورو حکایت دارد. عامل مهمی که وال استریتی‌ها آن را محرک رشد دلار می‌دانند اجرای طرح اصلاح مالیاتی ترامپ است. موافقان اجرایی شدن این طرح معتقدند کاهش مالیات، شرایط قانونی را به نفع شرکت‌های آمریکایی ایجاد می‌کند که امکان بازگردانی سود‌های خارجی به اقتصاد این کشور را فراهم می‌کند؛ بنابراین روند تورمی جدیدی آغاز خواهد شد که فدرال رزرو را در جهت کنترل رشد تورم، به سمت افزایش نرخ بهره سوق می‌دهد.

افزایش نرخ بهره نیز همان‌طور که در حافظه تاریخی اقتصاد ثبت شده، منجر به رشد دلار خواهد شد. عامل دیگری که جیسن‌شنکر، پژوهشگر بلومبرگ، به سود آینده میان‌مدت (چند ماهه) دلار مطرح کرده، رویکرد انبساط‌خواهانه بانک مرکزی اروپا است. انبساط پولی در اتحادیه اروپا به منزله عدم‌افزایش نرخ بهره تلقی می‌شود و بالطبع باعث تضعیف یورو نسبت به دلار خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید