نزول دلار از نزدیکی محدوده ۴۲۳۰

حراج کیلویی شمش طلا آغاز شد

کدخبر: ۱۹۳۶۲۷
در سومین روز هفته، معامله‌گران دلار و سکه محتاط شدند تا دامنه نوسانات هر دو کاهش یابد. روز دوشنبه، شاخص بازار ارز با افت جزئی ۲ تومانی به قیمت ۴ هزار و ۲۱۰ تومان رسید. این در حالی بود که روز یکشنبه میزان نوسان افزایشی این ارز ۱۵ تومان بود. به گفته فعالان، پس از عبور دلار در روز یکشنبه از مرز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان، خرید این ارز در روز دوشنبه با احتیاط زیادی همراه بود.
حراج کیلویی شمش طلا آغاز شد

به گزارش اقتصادنیوز ، به اعتقاد یکی از بازیگران باتجربه بازار، روز گذشته کمتر معامله‌گری تمایلی به خریدهای سنگین داشت و بخشی از آنها نیز ترجیح می‌دادند که ارز خریداری شده قبلی را با حاشیه سود محدودی به فروش برسانند.

روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی نیز نوسانات محدودتری را تجربه کرد. در سومین روز هفته، سکه ۲ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای یک میلیون و ۴۱۳ هزار تومان رسید. بخشی از فعالان افت سکه را ناشی از افزایش کم پشتوانه روز یکشنبه دانستند.

در دومین روز هفته، فلز گرانبهای داخلی ۱۰ هزار تومان رشد را به ثبت رساند. روز دوشنبه اونس و دلار افزایش خاصی را تجربه نکردند تا قیمت سکه دلیلی برای ماندن در میانه کانال یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان نداشته باشد. البته برخی معامله‌گران سکه سعی کردند با بالا بردن پیشنهادهای خرید خود در حراج بانک کارگشایی قیمت بازار را تحت تاثیر قرار دهند، ولی این اتفاق نیز تا ساعت ۳ بعدازظهر کمک چندانی به افزایشی‌های بازار نکرد. روز گذشته نرخ پایه سکه تمام بهار آزادی در هفتمین حراجی یک میلیون و ۱۶۳ هزار تومان و نیم سکه ۵۸۲ هزار تومان تعیین شد.

مسعود سلیمانی در گفت‌وگو با «ایبِنا» با بیان اینکه به این نرخ‌ها ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود، اظهار کرد: بنابراین نرخ پایه سکه تمام بهار آزادی با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده یک میلیون و ۲۶۷ هزار و ۶۷۰ تومان و نیم سکه نیز ۶۳۴ هزار و ۳۸۰ تومان است.

حراج شمش طلا

روز گذشته در بانک کارگشایی پس از پایان حراج سکه و نیم سکه، شمش طلا نیز برای اولین بار به حراج گذاشته شد. فروش شمش طلا بدون مالیات انجام شد و تا ۴ بار صورت گرفت. روز گذشته هر یک کیلو و ۵۵۰ سوت شمش طلا با عیار ۹۹۷ با قیمت پایه ۱۵۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به حراج گذاشته شد و در نهایت با قیمت ۱۵۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش رفت. فعالان بازار اعتقاد داشتند حراج شمش در روزهای آینده می‌تواند قیمت طلا در بازار داخلی را پایین تر بیاورد.

نزول دلار از نزدیکی محدوده ۴۲۳۰

در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت ۴ هزار و ۲۲۲ تومان آغاز کرد که افزایشی ۱۰ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. پس از این افزایش، مقدار خریدها در همان ابتدای روز کمی بالاتر رفت و قیمت تا نقطه ۴ هزار و ۲۲۷ تومان بالا رفت. از این نقطه شاخص ارزی توان رشد بیشتر را از خود نشان نداد و به سرعت در مسیر کاهشی قرار گرفت که تا بازگشت به ابتدای محدوده ۴ هزار و ۲۱۰ تومان ادامه یافت. عده‌ای باور دارند، روز دوشنبه تقاضای کافی برای شکست مرز مقاومتی ۴ هزار و ۲۳۰ تومان در بازار وجود نداشت.

با این حال، از آنجا که همچنان انتظار افزایش تقاضا در بازار وجود دارد، عده‌ای از معامله‌گران نیز ترجیح دادند ارز خود را نگه دارند. روز دوشنبه، عامل افزایشی خاصی نیز در بازار وجود نداشت. قیمت درهم تقریبا در همان محدوده روز یکشنبه یعنی هزار و ۱۵۴ تومان معامله شد. عرضه بازیگران بازارساز نیز در سطح مناسبی قرار داشت و مانع از نوسان‌گیری دلاربازان شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید