سیگنال‌های متضاد در بازار ارز بررسی شد

شطرنج «بازارساز» و «سفته باز» در بازار دلار

کدخبر: ۱۹۹۲۰۹
روز گذشته دلار در شروع معاملات از کانال ۴ هزار و ۶۰۰ تومان نزول کرد. در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت ۴ هزار و ۵۹۵ تومان آغاز کرد که کاهشی ۱۰ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. در ادامه روز این ارز بار دیگر تحت‌تاثیر قدرت عرضه بازیگران بازارساز افت بیشتری را تجربه کرد و تا قیمت ۴ هزار و ۵۷۵ تومان پایین رفت؛ قیمتی که ۳۰ تومان پایین‌تر از روز چهارم هفته بود و منجر به ثبت دومین کاهش متوالی این ارز شد.
شطرنج «بازارساز» و «سفته باز» در بازار دلار

به گزارش اقتصادنیوز ، یکی از مهم‌ترین اتفاقات بازار دیروز، کاهش فاصله نرخ بازیگران بازارساز با قیمت معامله‌گران نقدی بود. این فاصله در روز چهارشنبه به حدود ۴۰ تومان رسید، حال آنکه در روزهای گذشته حتی به بالای ۱۰۰ تومان رسیده بود.

کاهش این فاصله تقاضای کاذب و رانتی را در بازار کاهش می‌داد. در روزی که دلار با کاهش قیمت مواجه شد، سکه تمام‌ بهار آزادی هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و به قیمت یک میلیون و ۵۲۱ هزار تومان رسید. رشد بهای سکه ناشی از افزایش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی و عبور از مرز هزار و ۳۵۰ دلار بود. اونس طلا تا ساعت ۸ دیشب به ۱۳۵۱ دلار رسید. سکه در حراج بانک کارگشایی نیز با قیمت‌هایی نزدیک یا بالاتر از نرخ بازار به فروش رفت.

سیگنال‌های مثبت در بازار ارز

مهم‌ترین نشانه مثبت بازار ارز روز چهارشنبه، نزدیک شدن قیمت دلار نقدی به نرخ بازیگران بازارساز بود. در حالی که قیمت دلار در محدوده ۴ هزار و ۵۷۰ تومان قرار داشت، بازارساز در بیشتر مقاطع روز در محدوده ۴ هزار و ۵۳۰ تومان اقدام به عرضه ارز کرد.

این اتفاق در حالی رخ داد که روز سه‌شنبه این فاصله بین ۵۰ تا ۱۱۰ تومان بود و روز دوشنبه در مقاطعی بالای ۱۵۰ تومان قرار داشت. کاهش فاصله نرخ بازارساز با قیمت معامله‌گران نقدی موجب می‌شدکه تقاضای کاذب کمتری وارد بازار شود.در چنین شرایطی، روز چهارشنبه نیز صف چندانی در برابر صرافی‌ها شکل نگرفته بود و تمایل برای خرید ارز ارزان‌تر در بازار پایین‌تر آمده بود. به‌عبارت دیگر، یکی از دلایل افت تقاضا در روز گذشته کاهش فاصله بین نرخ‌های بازارساز و معامله‌گران نقدی بود.

  دومین نشانه مثبت بازار دیروز، تاکتیک بازارساز در قیمت‌گذاری دلار بود که زمینه افزایش نوسانات بازار را کاهش داد. روز گذشته، یکی از صرافی‌های بزرگ دولتی در ابتدا نرخ فروش خود را ۴ هزار و ۵۳۴ تومان اعلام کرد؛ سپس این قیمت را تا ساعت ۳ بعدازظهر سه‌بار کاهش داد ولی میزان کاهش در هیچ‌یک از این دفعات بیشتر از ۲ تومان نبود؛ این صرافی بار دوم قیمت فروش را ۴ هزار و ۵۳۲، بار سوم ۴ هزار و ۵۳۰ و بار آخر ۴ هزار و ۵۲۹ تومان تعیین کرد.

بازارساز از طریق این قیمت‌گذاری موجب شد که قیمت دلار با کاهش‌های هیجانی مواجه نشود؛ به گفته یکی از فعالان باتجربه ارزی، اگر بازارساز قیمت‌های خود را با سرعت به سطوح پایین‌تری می‌برد، از یکسو ممکن بود تقاضای کاذب را در بازار افزایش دهد و از سوی دیگر ممکن بود قیمت‌ها دچار نوسانات کاهشی شدیدی شود، امری که می‌توانست از یک‌طرف میزان هیجانات بازار را بالا ببرد و از طرف دیگر، نوسان‌گیران را مترصد گرفتن کف قیمتی کند.

با این حال بازارساز ترجیح داد قیمت‌گذاری خود را به گونه‌ای تنظیم کند که هیجانات را آرام کند؛ از سوی دیگر سیاست‌گذار با عرضه ارز زیاد اجازه افزایش قیمت و ورود تقاضای جدید به بازار را نداد. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، بازارساز قصد داشت با کاهش دامنه تغییرات قیمت دلار، نوسان‌گیران را خسته کند تا این دسته از معامله‌گران کم‌کم از نوسانگیری ناامید شوند و ارزهای خریداری شده خود را به مرور وارد بازار کنند. به گفته فعالان، مدیریت بازار تنها با عرضه یکطرفه ارز ممکن نیست و بازارساز باید انتظارات معامله‌گران ارزی را نیز مدیریت کند.

سومین سیگنال مثبتی که بازار روز سه‌شنبه مخابره کرد، ادامه فاصله محدود دلار فردایی با دلار نقدی بود. در حالی که عده‌ای روز سه‌شنبه باور داشتند این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که قیمت دلار از نظر برخی معامله‌گران به کف خود رسیده است، با کاهش روز چهارشنبه این ظن در بازار برجسته شد که معامله‌گران فردایی روند فعلی قیمت دلار را پذیرفته‌اند. نکته جالب‌توجه روز گذشته آن بود که در ساعات انتهایی روز در مقطعی قیمت دلار در معاملات امروزی بالاتر از سطح معاملات نقدی قرار گرفت.

پالس‌های قابل تامل در بازار ارز

روز چهارشنبه در برابر نشانه‌های مثبت، علامت‌های معنی‌داری نیز در بازار حضور داشت. یکی از این علامت‌ها بالا بودن نرخ حواله درهم نسبت به قیمت دلار بازار داخلی بود. در پنجمین روز هفته، نرخ حواله درهم تا قیمت هزار و ۲۶۲ تومان پایین رفت، ولی بررسی‌ها و گفته‌های معامله‌گران نشان می‌داد با قیمت یادشده درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست بالای ۴ هزار و ۶۰۰ تومان باشد. در این شرایط به‌نظر می‌رسد افزایش عرضه در بازار ارز زمینه افت قیمت دلار را فراهم کرد. اگر درهم در روزهای آتی در این سطوح قیمتی باقی بماند، احتمال بازگشت قیمت دلار وجود خواهد داشت.

دومین پالس قابل‌تامل بازار ارز روز چهارشنبه، ادامه برخی خریدهای تبدیلی در بازار بود؛ البته میزان این تقاضا در روز پنجم هفته کمی نسبت به روز سه‌شنبه پایین آمده بود. با این حال، همچنان برخی معامله‌گران ترجیح می‌دادند که بخشی از سرمایه خود را به دلار تبدیل کنند. این اتفاق در حالی رخ داد که بیشتر معامله‌گران در خرید ارز در محدوده ۴ هزار و ۵۷۰ تومان احتیاط می‌کردند. این موضوع موجب شد که روز چهارشنبه یکی از کم‌نوسان‌ترین روزهای بازار در ۱۰ روز گذشته باشد.

روز گذشته قیمت دلار در دامنه ۴ هزار و ۵۶۵ تا ۴ هزار و ۵۹۵ تومان نوسانات خود را انجام داد. سومین پالسی که توجه برخی معامله‌گران را در روز چهارشنبه به خود جلب کرد، دستگیری برخی معامله‌گران سبزه‌میدان بود. برخوردهای انتظامی و گزینشی ممکن است از این جهت که احتیاط برخی معامله‌گران برای ورود به بازار را افزایش می‌دهد، مفید باشد، ولی این امکان نیز وجود دارد که در صورت برجسته شدن آن، این تصور به‌وجود آید که بازارساز با عوامل بیرونی سعی در کنترل بازار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید