میزان مالیات جدید مسکن برای سودهای مختلف چقدر است؟ + جدول

کدخبر: ۱۷۲۱۲۳
رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات مسکن گفت: برای اشخاص حقیقی جدولی وجود دارد که تا ۵۰ میلیون تومان سود، ۱۵ درصد آن مشمول مالیات می شود.
میزان مالیات جدید مسکن برای سودهای مختلف چقدر است؟ + جدول

به گزارش مهر به نقل از صدا و سیما، سیدکامل تقوی نژاد با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه آئین نامه اجرایی ماده ۷۷ قانون مالیات های مستقیم در هفته گذشته در هیات دولت به تصویب رسید، افزود : این قانون در سال ۱۳۹۴ به تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی رسید و دولت مکلف بود یک سال پس از آن آئین نامه های مواد مربوط به این قانون را تنظیم کند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در آئین نامه اجرایی ماده ۷۷ قانون مالیات های مستقیم، تکلیف نحوه پرداخت مالیات مربوط به ساخت و ساز مسکن مطرح شده است.

تقوی نژاد افزود: این ماده قانونی، قبلاً در قانون مالیات های مستقیم وجود داشت و بر اساس ماده ۷۷، مالیات مقطوع ۱۰ درصد از سازندگان واحدهای مسکونی که دو سال از زمان پایان کار آن ها گذشته بود، اخذ می شد.

میزان سود فروش مسکن

سهم مالیات از سود

تا 50 میلیون تومان

15 درصد

50 تا 100 میلیون تومان

20 درصد

بیشتر از 100 میلیون تومان

25 درصد

 

 

 

 

 

 

وی اضافه کرد : تغییری که اکنون ایجاد شده، به نفع سازندگان و به نفع مردم است؛ زیرا از حالت مقطوع به متغیر تغییر کرده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در صورت ساخت و ساز توسط شخص حقیقی؛ ۳ سال پس از از پایان کار است و در صورت ساخت و ساز توسط شخص حقوقی مشمول مرور زمان نمی شود؛ یعنی ۱۰ درصد در نخستین انتقال به عنوان مالیات مقطوع پرداخت می شود؛ سپس شخص پس از ارائه اظهارنامه و پایان سال مالی به امور مالیاتی مراجعه می کند و بر اساس رسیدگی هایی که انجام می شود مالیات از او دریافت می شود.

 

تقوی نژاد افزود: اگر فرد سود کرد، مالیات پرداخت می کند و اگر سود نکرد، مالیاتی را پرداخت نمی‌شود.

وی گفت: برای اشخاص حقیقی جدولی وجود دارد که تا ۵۰ میلیون تومان سود ۱۵ درصد از سود مالیات اخذ می شود و اگر سودش بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون باشد، ۲۰ درصد و اگر سود بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان باشد مازاد بر ۱۰۰ میلیون به نرخ ۲۵ درصد محاسبه می شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: مالیات تنها در صورتی اخذ می شود که فرد سود کرده باشد امّا قبلاً در هر حالت چه سود کرده باشد و یا زیان ، مالیات را باید پرداخت می کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید