راهکار بی‌اثرسازی پوپولیسم انتخاباتی

کدخبر: ۱۶۷۲۱۹
عباس آخوندی در کانال شخصی خود به بررسی پدیده «اظهارات پوپولیستی» برخی از نامزدها در انتخابات جاری ریاست‌جمهوری پرداخت و این موضوع را در چارچوب بحث اخیر خود یعنی «جدال آگاهی در برابر گمراهی» تحلیل کرد.
راهکار بی‌اثرسازی پوپولیسم انتخاباتی

به گزارش اقتصادنیوز ، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این یادداشت برای تعیین مصادیقی از این اظهارات پوپولیستی، به مواردی همچون «دروغزنی، دادن وعده‌های بی‌پشتوانه و اظهار ادعاهای اثبات نشده» اشاره کرد و رویارویی منطقی و مستدل با این دعاوی پوپولیستی را دشوار دانست.

طبق نوشته آخوندی، «مهم‌ترین ویژگی پوپولیسم ماهیت ضدنخبگی، ساختارشکنی و بی‌اعتبارسازی نهادهای اجتماعی به‌ویژه نهادهای مرجع است» و رهبران پوپولیست با ساده‌سازی مسائل بسیار پیچیده و با ایجاد دوگانه‌های متوالی سیاه و سفید، مخاطب را در طول مسیر به ‌همراه خود می‌کشند و فرصت فکرکردن را از مخاطب خود می‌گیرند. آخوندی در تحلیل خود با اشاره به این که «اکنون نیز برخی از نامزدها می‌خواهند چنین مدلی را با چاشنی ترامپی اجرا کنند»، اضافه کرد که «البته این نامزد به‌خوبی نمونه‌ی قبلی نمی‌تواند نقش ایفا کند، چون شخصیت و سوابق فردی‌ وی در #=فروشِ شهر و انجام تخلفات متعدد با قبلی در ابتدایِ شروع کارش بسیار متفاوت است و ژست و بیانش هم چندان گیرا نیست. مضافا آنکه ملت ایران در همین اخیر، طعم تلخ هشت سال حاکمیت این نوع تفکر را چشیده‌است و این رویکرد نمی‌تواند جذابیت دوران پیشین را داشته باشد».

آخوندی در پایان استفاده از راهکارهای معمول برای رویارویی با پوپولیسم را بی‌نتیجه خوانده و توضیح داده است که «مهم‌ترین نکته در انتخابات پیشِ رو در گیر نشدن در منطقِ بی‌منطق این گروه است. بحث با پوپولیست‌ها، همانند اثبات نبود وجودِ خارجی سراب است. آنان توانایی زایدالوصفی در طرح مسائل بی‌مبنا و عرضه ادعاهای بی‌پایان دارند. برای مقابله با آنان، توضیح ابهامات و دفاع از اقدامات کارایی چندانی ندارد. چون از حیث منطقی بطلان مدعای آنان وضوح دارد. تنها راهِ کار، تهاجم به منطق آنان است نه تلاش در جهت بطلان ادعای آنان. این نکته‌ای است که دوستان کمتر بدان توجه کرده‌اند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید