دعوت قالیباف به «محضر»

کدخبر: ۱۶۸۱۷۳
روزنامه شرق نوشت : «هرچه من و خانواده‌ام داریم، به اسم آقای قالیباف می‌زنیم و ایشان هرچه دارند به اسم من بزند»؛ «بیژن زنگنه» وزیر نفت، شهردار تهران را به این چالش دعوت کرده است. در یک ویدئوی ٧٠، ٨٠ ثانیه‌ای از «زنگنه» پرسیده می‌شود که «اخیرا آقای قالیباف اظهارنظری کرده‌اند که وزرای آقای روحانی ساده‌زیست نیستند و کاسب‌اند؛ شما کاسب هستید؟».
دعوت قالیباف به «محضر»

وزیر نفت در پاسخ به این سؤال گفت: «من نزدیک به ۲۵ سال است که وزیر هستم و از این مدت حدود ۱۲ سال وزیر نفت بوده‌ام؛ یعنی در وزارتخانه‌ای کار می‌کنم که پردرآمدترین وزارتخانه کشور است و بیشترین گردش مالی را دارد و اگر قرار باشد 

من کاسب باشم، باید الان بیشترین درآمد و اموال را داشته باشم». او افزود: «پیشنهاد من به آقای قالیباف این است که اموالمان را با هم تاخت بزنیم! یعنی هرچه من و خانواده داریم، به اسم آقای قالیباف بزنیم و هرچه آقای قالیباف و خانواده‌شان دارند، به اسم من بکنند.         

این کار بسیار ساده است و اگر ایشان آماده‌اند فردا صبح می‌توانیم به محضر برویم و این کار را انجام دهیم و من برای این کار آماده‌ام». زنگنه تأکید کرد: «٣٠ سال است که اموالم را به قوه قضائیه بارها اعلام کرده‌ام و وضعیت اموال من خیلی روشن است. البته ایشان نباید فهرست اموال من را ببینند؛ چون ممکن است پشیمان شوند!».

این ویدئو تبدیل به چالشی با نام «چالش محضر» شد که چند وزیر دیگر دولت هم به آن پیوستند. «عباس آخوندی»، وزیر راه، دومین وزیری بود که قالیباف را به چالش محضر دعوت کرد. «آخوندی» با قراردادن ویدئوی «زنگنه» در کانال تلگرامی خود نوشت: «من هم ایضا». «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران و نامزد ریاست‌جمهوری در مناظره دوم گفته بود: «باید مشخص باشد خودمان و بستگان درجه اول‌مان یعنی همسر، فرزندان، خواهران و برادران‌مان چه داریم، چه کار انجام می‌دهیم و کجا زندگی می‌کنیم».

روز گذشته هم «اسحاق جهانگیری»، معاون‌اول رئیس‌جمهوری، درباره اعلام اموال مسئولان گفت: «دی سال گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام طرحی را تصویب کرد که شهرداران و شهرداران مناطق طبق قانون باید اموال خود را به دستگاه قضائی اعلام کنند. پیگیری کنید که کدام‌یک از این افراد چنین کاری را کرده‌اند». پس از اظهارات روز جمعه «قالیباف»، حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری، گفت: «مسئولان قوه مجریه مطابق قانون اموال خودشان را به قوه قضائیه اعلام کردند.

امیدوار هستیم این قانون شامل سایر مسئولان از‌جمله شهرداران نیز شود». او درباره اعلام اموال و دارایی‌های کاندیداها به مردم و افکارعمومی نیز گفت: «فعلا به قوه قضائیه اعلام کنند تا بعد نوبت به مردم هم برسد». «قاضی‌زاده‌هاشمی»، وزیر بهداشت، هم در واکنش به این حرف‌های «قالیباف» گفت: «برادر محترم! شما در برنامه‌های تبلیغاتی گفته‌اید: اینکه بعضی از وزرا فهرست اموال خود را اعلام نمی‌کنند، احتمالا به این دلیل است که از مردم خجالت می‌کشند».

او ادامه داد: «روز چهارشنبه این هفته در جلسه هیئت وزیران از صحت و سقم این ادعا سؤال کردم. گفتند: چند ماه پیش که جناب آقای اژه‌ای در مصاحبه‌ای اعلام کردند دو نفر از اعضای دولت هنوز فهرست دارایی‌های خود را اعلام نکرده‌اند، با ایشان تماس گرفتم. بعد از دو روز مشخص شد که یک نفر کپی یک سند و دیگری شماره حساب فرزندش را اعلام نکرده است که همان زمان به آنها گفتم اقدام کنند». یکشنبه همین هفته هم «محسنی‌اژه‌ای»، سخنگوی قوه قضائیه، در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه دو نفر از اعضای کابینه دولت فهرست اموال خود را اعلام نکرده بودند.

آیا فهرست اموال اعلام شده است، گفت: «بله، اعلام کردند. فقط یک نفر که درباره یکی از فرزندانش ابهام بوده و نقص وجود داشته، در حال رفع‌شدن است». حالا با توجه به دعوت دو وزیر از قالیباف به چالش محضر و همچنین قانون تصویب‌شده درباره اموال شهرداران، باید دید آیا شهردار تهران به این قانون عمل کرده یا خیر؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید