نماینده رئیسی درخواست انجام مناظره با حسن روحانی را به صدا و سیما داد

پس لرزه های آخرین مناظره ؛ تسویه حساب یا گفتگو؟ + جدول

کدخبر: ۱۶۸۴۲۴
سومین و آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری روز گذشته با واکنش ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف، دو کاندیدای اصولگرای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روبه‌رو شد. از درخواست ستادهای انتخاباتی این دو نامزد برای مناظره دو به دو با حسن روحانی گرفته تا شکایت به کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات.
پس لرزه های آخرین مناظره ؛ تسویه حساب یا گفتگو؟ + جدول

به گزارش اقتصادنیوز ، البته این تنها واکنش این دو کاندیدای اصولگرا به آخرین مناظره 6 نامزد انتخاباتی که روز جمعه برگزار شد، نبود. از یکسو ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در اولین واکنش به مطالب عنوان شده در مناظره، در جمع مردم ورامین تلاش کرد تا به آنچه حسن روحانی در ساعات پایانی مناظره خطاب به او گفته بود، پاسخ دهد.

به گزارش فارس، او گفت: «اینکه می‌گویید مردم با اتوبوس برای حمایت می‌آیند، اهانت به مردم است؛ زمانی می‌گفتید مردم با ساندیس می‌آیند و از فتنه‌گران برائت می‌جویند، چرا نمی‌خواهید مردم را باور کنید.» او با بیان اینکه آقایان توهین و افترا را شروع کرده‌اند، افزود: «ما مانند شهید بهشتی این میدان را ترک نمی‌کنیم.» اشاره رئیسی به آن بخش از سخنان حسن روحانی بود که در دقایق آخر مناظره خطاب به رئیسی گفت: «اگر نبات و پارچه سبز می‌خواهید به روستاها بفرستید، بگذارید و آن را بعد از انتخابات انجام دهید. الان جلویش را بگیرید. اینهایی که از نهادهای امنیتی هستند و با اتوبوس از شهرها برایت جمعیت می‌آورند، از آنان بپرس که پولش را از کجا می‌آورند. از پول بیت‌المال این کار را انجام می‌دهند. تو که قاضی هستی چرا با آنها برخورد نمی‌کنی؟» پس از آن در دومین واکنش ستاد انتخاباتی رئیسی، روز گذشته محمدامین توکلی‌زاده، نماینده رئیسی در نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما، درخواست انجام مناظره با حسن روحانی رئیس‌جمهور را مطرح کرد. پیش از این ابراهیم رئیسی پس از دومین مناظره، خواستار مناظره دولت یازدهم با محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم شده بود. موضوعی که او روز جمعه در آخرین مناظره نیز یک بار دیگر مطرح کرد. حسن روحانی نیز در پاسخ به این درخواست اعلام کرد که با توجه به حضور افراد دولت قبل در ستاد انتخاباتی رئیسی، او حاضر است با خود این نامزد انتخابات مناظره کند.

پیگیری قضایی قالیباف

از آن سو، ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف نیز به مناظره آخر واکنش نشان داد. در اولین واکنش، روز گذشته ابتدا مهدی ذاکری، نماینده قالیباف در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری از شکایت نسبت به آنچه 2 اتهام جهانگیری به قالیباف درباره واگذاری املاک و برخورد با دانشجویان توصیف کرد، به کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف اعلام کرد که «دروغ‌های جهانگیری در بیان آمار کذب را پیگیری قضایی می‌کنم.» قالیباف افزود: «با وجود آنکه قوه‌ قضائیه در این‌ باره نظرش را اعلام کرده بود، اما چون مجددا جهانگیری دروغ گفت، آن هم در رسانه، حتما پیگیری قضایی خواهد شد.» همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، او افزود: «قرار نیست در مناظرات حرف‌هایی زده شود که سندیت ندارد؛‌ آقای جهانگیری عدد و رقمی را در مناظره گفتند که دادستان کل کشور و دادستان تهران رد کرده بودند.» در واکنشی دیگر به گزارش خبرگزاری فارس، محمد دهقان رئیس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف در توییتر شخصی خود نوشت: «آقای روحانی در مناظره حرف‌هایی زد که باید به افکار عمومی پاسخ دهد.» او همچنین برای مناظره دوطرفه اعلام آمادگی کرد. همچنین ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف در اطلاعیه‌ای نسبت به تخریب و بداخلاقی‌های انتخاباتی اعتراض کرد. ذاکری همچنین در نامه‌ای به دادستان کل کشور خواستار فیلتر شدن سایت کارورزی دولت شد. درخواست این دو نامزد اصولگرا برای مناظره با حسن روحانی در شرایطی است که روز گذشته محمدعلی وکیلی، سخنگوی ستاد روحانی از آمادگی رئیس‌جمهوری برای مناظره دو به دو با قالیباف و رئیسی خبرداده بود. در همین حال به‌دنبال درخواست ستاد انتخاباتی رئیسی، حمید ابوطالبی معاون سیاسی نهاد ریاست‌جمهوری ضمن استقبال از این مساله در توییتی نوشت: «دوستان عزیز: عالی‌است، ولی این نامه عدم انجام مناظره است؛ زیرا صداوسیما آن را ناقض اصل بی‌طرفی می‌داند. پیشنهاد دکتر روحانی مناظره در حضور رسانه‌ها بود.»

آغاز گفت‌وگو‌ها برای ائتلاف نامزدها

در کنار این شکایت‌ها و پاسخ‌ها روز گذشته اسحاق جهانگیری دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، از آغاز گفت‌وگوها بین نامزدها و جریانات سیاسی برای ائتلاف با یکدیگر خبر داد و گفت: «اگر به توافق و ائتلافی برسیم براساس آن عمل خواهیم کرد.» به گزارش خبرآنلاین، اسحاق جهانگیری که برای ضبط برنامه رادیویی در سازمان صدا و سیما حضور یافته بود، گفت: «انتخابات سازوکار خودش را دارد و هیچ وقت در انتخابات این گونه نیست که کسانی راهی را انتخاب کنند و تا آخر بروند و هر چه شد، شد؛ خیر، انتخابات در همه دنیا سازوکارهایی دارد و در مقاطعی ممکن است ائتلاف‌هایی شکل بگیرد و افرادی که به هم نزدیک‌تر هستند در روزهای نزدیک به انتخابات با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند و از الان هم گفت‌وگوها بین کاندیداها و جریانات سیاسی شروع شده که بتوانند با یکدیگر ائتلاف کنند. اگر به توافق و ائتلافی برسیم براساس ائتلاف عمل خواهیم کرد وگرنه همین مسیر را جلو می‌رویم.» جهانگیری همچنین روز گذشته با انتشار پستی در صفحه توییتر خود تاکید کرد: «دوشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما صحبت‌های مهمی با مردم خواهم داشت.»

روحانی و جهانگیری در ورزشگاه آزادی

در برنامه‌ای دیگر روز گذشته حسن روحانی با همراهی اسحاق جهانگیری در جمع حامیان خود در ورزشگاه آزادی حاضر شد. به گزارش «ایسنا» اسحاق جهانگیری دراین مراسم گفت: ما برای ایران برنامه داریم با کمک جوانان کشوری می‌سازیم که همه راضی باشند. به گزارش «ایلنا» او افزود: پیام مناظره‌ها این بود که گفتمان اصلاحات پیروز شده است. حسن روحانی نیز در این مراسم گفت: برخی منافع ملی ایران را قربانی مسائل جناحی کردند. متاسفانه از پشت خنجر زدند؛ اما در عین حال ما صبوری کردیم و با حمایت شما راه را ادامه دادیم. رئیس‌جمهوری یادآور شد: ما می‌خواهیم با دنیا در تعامل سازنده و موثر باشیم و ادامه دهیم. ما به رفع تحریم هسته‌ای قانع نیستیم باید همه تحریم‌های دیگر برداشته شود. در دولت دوازدهم با اجماع ملی همکاری قوای دیگر و مشورت و رهنمود‌های رهبری راه شکستن تحریم را ادامه می‌دهیم. او ادامه داد: جوانان عزیز من به شما بگویم در طول مدت سه سال و نیم من برای منفعت هیچ فردی و هیچ نفر و هیچ نامه و سفارشی و هیچ دستگاه، دانشگاه و قوه‌ای یا هر ارگان دیگر در کشور کاری انجام نداده‌ام فقط یک نامه به قوه قضائیه نوشتم و گفتم به چه دلیل و با چه قانونی سید محمد خاتمی ممنوع‌التصویر است. البته تا امروز جواب نامه مرا نداده‌اند. همچنین به گزارش «ایرنا» روحانی تاکید کرد: به ملت اعلام می‌کنم که بیانیه 2030 که برخی آن را به ناروا تبلیغ می‌کنند، به ملت و رهبر اعتماد می‌دهم دولت در سند 2030 تصریح کرده در چارچوب قوانین و فرهنگ ایران به آن پایبند خواهد بود. به گزارش خبرآنلاین، روحانی گفت: آقای هاشمی رفسنجانی ما می‌دانیم که به تو چه ظلم بزرگی کردند. ما می‌دانیم چه تهمت‌هایی که بر تو نزدند؛ اما این ملت قدردان ما امروز جای تو را در میان خودشان خالی می‌بینند؛ اما روحت آرام باشد، ما راهت را ادامه می‌دهیم. روحانی گفت: مردم و جوانان روز جمعه همه دست دوستان خود را می‌گیریم و صبح جمعه وعده ما پای صندوق آرا است. من لازم است از حضور برادرم دکتر جهانگیری که حضورش با اصرار اصلاحات بود، تشکر کنم.

سفرهای استانی میرسلیم

سید مصطفی آقا میرسلیم بعد از ظهر دیروز وارد فرودگاه اهواز شد. وی گفت‌: «اگر شهدای مدافع حرم نبودند، امروز ناامنی و تندروی دنیا را فراگرفته بود و ندای مظلومیت و کار بزرگ این شهدا باید از سازمان ملل به گوش جهانیان برسد.»

به روحانی رای می‌دهم

مصطفی هاشمی‌طبا نیز روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، به برخی اخبار مبنی‌بر کناره‌گیری وی از دور رقابت‌های انتخاباتی واکنش نشان داد و گفت: تصمیمی برای کناره‌گیری از رقابت‌ ریاست‌جمهوری ندارم. به گزارش خبرگزاری فارس، او افزود: اگر نامزد نبودم به روحانی رای می‌دادم و هم‌اکنون نیز به روحانی رای می‌دهم.

واکنش به مناظره آخر

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید