مروری بر روزنامه‌های 23 آذر 1399

مشکل اردوغان بهره بسیار ‌اندک از درک سیاسی است/خون شهید فخری‌زاده هم نتوانست ما را متحد کند/افشاگری علیه قالیباف

کدخبر: ۳۷۸۷۵۳
اقتصادنیوز: بررسی روزنامه‌های امروز 23 آذر 1399 را با مرور عناوین اصلی صفحات اول آنها آغاز می‌کنیم.
مشکل اردوغان بهره بسیار ‌اندک از درک سیاسی است/خون شهید فخری‌زاده هم نتوانست ما را متحد کند/افشاگری علیه قالیباف

 به گزارش اقتصادنیوز اعدام روح‌الله زم مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره لایحه بودجه 1400 و پیامدهای اظهارات رجب‌طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه از سوژه‌های مشترک اکثر روزنامه‌های امروز است.

آرمان‌ملی با اشاره به اظهارات اردوغان این تیتر را انتخاب کرده است: صدای اعتراض تبریز بلند شد. ابتکار هم در این باره تیتر زده است: لغزش زبانی یا زبان‌درازی، جمهوری اسلامی هم در این باره نوشته است: ادامه اعتراض به اردوغان

آفتاب یزد در عنوان اصلی خود آورده است: احتمال رد کلیات لایحه بودجه؛ دردسرجدید دولت،افکار در این زمینه این تیتر را به نقل از مرکز پژوهش‌ها انتخاب کرده است: لایحه بودجه تورم شدید به دنبال می‌آورد، جوان نوشته است: بودجه جیب‌بر! خراسان نیز این تیتر را برگزیده است: 8 دلیل برای رد لایحه بودجه، کیهان هم نوشته است: اگر لایحه بودجه1400 رد نشود تورم شدید چندساله خواهیم داشت

ایران ارگان دولت به بحث کرونا پرداخته و به نقل از رئیس‌جمهور تیتر زده  است: شب یلدا را مجازی برگزار کنیم

جمله با انتشار عکس تمام صفحه از روح‌الله زم تیتر زده است: پایان زم!، حمایت ارگان قوه قضائیه در این باره این تیتر را برگزیده است: مزد مزدوری! شهروند هم در این زمینه این تیتر را برگزیده است: به پایان آمد!

دنیای اقتصاد هم در عنوان عکس اصلی صفحه اول خود آورده است: سرنوشت موج سوم بورس

سیاست روز در تیتر اول خود می‌نویسد: رصد لحظه به‌لحظه‌ B52های آمریکایی

در ادامه گزیده برخی از مطالب مهم روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم

جمهوری‌اسلامی؛ خون شهید فخری‌زاده هم نتوانست ما را متحد کند

جمهوری اسلامی در سرمقاله خود به ترور اخیر دانشمند هسته‌ای ایران پرداخته است. این روزنامه نوشته است: ...آنچه در این ماجرا بسیار مهم است تلاش فوق‌العاده‌ایست که رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به عمل می‌آورد. اهمیت استراتژیک کشور ایران در منطقه، جایگاه ممتاز ایران در عرصه سیاسی جهان، استقرار نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام حکومتی انقلابی در ایران و مقاومتی که مردم ایران در 42 سال گذشته در برابر توطئه‌های نظامی، فشارهای سیاسی، تبلیغات پرحجم و حتی تحریم‌ها نشان داده‌اند، صهیونیست‌ها و حامیان غربی آنها را به این نتیجه رسانده که باید هرطور شده مانع رشد علمی ایران به‌ویژه در زمینه‌های دفاعی و هسته‌ای شوند. مخالفت رژیم صهیونیستی و حامیانش با ایران، منحصر به فعالیت‌های هسته‌ای نیست و شامل قدرت دفاعی به‌ویژه صنایع موشکی نیز می‌شود. این مخالفت و توطئه به این دلیل صورت می‌گیرد که آنها می‌دانند قدرتمند بودن ایران در زمینه‌های دفاعی، قدرت مقاومت ما را افزایش می‌دهد و امکان ایستادگی در برابر زورگوئی‌ها را دوچندان می‌کند.درست به دلیل همین محاسبات دشمن است که ما باید در داخل کشور متحد و منسجم باشیم و به رژیم صهیونیستی و حامیانش اجازه رخنه در صفوف خود و تحقق توطئه‌هایشان را ندهیم. متاسفانه چنین انسجامی در داخل وجود ندارد و ما حتی از ترور و شهادت محسن فخری‌زاده هم نتوانستیم صفوف خود را متحد کنیم و از خون این شهید عزیز برای ایجاد انسجام لازم در میان مسئولین بهره‌برداری نمائیم.

حساس بودن دشمن نسبت به جمهوری اسلامی ایران، یکی از عوامل تمرکز بیشتر بر روی دانشمندان ما و ترور آنهاست. قطعاً عامل دیگر، عدم انسجام داخلی ما و جنگ قدرتی است که گرفتار آن هستیم. برای اینکه بتوانیم دشمن را در توطئه‌هایش ناکام نمائیم، باید جنگ قدرت را کنار بگذاریم و صفوف خود را فشرده و منسجم نمائیم. از حالا به بعد اگر یکی دیگر از دانشمندان ما ترور شود، افکار عمومی داخل کشورمان قطعاً کسانی که به جنگ قدرت ادامه می‌دهند را شریک این جنایت خواهند دانست.

JomhouriEslami_s

اعتماد؛ پاکباخته‌ با یک کلیک

اعتماد در گزارش اصلی خود نگاهی به جنجال‌هایی که سایت‌های قمار و شرط‌بندی آفریده‌اند، انداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است:..تابستان امسال، رییس پلیس سایبری کشور با استناد به تاکید مواد 705 تا 711 قانون مجازات اسلامی درباره جرم انگاری هر نوع قمار ولو قمار اینترنتی در ایران، از مسدود کردن ۳۰ هزار سایت و شناسایی 6 هزار سایت مرتبط با قمار و شرط‌بندی و تشکیل 2 هزار و 884 پرونده قضایی از ابتدای سال 98 تا تیر ماه 99 خبر داد. سردار وحید مجید چندی قبل هم در گفت‌وگو با روزنامه جام جم، ضمن تاکید بر افزایش صعودی سایت‌های قمار و شرط‌بندی از سال 96 تاکنون، دلیل رشد فعالیت این شبکه‌ها را، افزایش تعداد کاربران اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام در کشور اعلام کرده و گفته بود: «در سال 90، تعداد این سایت‌ها به تعداد انگشتان دست هم نبود ولی در سال‌های ۹۷ و ۹۸، ۹۵۰۰ سایت فعال در این حوزه را شناسایی کردیم و ۱۹۲۰‌متهم دستگیر و تحویل  مقام قضایی شدند. در 8 ماه امسال هم 3هزار و 500 سایت شرط‌بندی را شناسایی و ۶۰۳ متهم را در این رابطه دستگیر کردیم. البته دستگیر‌شدگان، سرپل‌های ارتباطی در داخل کشور هستند اما افرادی که در خارج از کشور این شبکه‌ها را هدایت می‌کنند هم، تحت پیگرد قرار می‌دهیم چنانکه چندی قبل یکی از این سرکرده‌ها را در خارج از کشور دستگیر کردیم و به ایران بازگرداندیم و حالا هم یکی دیگر از سرکرده‌ها با لقب پدرخوانده سایت‌های شرط‌بندی، در ترکیه زندگی می‌کند که اقدامات لازم قضایی - پلیسی برای بازگرداندن او و همدستانش به کشور انجام شده و پیگیر آن هستیم.»

ظرف روزهای گذشته، گزارش‌هایی در خبرگزاری فارس و خبرگزاری ایلنا درباره مالباختگان سایت‌های شرط‌بندی و قمار اینترنتی منتشر شد و تعدادی از مالباختگان، در این گزارش‌ها، حکایت از دست دادن سرمایه و معتاد شدن به برد و باخت‌های بی‌سرانجام در شرط‌بندی‌های مجازی را نقل کرده بودند. یکی از قربانیان این اعتیاد خاموش، در این گزارش‌ها نقل می‌کند که: «کار درست و حسابی نداشتم. پدرم راننده تاکسی بود. صبح‌ها او روی ماشین کار می‌کرد و بعدازظهرها من. وسوسه شدم و با مشخصات پدرم ID ساختم و عضو سایت شرط‌بندی شدم. شماره کارت پدرم را وارد کردم و دو هفته بازی کردم. یکی- دو برد سبک هم داشتم، پولش را هم برایم ریختند. اما فقط می‌خواستند اعتمادم را جلب کنند. در این فکر بودم که چطور پدرم را راضی کنم تا وامی را که از تاکسیرانی گرفته به من بدهد تا با آن شرط‌بندی کنم، اما هکرهای سایت شرط‌بندی، خودشان زحمت برداشت از حساب او را کشیده بودند و حساب پدرم را هک کردند. من ماندم و شرمندگی و دفترچه اقساط پرداخت نشده.» یکی دیگر از مالباختگان هم روایت خود از باخت سرمایه‌اش در قمار اینترنتی را چنین تعریف کرده است: «شگرد سایت‌های شرط‌بندی این است که وقتی شخصی برای اولین بار و با رقم پایین عضو سایت شود، با رقم‌های پایین چند بار به کاربر برد می‌دهد تا اعتمادش جلب شود و از نظر روانشناسی او را معتاد قمار می‌کند. وقتی طرف اعتماد کرد و برای به دست آوردن پول بیشتر، حساب را با مبلغ بالا شارژ کرد آن وقت است که او را به خاک سیاه می‌نشاند.کازینو آنلاین را طوری دستکاری می‌کنند که تو ببازی. البته وقتی هم برنده می‌شوی مثل آب خوردن پولت را بالا می‌کشند و نمی‌توانی برداشت کنی. من اوایل شبی دو میلیون حسابم را شارژ می‌کردم. یک شب بازی را بردم و موجودی را به 5 میلیون تومان رساندم.وقتی خواستم یک میلیون از این مبلغ را برداشت کنم دیدم موجودی حسابم در سایت صفر شده است. اسکرین‌شات گرفتم و به ادمین سایت پیام دادم و پرسیدم چرا حسابم صفر شده. نوشت حتما قواعد بازی را رعایت نکردی..... من معتاد قمار شده بودم. با اینکه دیدم پولم را در سایت بالا کشیدند اما کوتاه نیامدم و باز هم بازی کردم. تا جایی پیش رفتم که در یک هفته 130 میلیون تومان پولم را در سایت از دست دادم و باختم. خانواده‌ام متوجه ماجرا شدند و اوضاع خانه به هم ریخت. خودم هم خسته شده بودم. این باخت سنگین حالم را حسابی بد کرده بود و همان شب تصمیم گرفتم دور سایت شرط‌بندی را برای همیشه خط بکشم. صبح با صدای پیامک گوشی از خواب بیدار شدم و با دیدن پیامک برداشت 70 میلیون تومان از حسابم شوکه شدم. ساعت 6 صبح، هکرهای سایت شرط‌بندی‌دار و ندارم را بالا کشیدند.»

کیهان؛ مشکل اردوغان بهره بسیار ‌اندک او از هوش و درک سیاسی است

حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان در سرمقاله خود با عنوان «آقای اردوغان بقیه شعر را هم بخوانید!» به اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه پاسخ داده است. شریعتمداری در بخشی از این یادداشت نوشته است: روز جمعه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که در مراسم رژه ارتش جمهوری آذربایجان در باکو شرکت کرده بود، در سخنرانی خود به یک بیت از شعری که به زبان آذری سروده شده بود اشاره کرد، با این مضمون که؛ «ارس را جدا کردند و آن را با میله و سنگ پُر کردند / من از تو جدا نمی‌شدم، به زور جدایمان کردند»! این بخش از سخن اردوغان با واکنش‌های منفی فراوانی رو‌به‌رو شد که در گزارش‌های کیهان آمده است. در این وجیزه، اما، از زاویه دیگری به ماجرا نگاه شده است؛۱- اردوغان با اشاره به این بیت، برخلاف آنچه در پی آن بود، به صراحت اعتراف می‌کند که جمهوری کنونی آذربایجان بخشی از ایران است که به زور -بخوانید با بی‌کفایتی شاهان قاجار- از سرزمین مادری خود جدا شده است. توضیح آنکه، جمهوری کنونی آذربایجان همراه با بخش‌های وسیع دیگری از قفقاز در سال ۱۱۹۲ شمسی (۱۸۱۳ میلادی) و در جریان معاهده استعماری و ننگین گلستان از خاک ایران جدا شد. بیتی که اردوغان به آن استناد می‌کند، از جمله اشعار حماسی فراوانی است که مردم آذربایجان در هر دو سوی باقی‌مانده و جدا‌شده آن سامان، در اعتراض به بی‌کفایتی شاهان قاجار و در غم جدایی این بخش از سرزمین ایران سروده و زمزمه می‌کردند. اردوغان نمی‌داند که خواندن و انتشار اینگونه اشعار(شعر حسرت) نه فقط در آذربایجان تحت اشغال شوروی سابق، بلکه در جمهوری آذربایجان هم به این علت که نشانه نارضایتی مردم از این جدایی است، جرم تلقی می‌شده و هنوز هم می‌شود. از این روی باید گفت اردوغان با بی‌خبری خود از تاریخ، به جای خود‌شیرینی برای دشمنان ایران و اسلام -بخوانید آمریکا و اسرائیل و عربستان- کام آنها را تلخ کرده است! مشکل اردوغان تنها بی‌خبری از بدیهی‌ترین مسائل تاریخی نیست، بلکه مشکل اساسی‌تر، بهره بسیار ‌اندک ایشان از هوش و درک سیاسی است. رئیس‌جمهور ترکیه باید می‌دانست که آذربایجان بخش جدا شده‌ای از سرزمین ایران است و اگر از کمترین بهره هوشی برخوردار بود، این نکته بدیهی را درک می‌کرد که فقط کسانی می‌توانند از «جدایی ارس» نگران و ناراضی باشند که ارس بخشی از سرزمین مادری آنها بوده است. این نکته به وضوح از شعری که اردوغان به آن اشاره کرده است نیز قابل فهم است. شاعر از جدایی ارس گلایه می‌کند و به کسانی که آن را از ایران جدا کرده‌اند اعتراض دارد.

KayhanNews

شرق؛ افشاگری علیه قالیباف

شرق در تیتر نخست خود به گفت‌وگوی پیروز حناچی شهردار تهران درباره برخی اقدامات محمدباقر قالیباف در دوره شهرداری پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد: انتشار بخش‌هایی از مصاحبه جدید پیروز حناچی، شهردار تهران که هفته گذشته منتشر شد، حاشیه‌های زیادی درپی داشت. شکایت محمدباقر قالیباف و تعدادی از نزدیکان او به‌دلیل صحبت‌های حناچی درباره املاکی که شهرداری از آنها پس گرفت، بخشی از این حاشیه‌ها بود. روز گذشته خبرگزاری ایلنا مشروح این مصاحبه را منتشر کرد.حناچی در این مصاحبه درباره بیش از ۹‌برابر‌شدن هزینه‌های ساخت اتوبان دو‌طبقه صدر صحبت کرد و اثرات منفی آن بر وضعیت ترافیک تهران. به گفته شهردار تهران روزی که مدیریت شهری پیشین شهر می‌خواست پل صدر را احداث کند، اعلام کرد که بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است؛ اما عملا ساخت این پل بیش از چهار‌هزار‌و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه برده است که اگر تملکات اراضی اطراف برای احداث پل را نیز به آن اضافه کنید، بیش از این رقم است.حناچی در بخشی از این مصاحبه در واکنش به انتقادات برخی از اعضای شورا نیز این‌طور توضیح داد:‌ «بعضی از اعضای شورا در مقایسه با قبل می‌گویند شما دچار خودتحریمی شده‌اید و خودتان برای خودتان محدودیت ایجاد کرده‌اید. معنای دیگر آن، این است که چرا تراکم نمی‌فروشید، چرا راحت پروانه غیرقانونی صادر نمی‌کنید؟ ما چنین قولی به مردم ندادیم. ما قول داده بودیم که شهر را به انضباط می‌رسانیم که این کار را انجام دادیم».او با طعنه به روال و شیوه مدیریتی دوره‌های گذشته در شهرداری تهران نیز گفت: «ما هم اگر سه سال پشت سر هم ۳۰ میلیون مترمربع پروانه صادر می‌کردیم، شاید دست‌مان خیلی بازتر بود؛ اما ادامه این روش را روا ندیدیم. حداقل از کسی مثل من که عقبه تخصصی این موضوع را دارد و متوجه می‌شود این موضوع به چه معناست، این انتظار نمی‌رود. ما تلاش کردیم مسیر دوم را انتخاب کنیم. شهر را آرام‌تر کردیم، هزینه‌های اداره شهر را کمتر کردیم و سعی کردیم با روش‌های خلاقانه‌تر آن را اداره کنیم. ما تلاش می‌کنیم که شهر را کم‌عارضه‌تر و ارزان‌تر اداره کنیم و فقط هم به دوره خودمان فکر نکنیم؛ چرا‌که اگر می‌خواستیم تنها به دوره خودمان نگاه کنیم، می‌توانستیم دو، سه قلم از اموال بزرگ شهرداری تهران را بفروشیم و مشکلاتمان حل می‌شد. خیلی از بانکی‌ها هم تمایل دارند که چنین اتفاقی رخ دهد و شاید یک زمانی مجبور شدیم این کار را کنیم؛ اما خودمان را به فروش تراکم خارج از قاعده و خارج از ظرفیت طرح تفصیلی عادت ندادیم و سعی کردیم که این عادت بد را در تهران ترک کنیم».

‌حناچی همچنین درباره مقاومت‌هایی که برابر بارگذاری اطلاعات در سایت شفافیت وجود دارد، مثلا درباره رقم حقوق مدیران یا اتفاقی که در بارگذاری فهرست ساختمان‌های ناایمن رخ داد، نیز این‌طور توضیح داد: «اینکه مدیران نباید حقوق نامتعارف بگیرند، این حرف پسندیده است و مدیران ما باید در حد معمول جامعه باشند؛ البته اگر اقدام مشعشعی را انجام دادند و منافع عظیمی را به شهرداری برگرداندند، ما وظیفه داریم که آنها را تشویق کنیم و این را من حقوق تلقی نمی‌کنم؛ یعنی اگر کسی ملکی را که شهرداری اطلاع نداشت، به شهرداری اطلاع داد یا تلاش کرد تا آن ملک به شهرداری بازگردد و مالکیت آن در اختیار شهرداری قرار گیرد و منافع عموم را حفظ کرد، نباید با حقوق عادی با او رفتار کنیم و باید تشویق شود. درباره ساختمان‌های ناایمن، به‌ویژه برج‌های بلند‌مرتبه یا ساختمان‌های مسکونی، به اعتقاد من نباید شیپور را از دهانه گشاد بزنیم و باید ببینیم مخاطب ما چه کسی است. در ساختمان‌های ناایمن، چه لزومی دارد که همه مردم بفهمند ساختمانی ناایمن است؟ جز اینکه بنگاه‌های معاملات املاک در این قضیه منتفع شوند. آن کسی که در آن ملک زندگی می‌کند، باید بداند که ساختمان ایمن است یا خیر و اگر ناایمن است، باید چه اقداماتی انجام شود و در این زمینه شهروندان را ترغیب می‌کنیم؛ اما اگر در سیستم خرید و معاملات املاک افرادی این اطلاعات را داشته باشند و به استناد سامانه بگویند فلان ساختمان ناایمن است، ارزش آن ملک پایین‌تر از حد معمول منطقه می‌شود و این کار معقولی نیست».

‌حناچی همچنین درباره تجربه و دوره کاری خودش در دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی و تفاوت آن با دوره شهرداری گفت:‌ خیلی از پروژه‌هایی که امروز می‌بینید که با آنها عکس می‌گیرند، مربوط به پیگیری‌های ما بود. هفت‌سنگان قزوین، کلاک لواسان و پدیده شاندیز پروژه‌هایی بودند که در دبیرخانه شورای عالی به دلیل تخلفات ساختمانی و فیزیکی اولین‌بار ما پیگیری کردیم. ما اگر جلوی پدیده شاندیز را نمی‌گرفتیم، ده‌ها پدیده شاندیز در سطح کشور ظهور می‌کرد یا اتفاقاتی که در تهران رخ داد، در سال‌های۹۰ ،۹۱ و ۹۲ سالی ۳۰ میلیون متر مربع پروانه در تهران صادر شده است و این پروانه‌های به خالص مسکونی تقریبا معادل شهری با ۶۰۰، ۷۰۰ هزار نفر جمعیت است. آیا زیرساخت‌ها به این نسبت افزایش یافته است؟ فضای سبز، مراکز خرید و مراکز آموزشی متناسب دیده شده است؟ وقتی این کار را نکردیم، مثل آدم ناقص‌الخلقه‌ای می‌ماند که دستش بیش‌از‌حد بلند می‌شود. ما در آن زمان در آن موضع بودیم و اکنون در موضع اجرا هستیم. این را که محبوبیت من کاهش یافته یا افزایش، نمی‌دانم؛ اما تلاش می‌کنیم دوره متفاوتی را در شهر به مردم نشان دهیم که می‌شود شهر را آرام‌تر، کم‌هزینه‌تر، کم‌عارضه‌تر و سالم‌تر اداره کرد و کاری کرد که مشکلات شهر اگر بهتر از این نشود، بدتر از این هم نشود».

Shargh

دنیای اقتصاد؛ تغییر فاز انتظارات تورمی

دنیای اقتصاد در تیتر نخست خود گزارش اخیر بانک مرکزی را تحلیل کرده است. این روزنامه می‌نویسد: بانک مرکزی در یک گزارش رسمی با ارزیابی کاهش نوسانات در بازارهای دارایی، تغییر فاز انتظارات تورمی را تایید کرد. شاه‌بیت این گزارش، این جمله است که: «با توجه به کاهش نوسانات در بازار‌های ارز، خودرو و مسکن پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده، روند انتظارات تورمی تعدیل شود.» پیش‌تر «دنیای‌اقتصاد» در گزارش‌های تحلیلی بازارها به این اتفاق اشاره کرده بود که با حباب‌شکنی سریالی در بازارها، ثبات قیمتی در ماه‌های آتی حکم‌فرما خواهد شد. حال بانک مرکزی با رصد عواملی نظیر «توقف رشد فزاینده پول»، «کاهش نسبی التهابات در بازار ارز»، «افت قابل‌توجه قیمت خودرو»، «کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در آبان‌ماه» و «بهبود رشد شاخص تولید صنعتی در آبان‌ماه نسبت به مهرماه»، پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌ها، ثبات بیشتری را تجربه خواهد کرد. در آبان‌ماه رشد متغیرهای پولی، نظیر نقدینگی، پایه پولی و پول نسبت به مهرماه روند کاهشی داشته که این موضوع تاییدکننده افت فشار پول‌های تورم‌ساز و مهار موتور تورم در میانه پاییز است.

گزارش بانک مرکزی از تحولات اقتصاد کلان در آبان‌ماه نشان می‌دهد که با توجه به کاهش رشد فزاینده پول، آرام شدن بازار ارز، کاهش قیمت بازارهای کالایی مانند خودرو و مسکن در آبان‌ماه و بهبود شاخص تولید صنعتی انتظار می‌رود که تورم انتظاری تعدیل شود و در نتیجه تورم نیز در ماه‌های آتی با کاهش مواجه شود.

DonyayeEghtesad

جوان؛ بودجه جیب‌بر!

جوان در مطلب اصلی صفحه اول خود  اظهارات علی‌رضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس را منتشر کرده است. این روزنامه به نقل از او می‌نویسد: دیگر دوران «به‌به و چه‌چه» گذشته است و نمی‌گذاریم دولت پولی در جیب مردم بگذارد و ۱۰برابرش را بردارد.زاکانی با اشاره به کسری بودجه در دو سال گذشته می‌گوید: وقتی آثار تورم و آثار به‌هم‌خوردگی عرصه اقتصاد و تلاطمات در دو سال اخیر معلوم شد، مردم احساس کردند دارایی‌های آن‌ها در برابر گذشته یک‌چهارم شد و سه‌چهارم یا سه‌پنجم دارایی‌هایشان را یک‌دفعه از دست دادند و یک خسران بزرگ در کشور تحمیل شد. علت این بود که ما در بودجه سال ۹۸، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری منابع داشتیم، در بودجه سال ۹۹، ۲۷۳ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم و این کسری بودجه‌ها از طرقی تأمین شد که غلط بود، مثلاً بودجه را برای اینکه امریکا احساس کند اثر تحریم‌هایش در سال ۹۷ پایین‌تر رفته و بالا نبوده‌است، بودجه را با یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز با ۵۰ دلار بستند، نگفتند این اعدادی که برای فروش نفت در نظر گرفتیم، یک شو است و حتی اگر بنا باشد دشمن خواب و خیال به سرش نزند، از آن طرف ما خودمان خوابمان نبرد و هزینه معادل افزایش پیش‌انگاری منابع را لحاظ کنیم، اما دولت این کار را کرد و ۱۹۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه به بار آمد.وی می‌افزاید: همچنین سال ۹۹ منابع نفتی بودجه با فروش یک میلیون بشکه در روز بسته شد که باز می‌دانستند این ارقام مهیا نمی‌شود، بنابراین با خرج‌تراشی‌های متعددی که انجام دادند نه‌تن‌ها بودجه را بالا بستند، بلکه در طول سال هم هزینه‌های دیگری را حتی خلاف قانون تحمیل کردند و شرایط را به‌سمتی بردند که ۲۷۳ هزار میلیارد تومان کسری بودجه تحمیل شد. برای جبران این ارقام به درخواست و نیاز دولت، پایه‌پولی را توسط بانک مرکزی بالا بردند و نتیجه‌اش این شد که مابه‌ازای این پایه پولی بالا، تورمی افسارگسیخته هم به مردم تحمیل شد.زاکانی تأکید می‌کند:بنابراین قرار است در مجلس یازدهم مانع این سیاستگذاری غلط برای آینده باشیم و شرایط فعلی را به‌سمتی ببریم که از طریق درست منابع دولت را تأمین کنیم و با نظارت‌هایی که اعمال می‌کنیم، شرایط را به‌سمتی ببریم که این بی‌ثباتی در کشور و این تلاطم حاصل از افزایش کسری بودجه دولت، به کشور آسیب نزند.

Javan_s

  • AbrarNews_s
  • AbrarSport
  • Afkar_s
  • AftabYazd_s
  • ArmanMeli_s
  • AsreIranian
  • DonyayeEghtesad
  • Ettelaat_s
  • Footballs
  • Ghods
  • Hamdeli
  • Hemayat
  • Iran_s
  • IranSport
  • Javan_s
  • JomhouriEslami_s
  • Jomleh_s
  • KarvaKargar
  • KayhanNews
  • khorasannews
  • MardomSalari
  • Mostaghel
  • NesfeJahan
  • Resalat
  • RooyesheMellat
  • SetarehSobh
  • Shahrvand
  • Shargh
  • SiasatRuz
  • SobheEmrooz
  • VatanEmruz
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید