از سوی بانک مرکزی ارائه شد

جدیدترین گزارش رسمی از تغییرات قیمت مسکن

کدخبر: ۱۸۸۲۳۳
تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی درخصوص تحولات بازار مسکن شهر تهران از انجام معاملات خرید مسکن در مهرماه با قیمت شهریور ماه حکایت دارد. بانک مرکزی در حالی میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی فروخته شده در مهرماه امسال را معادل ۴ میلیون و۷۸۹ هزار تومان اعلام می‌کند که در شهریور ماه نیز متوسط قیمت قطعی خرید مسکن در شهر تهران معادل ۴میلیون و ۷۵۶ هزار تومان به ثبت رسید.
جدیدترین گزارش رسمی از تغییرات قیمت مسکن

فاصله ۷/ ۰ درصدی میانگین قیمت واحدهای فروخته شده در مهرماه امسال در مقایسه با شهریور، در حالی منجر به ریزنوسان حدود ۳۰ هزار تومانی در قیمت هر مترمربع مسکن شده است که این ریزنوسان در مجموع و در محاسبه قیمت کل آپارتمان‌های معامله شده معنای عدم تغییر محسوس در قیمت واحدهای فروخته شده طی دو ماه گذشته را به همراه دارد. این در حالی است که میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده در مهرماه امسال نسبت به مهر سال گذشته با ۷/ ۸ درصد افزایش مواجه شده است.

ثبات نسبی قیمت مسکن در مهرماه در مقایسه با شهریور ماه در حالی از محتوای آخرین گزارش بانک مرکزی درخصوص تحولات بازار مسکن شهر تهران استنباط می‌شود که این عدم تغییر سطح قیمت کل واحدهای مسکونی مربوط به آن دسته از واحدهای مسکونی فروخته شده(معاملات قطعی مسکن)است. این درحالی است که حجم معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران در اولین ماه پاییز –مهرماه-، در واکنش به نوسان محسوس ایجاد شده در «قیمت پیشنهادی» برخی مالکان برای فروش واحدهای مسکونی کاهش یافت.

تعداد معاملات خرید مسکن در مهرماه ۹۶ به ۱۳ هزار و ۸۱۵ فقره رسید که تحت تاثیر واکنش منفی خریداران به افزایش قیمت‌های پیشنهادی از سوی مالکان از یک طرف و کاهش طبیعی حجم معاملات با شروع پاییز و اتمام فصل طلایی جابه‌جایی‌ها-تابستان- با افت ۱/ ۱۱ درصدی در مقایسه با شهریور امسال رو‌به‌رو شد؛ با این حال، حجم معاملات خرید وفروش مسکن در مهرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل معادل ۴/ ۳۴ درصد افزایش یافت که نشان‌دهنده پیشروی بازار مسکن در فاز پیش‌رونق است. 

براساس آمار اعلام شده از سوی دفتر اقتصاد مسکن درخصوص تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه امسال، میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید؛ همچنین در مهرماه سال جاری حدود ۱۳ هزار معامله خرید مسکن در شهر تهران به ثبت رسید که نسبت به ماه قبل با ۱۰ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد مهرماه امسال، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع مسکن معامله شده، معادل ۱۰ میلیون و۲۶۰ هزار تومان مربوط به منطقه یک و کمترین آن با ۲ میلیون و ۲۲۷ هزار تومان مربوط به منطقه ۱۸ بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید