طلا پس از توافق اوپک

کدخبر: ۱۵۴۹۶۱
پس از انتشار خبر توافق کشورهای عضو اوپک و روسیه بر سر کاهش تولید نفت به منظور حل مشکل مازاد ذخایر جهانی، بهای طلای سیاه بیش از 10 درصد افزایش یافت. این در حالی است که برخی از تحلیلگران هشدار داده‌اند از آنجا که دیگر تولیدکنندگان می‌توانند سطح کاسته شده را جبران کنند، بهای نفت می‌تواند بار دیگر کاهش یابد. سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) برای نخستین‌بار پس از سال 2008، به توافقی برای کاهش سطح تولید نفت دست یافت. در این توافق به تولیدات عربستان سعودی بیشترین ضربه وارد شده است. این توافق همچنین شامل نخستین همکاری مشترک نفتی با روسیه که عضو سازمان اوپک نیست هم بوده است.

پس از انتشار این خبر، بهای نفت برنت برای سفارش در ماه‌های آینده با 10 درصد افزایش، به بشکه‌ای 92/ 51 دلار رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت (شاخص آمریکا) نیز با 8 درصد افزایش، به 83/ 49 دلار در هر بشکه افزایش یافت. افزایش ارزش دلار نسبت به سایر ارزها در پی اعلام خبر پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بهای اونس طلا را کاهش داده بود. قیمت طلا برای تحویل در ماه فوریه (28 روز منتهی به 10 اسفند) در بازار نیویورک به پایین‌ترین سطح خود در یک سال اخیر رسید و به 1163/ 80 دلار در هر اونس کاهش یافت.

فرصت خرید یا آمادگی برای سقوط؟

موسسه مالی ‌ای بی ان آمرو در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که قیمت جهانی طلا طی سال 2017 میلادی تحت تاثیر افزایش احتمالی نرخ بهره با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. این موسسه پیش‌بینی کرده قیمت هر اونس طلا تا پایان سال آینده به کمتر از 1100 دلار در هر اونس خواهد رسید. بر این اساس به نظر می‌رسد افزایش نرخ بهره آمریکا و تقویت ارزش دلار طی ماه‌های آینده تاثیر زیادی بر افت قیمت جهانی طلا خواهد داشت. او سی بی سی بانک چین نیز پیش‌بینی کرده سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا و افزایش نرخ بهره موجب خواهد شد تا قیمت طلا با کاهش بیشتری روبه‌رو شود و به کمتر از 1100 دلار برسد. قیمت طلا که لحظاتی پس از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا 38/ 1337 دلار در هر اونس افزایش یافته بود، اکنون با کاهش شدیدی روبه‌رو شده و تا سطح 18/ 1171 دلاری کاهش داشته است.

به اعتقاد تحلیلگران موسسه ‌ای بی ان، سرمایه‌گذاران بین‌المللی در شرایط کنونی دلیل خاصی را برای خریداری طلا و سرمایه‌گذاری در این بازار نمی‌بینند.  در شرایط کنونی انتظارات تورمی در اقتصاد آمریکا هنوز شکل نگرفته و نگرانی‌های زیادی نسبت به ادامه روند صعودی ارزش دلار و کاهش بیشتر قیمت طلا وجود دارد. تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نشست دسامبر، بیشتر شده است. قیمت طلا در ماه نوامبر بدترین عملکرد خود را در 3 سال اخیر ثبت کرده است. در ماه نوامبر سرمایه‌گذاران بین‌المللی بیش از 4/ 4 میلیارد دلار از سرمایه‌های خود را از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا خارج کرده‌اند.

جهش در 2018

موسسه ‌ای بی ان آمرو پیش‌بینی کرده قیمت طلا در سال 2018 میلادی با افزایش و رونق روبه‌رو خواهد شد. «بارناباس گان» از موسسه او سی بی سی پیش‌بینی کرده قیمت طلا تا پایان امسال به 1200 دلار خواهد رسید و این رقم تا پایان سال آینده به کمتر از 1100 دلار می‌رسد. وی پیش‌بینی کرده نگرانی‌ها و بی‌ثباتی‌های سیاسی در کوتاه‌مدت با توجه به برگزاری همه پرسی ایتالیا و انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، همچنان ادامه خواهد داشت و این چشم‌انداز روشنی را برای میان مدت طلا درپی دارد.

فرصت خرید

موسسه سرمایه‌گذاری «تی دی اس» در تازه‌ترین تحلیل خود از وضعیت بازار جهانی طلا اعلام کرد که هرگونه کاهش قیمت طلا در سال آتی به کمتر از 1100 دلار در هر اونس بهترین فرصت برای خرید خواهد بود چرا که این کاهش‌ها موقتی هستند و به سقوط دائم طلا نمی‌انجامد. قیمت طلا در روزهای اخیر ابتدا تحت تاثیر افزایش ارزش دلار آمریکا و سپس افزایش قیمت نفت، با کاهش شدیدی روبه‌رو شده است. قیمت طلا در ماه نوامبر بیش از 9 درصد کاهش یافته است. افزایش نرخ بهره اوراق قرضه دولت آمریکا نیز تاثیر زیادی بر افت قیمت جهانی طلا داشته است. ادامه روند صعودی ارزش دلار می‌تواند قیمت طلا را به کمتر از رقم کنونی دلار در هر اونس کاهش دهد و این بهترین فرصت برای خرید طلا خواهد بود. به نظر می‌رسد در صورت شکسته شدن این سطح حمایتی مهم، تقاضا در بازارهای نوظهور و در حال توسعه با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد.

در پیش بودن تعطیلات سال جدید چینی می‌تواند عامل مهمی برای افزایش تقاضای فیزیکی کوتاه‌مدت در بازارهای بین‌المللی باشد. شاخص دلار آمریکا روز جمعه در برابر سبدی از شش ارز بزرگ اُفت کرد اما این شاخص که به بالاترین سطح در ۱۳ سال گذشته صعود کرده است، برای سومین هفته متوالی افزایش یافت. بازارها در حال حاضر احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در دسامبر را ۱۰۰ درصد برآورد می‌کنند که به ضرر طلاست. نرخ‌های بهره بالاتر هزینه نگهداری طلا را که بازدهی ندارد افزایش می‌دهد و به جذابیت سرمایه‌گذاری در آن لطمه می‌زند. هنری تو، تحلیلگر سی بی کپیتال پارتنرز نیز در میان تحلیلگرانی است که انتظار دارند طلا بهبود پیدا کند. به گفته وی، کاهش قیمت طلا در هفته گذشته عمدتا به دو دلیل بوده است: نخست واکنشی به دلار قوی‌تر بود که به نوبه خود تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخ‌های بهره آمریکا قرار دارد.

با این همه کاهش طلا تناسبی با افزایش قیمت دلار آمریکا نداشت که احتمالا به دلیل نقدینگی کم ناشی از تعطیلات روز شکرگزاری آمریکا بود. در نتیجه فروش طلا در هفته گذشته کاهش نامتناسب قیمت این فلز را به‌دنبال داشت. ثانیا، از زمان رای برگزیت در ۲۳ ژوئن، جریان‌های سفته بازی قابل توجهی در بازار طلا وجود داشته است که در چند هفته گذشته از بازار این فلز خارج شده‌اند و به همین دلیل انتظار می‌رود طلا در هفته جاری ثبات و بهبود پیدا کند. به گفته رابین بیهار، مدیر تحقیقات فلزات در بانک سوسیته جنرال، اکنون زمان بدی برای طلاست زیرا همه عواملی که برای رشد قیمت خوب بودند، برای این فلز منفی شده‌اند. با این همه ابهام پیرامون همه پرسی قانون اساسی ایتالیا در چهارم دسامبر و انتخابات فرانسه و آلمان در سال آینده ممکن است از قیمت طلا به‌عنوان دارایی مطمئن حمایت کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید