8 پیام فرامین ترامپ برای جهان

کدخبر: ۱۶۰۹۱۳
دونالد ترامپ سیاست خاورمیانه‌ای خود را با دو تصمیم مهم شروع کرد؛ یکی منع ورود مسلمانان هفت کشور به آمریکا و دیگری اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران. تحریم‌های جدید به بهانه آزمایش موشکی است اما به قصد ایجاد رعب و وحشت در جهان برای ممانعت از همکاری اقتصادی سایر کشورها با ایران صادر شده است.

فرمان منع ورود مسلمانان هفت کشور هم در راستای اسلام هراسی و مغایر حقوق بشر و نرم‌های بین‌المللی است که 220 میلیون مسلمان را با اهدافی شرورانه نشانه رفته است. باوجودی که قاضی فدرال از سیاتل حکم تعلیق این فرمان را صادر کرده، اما کاخ سفید به‌دنبال لغو حکم قاضی است. ایران و آمریکا دوسنگین وزن منطقه خاورمیانه هستند که تقابل آنها آثار مهمی در بی‌ثباتی بیشتر منطقه خاورمیانه خواهد داشت. اقدامات ترامپ حداقل به هشت دلیل ضد صلح و ثبات منطقه و مخرب روند مقابله با تروریسم است:

1- ترامپ قصد دارد سیاست‌های تعاملی اوباما با ایران را معکوس و روند تشدید فشارها و تحریم‌ ها را آغاز کند. این سیاستی است که از زمان وقوع انقلاب ایران در 1979 تا سال 2013 به قصد تغییر حکومت اجرا و نهایتا هم نه تنها شکست خورد، بلکه ایران مقتدرتر و با ثبات تر از گذشته ظهور کرد. تنها در دوره 2013 تا 2016 از سوی اوباما سیاست‌های تعاملی اجرا شد که منجر به حل بحران هسته‌ای، تبادل زندانیان، آزادی ملوانان آمریکایی و آزادی بخشی از اموال بلوکه شده ایران شد.

2- فرمان منع ورود مسلمانان هفت کشور، بیشترین تاثیر را بر ایران دارد، زیرا پرجمعیت ترین این هفت کشور است. این فرمان موجب تقویت بی‌اعتمادی و افزایش خشم ملت ایران شده است. دولت ایران هم ضمن اعلام مقابله به مثل، این فرمان را نشانه دشمنی دولت آمریکا با ملت ایران تلقی کرده است. به‌ویژه اینکه خطر دائمی شدن این محدودیت‌ها در مورد اتباع ایرانی وجود دارد.

3- این فرمان اجرای صحیح برجام را به چالش می‌کشد، زیرا به‌گونه‌ای مانع بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی برجام می‌شود. آمریکا قبلا با تصویب قانونی، محدودیت‌هایی برای سفر اتباع سایر کشورها به ایران قائل شد که مغایر روح برجام بود. طبق برجام تجارت فرش، خشکبار و خاویار ایران به آمریکا آزاد شد. با فرمان جدید ترامپ، تجار ایرانی برای تجارت این اقلام نمی‌توانند به آمریکا سفر کنند.

4- اتباع این هفت کشور مجازات شده‌اند در حالی که در هیچ عملیات تروریستی در آمریکا دخالت نداشته‌اند. این فرمان شامل اتباع کشورهایی مثل عربستان که در عملیات تروریستی دست داشته و منبع اصلی ایدئولوژی وهابیت و حمایت از تروریست‌ها هستند، نمی‌شود. ترامپ در دوره مبارزات انتخابات ریاست جمهوری، عربستان را منبع اول حامی تروریسم در جهان خواند اما بعد از ریاست جمهوری در یک مکالمه تلفنی با پادشاه عربستان در مورد روابط استراتژیک با این کشور توافق کرد. ضمن اینکه کشورهای عربی حامی تروریسم که ترامپ در آن کشورها سرمایه‌گذاری داشته، نیز از شمول این فرمان خارج شده‌اند.

5- با صدور ناگهانی چنین فرمانی، ده‌ها هزار خانواده مهاجر در آمریکا با بحران مواجه شده و از سفر برای دیدار با خانواده‌شان محروم شده‌اند که موجب از هم پاشیدگی روابط خانوادگی آنها می‌شود.

6- گروه‌های تروریستی همچون داعش از این فرمان سود برده و امنیت آمریکا و منطقه نیز صدمه بیشتر خواهد دید. ضمنا کشورهای ایران، سوریه و عراق درحالی مشمول فرمان ترامپ شده که در خط مقدم مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی هستند.

7- فرمان ترامپ موجب کاهش خوش بینی جامعه جهانی به آمریکا شده است. اکثر کشورهای مشمول فرمان، همچون عراق و سوریه، کشور‌هایی هستند که آمریکا با مداخلات نظامی، آنها را بی‌ثبات کرده است. ضمن اینکه برخی از رهبران جهان همچون خانم آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، ترامپ را دعوت کرده‌اند که به کنوانسیون بین‌المللی ژنو در مورد مهاجران احترام بگذارد.

8- فرمان ترامپ این پیام را به جهان می‌دهد که دولت او ضد دین اسلام است، دینی غنی که دارای افزون بر 1400 سال قدمت است و بیش از 5/ 1 میلیارد پیرو دارد. فرمان ترامپ، تنفر از آمریکا را در کشورهای اسلامی افزایش خواهد داد. گسترش فرهنگ تنفر نیز تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است. مدت‌هاست که آمریکا و غربی‌ها برای حفظ امنیت اتباع خود در کشورهای اسلامی در باتلاق گرفتار شده‌اند. فرمان ترامپ تداوم این باتلاق را برای چند دهه آتی تضمین خواهد کرد به همین علت سایر قدرت‌های جهانی به مخالفت با این فرمان برخاسته‌اند.

پژوهشگر ارشد دانشگاه پرینستون

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید