بسته خبری اقتصادنیوز 20 آبان 1400

دلار 4200 تومانی به خط پایان رسید /افزایش قیمت خودروسازان

کدخبر: ۴۵۳۷۴۲
اقتصادنیوز: بیشترین رخدادهای مهم روز به بحث حذف قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو و لایحه حذف دلار 4200 تومانی بر می گردد.
دلار 4200 تومانی به خط پایان رسید /افزایش قیمت خودروسازان

به گزارش اقتصادنیوز، با نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات وین، حسیاست ها و گمانه زنی ها بیشتر شده است. علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه که در آلمان به سر می برد با همتایان آلمانی، فرانسوی خود دیدار کرد. تهران از فعال شدن نقش فرانسه درمذاکرات گفته و فرانسه خواستار از سرگیری سریع تر مذاکرات شده است. آلمان هم با خوش بینی گفته مذاکرات دور جدید از نقطه پایان دور ششم آغاز می‌شود.


در اکوایران ببینید؛


 

روسیه هم تاکید کرده که برجام هیچ جایگزینی یا اضافه و کم شدنی ندارد. ایالات متحده مدعی نیز تهران را دعوت به پایبندی به برجام کرده است!. با تمام این اوصاف همزمان با دیدارهای هیات ایرانی و اروپایی، در گزارش جدیدی اعلام شده که چین خرید نفت ایران را افزایش داده است. افزایش صادرات نفت ایران به چین در ماه اکتبر به 1.3 میلیارد دلار در ماه رسید. این در حالی است که خبرگزاری تسنیم به نقل از منابع آگاهی مدعی شده، دسترسی ایران به درآمدهای ارزی بیشتر شده و صادرات نفت ایران نیز در مسیر آسانتری قرار گرفته است.

شغل جدید حسن روحانی مشخص شد

امیرعبداللهیان: در وین آماده توافق خوب هستیم

افشاگری کرباسچی از علت توقف انتشار روزنامه سازندگی

فوری/ بازداشت مدیران پالایشگاه نفت آبادان توسط وزارت اطلاعات

اگر 900 میلون دارید، این خانه را رهن کنید

قیمت عجیب ایران خودرو برای 206 تیپ دو

لایحه دولت برای حذف دلار 4200 تومانی

دولت البته از ارسال لایحه حمایت از اقشار آسیب پذیر در روز پایانی هفته خبر داد که به نظر میرسد کد رمز حذف دلرا 4200 تومانی باشد. بدین ترتیب دولت برای برنامه حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی و برنامه جبرانی معیشت اقشار، لایحه ۲۷ هزار میلیارد تومانی به مجلس ارائه کرد. در ماده ۲ لایحه آمده: به دولت اجازه داده می‌شود در صورت تغییر نرخ ارز نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از محل درآمدهای حاصل از آن، تا مبلغ ۲۷ هزار میلیارد تومان به حساب سازمان هدفمندسازی واریز و این مبلغ را تا پایان سال صرف پرداخت یارانه به افراد مشمول کند. در همین حال، احمد توکلی یکی از اقتصاددانان حاضر در جلسه سه شنبه شب با رئیس جمهور هم مدعی شده: برنامه دولت حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و یارانه جبرانی ۱۱۰ هزار تومانی برای هر نفر است.

دو تصمیم مهم سران سه قوه

همچنین دو تصمیم مهم در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح شده است که یک، توافق سران قوا برای صرفه‌جویی حداکثری در هزینه‌ها و مخارج دستگاه‌ها، شرکت‌ها و هیأت امناها و دوم بودجه ۱۴۰۱ با لحاظ درآمدهای واقعی و بدون کسری تدوین شود. در خبر مهم دیگری از دولت، در خصوص طرح های حمایتی از مسکن، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: تا ظهر امروز، یک میلیون و ۳۹ هزار و ۸۰ نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند.

در اخبار مهم مربوط به بورس هم، سازمان بورس در یک بخشنانه همه ناشران را به افشای دلایل تغییر سود و زیان ملزم کرد. همزمان سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از انتخاب اعضای هیئت تفحص از سازمان بورس خبر داد. همچنین بر مبنای مصوبه معاون معدنی وزارت صمت، قرار است که آهن اسفنجی از تاریخ شنبه 22 آبان مشمول عرضه اجباری در بورس کالا خواهد بود.

واکنش سازمان حمایت به افزایش قیمت خودروسازان

در خبر دیگری، محمدرضا جولای، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از افزایش ۲۰ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی در یک هفته گذشته خبر داد و گفت: اکنون مصرف گاز بخش خانگی به ۴۸۰ میلیون متر مکعب در روز رسید. همچنین مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران: به محض مشخص شدن جزئیات تغییر تعرفه مشترکان پرمصرف، اطلاع رسانی خواهد شد؛ اما برای زمستان پیش رو، تعرفه مشترکان پرمصرف گاز افزایش خواهد یافت.

سازمان حمایت هم در خصوص افزایش اعمال شده در قیمت خودروهای پر تیراژ خودروسازان اعلام کرد: این افزایش قیمت با توجه به اعلام نرخ تورم بخشی بانک مرکزی و در چارچوب مصوبات قبلی شورای رقابت بوده لذا خودروهای پیش فروش شده قبلی با موعد تحویل تا پایان سال ۱۴۰۰ بر مبنای تعهدات مذکور تحویل مشتریان می گردد بدیهی است تا پایان سال جاری هیچگونه افزایش قیمتی بر خودروهای پیش فروش مذکور مترتب نیست.

چرا تولید بسیاری از شرکت های بورسی افت کرد؟

در حوزه اخبار شرکت ها هم مهمترین خبرها به شرح زیر است:

#خودرو | ایران خودرو از دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات ایران خودرو شامل خودروهای گروه پژو - سمند - دنا -رانا - تارا- هایما به طور میانگین 15 درصد خبر داد. مدیر عامل ایران خودرو در برنامه گفت و گوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما گفت: هر هفته عرضه فوری خواهیم داشت. مردم در خرید خودرو عجله نکنند، عرضه خودرو به طور منظم ادامه خواهد داشت

#خساپا | سایپا از دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات  سایپا به طور میانگین 16 درصد شامل : تیبا صندوق دار - تیبا 2 - ساینا دستی - ساینا S - کوئیک دستی - کوئیک R - کوئیک S - کوئیک اتومات پلاس و شاهین خبر داد. مدیرعامل سایپا در برنامه گفت و گوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما گفت: تا آخر امسال برای کلیه تعهدات پیش فروش شده هیجگونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

#خپارس | پارس خودرو از دریافت مجوز افزایش قیمت پایه محصول کوئیک R به میزان 16 درصد خبر داد.

#شتران | پالایش نفت تهران در راستای عمل به بند ز تبصره یک قانون بودجه سال1400 کل کشور به تحویل وکیوم باتوم به دستگاههای اجرایی متعهد گردیده است.

#سپید | شرکت از افتتاح پروژه حسن رود خبر داد. با توجه به روزهای باقی مانده تا پایان سال جاری پیش بینی می شود با 50 درصد از ظرفیت، تولید و فروش 250 تن از محصولات محقق گردد و فروش شرکت به میزان 15 میلیارد تومان و سود حاصل به میزان 2.7 میلیارد تومان افزایش یابد.

#آبادا | تولید نیروی برق آبادان درباره وضعیت صدور سند مالکیت نیروگاه آبادان شفاف سازی کرد.

#فنوال | نورد آلومینیوم درباره عملکرد یکماهه شفاف سازی کرد.

#کزغال | سنگ زغال پرورده طبس مهمترین دلایل کاهش تولید را شرایط زمین شناسی معادن، تعطیلی 50 روز کارخانه زغال شویی، عملیات سالویج و اورهال، محدودیت های کرونایی و کاهش تولید معادن همجوار (به دلیل محدودیت کرونایی) اعلام کرد.

#کمنگنز | معادن منگنز ایران اعلام کرد: همه برنامه تولید و فروش شرکت تا پایان سال محقق میشود.

#ساربیل | سیمان آرتا اردبیل اعلام کرد که با کاهش تقاضا در بازار گیلان و اردبیل و البته حجم محدودیت برق در فصل تابستان تولید و فروش تجمعی شرکت کاهش یافت.

#سرود | مهمترین دلیل کاهش فروش داخلی سیمان شاهرود، افزایش هزینه تمام شده مشتریان به دلیل افزایش هزینه های حمل و نقل و مهمترین دلیل کاهش فروش صادراتی، کاهش شدید تقاضا از طرف ترکمنستان به دلیل تصویب اخذ عوارض واردات سیمان و سخت ترشدن اعطای مجوز صادرات به روسیه است.

#فروس | دلیل اصلی کاهش فروش 7 ماهه فروسیلیس ایران، کاهش دستوری دیماند برق در فصل تابستان بود.

#هرمز | براساس گفته مدیرعامل فولاد هرمزگان در بین شرکت های فولادی همرده ، پایین ترین بهای تمام شده در تولید محصول را این شرکت داشته است.

#فملی | سومین محموله صادراتی شرکت صنایع ملی مس ایران با رقابت به فروش رسید. روز چهارشنبه در تالار صادراتی بورس کالا، 3000 تن کاتد شرکت ملی صنایع مس با تقاضا و رقابت خریداران مواجه شد و نهایتا 4.86 درصد بالاتر از نرخ پایه (به نرخ میانگین 237 میلیون و 534 هزار تومان) فروخته شد.

#نوری | شرکت درباره کاهش در حجم تولید و فروش تجمیعی محصول برش سبک اعلام کرد: محصولات برش سبک و رافینیت قابل تبدیل به همدیگر هستند و سیاست های تولید و فروش  پتروشیمی نوری برگرفته از بازار و قیمتهای فروش محصولات برش سبک و رافینیت است. لذا با در نظر گرفتن دو عامل فوق، تصمیم شرکت در ماههای گذشته، تولید و فروش کمتر برش سبک و تبدیل آن به محصول رافینیت بود که این موضوع در گزارش های فعالیت ماهانه این شرکت مشخص است.

#آ_س_پ | همه حقوق و تعهدات شرکت آ.س.پ در پروژه مشارکتی پاسارگاد به شرکت تیراژه گستر شرق واگذار و منتقل شد.

#فرآور | شرکت درباره ارایه گزارش غلط و نوسان گیری سهم اعلام کرد: فراوری تمام تلاش و توان خود را معطوف به صیانت از حقوق سهامداران نموده و ارایه گزارش غلط و .. صحیح نیست.

#غبشهر | قرارداد تحصیل 51درصد از سهام شرکت محصولات دریایی طعم آفرین صبا تولید کننده تن ماهی با برند «ساحل» به مبلغ 33.9 میلیارد تومان از شرکت سی فود اینترنشنال هولد کو در جهت افزایش و بهینه سازی ترکیب محصولات تولیدی و قابل فروش شرکت صنعتی بهشهر به تایید و امضای طرفین معامله رسید. صورت های مالی و سایر اطلاعات آن پس از تکمیل فرآیند نقل و انتقال سهام شرکت مزبور در فواصل زمانی تعیین شده  منتشر میشود.

#سکارون | سیمان کارون از عدم حصول مزایده املاک تهران در آگهی منتشر شده 5 مرداد خبر داد.

جزییات سه افزایش سرمایه

در حوزه افزایش سرمایه ها هم مهمترین خبرها به شرح زیر بود:

#پارس | پتروشیمی پارس پیشنهاد افزایش سرمایه از 600 میلیارد تومان به 40 هزار میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی سرمایه گذاریهای بلندمدت به منظور اصلاح ساختار مالی شرکت را به تصویب هیئت مدیره رساند. امیری، مدیرمالی پتروشیمی پارس به آخرین وضعیت افزایش سرمایه شرکت اشاره کرد و گفت: تا هفته آینده گزارش شرکت نهایی می‌شود و به مرحله تایید سازمان بورس می‌رسد.

#خشرق | شرکت اعلام کرد: تاکنون برنامه ای جهت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در دستور کار این شرکت قرار نگرفته است.

#خرینگ | با درخواست مجوز افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی زمین به دلیل موقوفی بودن زمین های شرکت واقع در مشهد و عدم ارائه اسناد مالکیت تک برگی زمین شهرک صنعتی بینالود، موافقت نشده است. شرکت پیگیر رفع مشکل و اجاره 99 ساله از آستان قدس رضوی برای زمین مشهد و همینطور اخذ سند تک برگی برای زمین بینالود طی هفته آتی است و درصورت رفع مشکل اطلاع رسانی صورت می پذیرد.

زمان و مکان برگزاری سه مجمع

زمان و مکان برگزاری سه مجمع هم اعلام شد:

#وبشهر | جلسه مجمع عمومی این شرکت با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (سالن اجتماعات دفتر مدیریت واقع در تهران خیابان قائم مقام فراهانی پایین تر از چهارراه مطهری کوچه 24 پلاک 8 طبقه پنجم) در ساعت 9 دوشنبه یک آذر امسال برگزار می‌شود.

#فملی | جلسه مجمع عمومی این شرکت با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (خیابان ولی عصر (عج) - نرسیده به پارک ساعی - پلاک 2161- طبقه چهارم) در ساعت 14 سه شنبه 2 آذر برگزار می‌شود.

#سشرق | جلسه مجمع عمومی این شرکت در تهران (میدان ونک- اتوبان حقانی- بعد از کتابخانه ملی- تقاطع همت- هتل بزرگ ارم. سالن همایش نگین) در ساعت 14 روز شنبه 29 آبان برگزار میشود.

 

  • 5
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید