قیمت فرغون از بورس هم جلو زد!

کدخبر: ۴۶۴۷۷۱
قیمت فرغون هم با تورم رشد کرد اما سهام سهامداران خرد نه‌تنها از تورم عقب ماند، بلکه حداقل ۸۰‌درصد ضرر نصیب آنان کرد.
قیمت فرغون از بورس  هم جلو زد!

به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از دنیای‌‌‌‌‌‌‌اقتصاد،  بعد از چند روز رشد شارپی شاخص‌کل بورس، دیروز دوباره بازار رنگ قرمز به خود گرفت و ریزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شروع شد. قرمزرنگ شد. افت هزار و ۴۸۹ واحدی شاخص‌کل صدای سهامداران را درآورد و بار دیگر تجمعات معترضان بورسی جلوی مجلس برگزار شد. آنان یکی از عوامل مهم وضعیت فعلی بازار را‌ ساز و کار مشکل‌‌‌‌‌‌‌دار صف‌خرید درست‌کردن و سپس عرضه صف‌خرید است که سهامداران را می‌‌‌‌‌‌‌ترساند و ابزار این کار را هم محدودیت دامنه‌نوسان می‌‌‌‌‌‌‌دانند. آنان از مسوولان و تصمیم‌گیران این حوزه بارها خواسته‌‌‌‌‌‌‌اند که اگر واقعا دغدغه بورسی دارند و می‌خواهند بورس به ریل اصلی خود بازگردد، فکری به حال دامنه‌نوسان کنند و ریشه‌‌‌‌‌‌‌ای مشکل بازار سرمایه را حل کنند؛ نه با بخش‌‌‌‌‌‌‌نامه، ابلاغیه و بسته‌‌‌‌‌‌‌های حمایتی که عمر حمایشان به چند روز هم نمی‌‌‌‌‌‌‌کشد و باز روز از نو، روزی از نو! برخی از این سهامداران هم دیروز در توییتر سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی را خطاب قرار دادند و نوشتند اگر قدرت دارد سازوکار مفسده‌‌‌‌‌‌‌برانگیز دامنه‌نوسان و حجم مبنا را از بورس برچیند و به کلی حذف کند تا دست کسانی که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های سهامداران را از طریق ایجاد صف‌‌‌‌‌‌‌های خرید و فروش به بازی می‌‌‌‌‌‌‌گیرند، یک‌بار برای همیشه قطع شود.

این دسته از سهامداران فعال در فضای‌مجازی بر این باورند اعتماد مردم از بورس سلب شده است و هرچه هم که می‌گذرد، اعتماد باقی‌مانده افراد هم از بین می‌رود؛ بنابراین احیای وضعیت بورس به رفتار حاکمیت و دولت بستگی دارد و مردم باید مطمئن شوند که هدف دولت تامین‌مالی صرف از بورس نیست و به فکر سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های آنان هم هست. از سوی دیگر در بین برخی از این سهامداران هنوز امیدواری‌‌‌‌‌‌‌‌هایی وجود دارد که وزارت صمت پای حرفش برای برچیدن قیمت‌گذاری دستوری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایستد و تحت‌‌‌‌‌‌‌تاثیر رفتارهای پوپولیستی عقب‌‌‌‌‌‌‌نشینی نمی‌کند. شاید از این طریق بازار سهام نجات پیدا کند اما آنچه دیروز بیش از هر چیز در مطالب فعالان بورسی فضای‌مجازی به چشم می‌خورد، بازنشر اظهارات محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس دولت درباره شاخص یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی بود. دیروز که شاخص منفی شد، سهامداران اظهارات محسن رضایی را دستمایه انتقاد، کنایه و اعتراض به دولت قرار دادند. مثلا یکی از این کاربران توییت کرد که «حاج‌محسن دوباره عملیات فریب اجرا کرد.»

برخی هم نوشتند ماشین بورس را پنچر کردند و شاخص رفت برای اصلاح. دیروز همزمان با ریزش شاخص‌کل بورس، خبری در رسانه‌‌‌‌‌‌‌ها منتشر شد که درباره قیمت عجیب فرغون بود. این خبر مربوط به گزارش روزنامه همشهری بود که می‌‌‌‌‌‌‌گفت ظرف مدت ۴ سال قیمت فرغون حداقل ١٠ برابر و به حدود ۴میلیون تومان رسیده است! این خبر بهانه خوبی بود برای کسانی که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌ خود را در سال‌های اخیر به بورس آورده بودند و با ریزش شاخص متضرر شدند. آنان می‌گفتند حتی قیمت فرغون هم با تورم رشد کرد اما سهام سهامداران خرد نه‌تنها از تورم عقب ماند، بلکه حداقل ۸۰‌درصد ضرر نصیب آنان کرد. این دسته از سهامداران می‌نوشتند که اگر با سرمایه‌‌‌‌‌‌‌ای که وارد بورس کردند، فرغون خریده و انبار کرده بودند، امروز وضعشان به مراتب بهتر بود. آنان از این ناراحت بودند که چرا وعده مسوولان را جدی گرفتند و با تشویق آنان وارد بازار سرمایه شدند. برخی از آنان هم دیروز مجددا مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند تا صدای اعتراض خود را به بهارستان‌‌‌‌‌‌‌نشینان برسانند. سهامداران متضرر پلاکارد‌هایی هم در ‌دست داشتند که روی آن ۱۰‌وعده مهم ابراهیم رئیسی در زمان انتخابات ریاست‌‌‌‌‌‌‌جمهوری و همچنین وعده‌‌‌‌‌‌‌های بعد از حضور در پاستور در جهت بهبود وضعیت بازار سرمایه، نوشته شده بود. آنان درخواست داشتند که مطالباتشان شنیده و برآورده شود. البته این اولین‌بار نیست که سهامداران مقابل مجلس تجمع کرده‌‌‌‌‌‌‌اند. از زمان شروع ریزش بورس چندین‌بار در جلوی سازمان بورس یا مجلس تجمع کرده‌‌‌‌‌‌‌اند اما نه‌‌‌‌‌‌‌تنها هیچ نتیجه‌‌‌‌‌‌‌ای نگرفتند بلکه وضعیت بازار بدتر هم شده است. علاوه‌بر این چندین کارزار و چندین شکایت در سایت سازمان بورس ثبت شد که آنها هم نتیجه‌‌‌‌‌‌‌ای نداشته است. حالا سهامداران به این نتیجه رسیده‌‌‌‌‌‌‌اند که شاید مشکل گوش‌‌‌‌‌‌‌‌هایی است که باید مطالبات آنان را بشنود و برای سرمایه ازدست‌رفته‌‌‌‌‌‌‌شان کاری کند

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید