نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 26 اسفند

ایران و مصر در زمینه پتروشیمی همکاری می‌کنند

کدخبر: ۵۶۱۷۸۰
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ایران و مصر در زمینه پتروشیمی همکاری می‌کنند

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

26 اسفند 1352؛ اوپک با کاهش قیمت نفت مخالفت کرد

کنفرانس وزیران کشورهای عضو سازمان اوپک که از بامداد روز شنبه در وین تشکیل شده، امروز به کار خود پایان می‌دهد ولی قدر مسلم این است که کنفرانس به کاهش قیمت نفت رای نخواهد داد.

جمشید آموزگار، وزیر دارایی ایران و رئیس کنفرانس گفت: کنفرانس که بامداد روز شنبه آغاز به کار کرده به احتمال زیاد بعداز ظهر روز یکشنبه پایان خواهد یافت، ولی در هر حال می‌توانم یک چیز به شما بگویم و آن اینکه قیمت نفت کاهش نخواهد یافت.

از میان 12 کشور تولیدکننده نفت، تنها عربستان سعودی درخواست تقلیل قیمت‌های اعلان‌شده را عنوان کرده ولی این مساله به‌طور قطع منتفی است.

سازمان انرژی اتمی ایران تاسیس می‌شود

به فرمان شاهنشاه آریامهر، سازمان انرژی اتمی ایران تاسیس می‌شود و این سازمان تحت نظارت عالیه و مستقیم همایونی انجام وظیفه خواهد کرد.

در فرمان شاهنشاه، دولت مکلف گردیده ظرف مدت یک ماه سازمان و وظایف این دستگاه را تهیه و پس از تصویب به مرحله اجرا درآورد.

متن فرمان همایونی خطاب به نخست‌وزیر بدین شرح است.

نظر به اهمیتی که برای استفاده از انرژی اتمی در برنامه‌های توسعه صنعتی و کشاورزی مملکت قائل هستیم به موجب این فرمان دولت مکلف است تشکیلاتی به‌منظور برقراری هماهنگی و نظارت بر کلیه امور مربوط به استفاده از انرژی اتمی و همچنین ساختن کارخانه‌های برق اتمی و شیرین کردن آب شور و تهیه زیربنای علمی و فنی لازم برای اجرای طرح‌های مربوط، ایجاد نماید. ضمنا مقرر می‌داریم به جناب اکبر اعتماد ماموریت داده شود که حداکثر طی مدت یک ماه وظایف این دستگاه را تهیه کند که پس از تصویب به مرحله اجرا درآید. از نظر اهمیت امر، این تشکیلات وظایف خود را تحت‌نظر مستقیم ما انجام خواهد داد.»

دکتر اکبر اعتماد از پلی‌تکنیک لوزان دیپلم مهندسی برق گرفته و دیپلم مهندسی انرژی اتمی را از انستیتوی دولتی علوم و فنون اتمی فرانسه و دیپلم دکترا در فیزیک رآکتورهای اتمی از پلی‌تکنیک لوزان دریافت داشته است و 6 سال در انستیتوی فدرال تحقیقات مربوط به رآکتورهای اتمی آن کشور مشغول به کار بوده است.

26 اسفند 1372؛ برنامه دولت و مجلس افزایش قیمت جهانی نفت است

با راه‌اندازی مجتمع‌های پتروشیمی تبریز، بندر امام خمینی و خراسان در برنامه پنجساله دوم، ظرفیت تولید مواد پتروشیمی در کشورمان به 12 میلیون تن بالغ می‌شود.

وزیر نفت در مورد پنجساله دوم گفت: در برنامه پنجساله دوم در زمینه نفت، اولویت کامل به بخش اکتشاف به‌ویژه به اکتشافات جدید در خلیج فارس و دریای خزر داده خواهد شد و وزارت نفت متعهد است که در برنامه پنجساله دوم، حداقل 2 میلیارد بشکه نفت قابل‌استحصال و 40 تریلیون فوت مکعب گاز اکتشاف کند.

مهندس آقازاده ظرفیت تولید نفت را در کشورمان 4.5 میلیون بشکه و میزان تولید نفت در ماه فوریه را براساس توافق اوپک، 3 میلیون و ششصد هزار بشکه اعلام کرد و گفت: جهت‌گیری دولت و مجلس شورای اسلامی، ‌حرکت در چارچوب اوپک و افزایش قیمت نفت به جای  اضافه تولید است.

26 اسفند 1382؛ ایران‌خودرو برترین شرکت بورس

برترین‌های بازار سرمایه ایران در سال 82 در همایشی به همین نام در مرکز همایش‌های موسسه اطلاعات معرفی شدند.

در این همایش که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تهران برگزار شد، از میان 50 شرکت برتر بازار سرمایه، ‌شرکت ایران‌‌خودرو به‌عنوان برترین شرکت انتخاب و معرفی شد و جایزه برترین شرکت حاضر در بورس به دکتر «منوچهر منطقی» مدیرعامل این شرکت اعطا شد.

معیارهای انتخاب برترین شرکت بورس، رعایت حقوق سهامداران، ارائه اطلاعات شفاف، احترام به سرمایه‌گذاران، رشد فروش، تنوع محصول و توجه به کیفیت نیروی انسانی اعلام شد.

حسین عبده تبریزی، دبیرکل سازمان بورس اوراق بهادار تهران طی سخنانی مهم‌ترین مساله مالکیت را در کشور ترکیب مالکیت دانست و افزود: باید تلاش شود کمیت طبقه متوسط در جامعه افزایش یابد و کیفیت زندگی این جلسه نیز ارتقا یابد.

وی تصریح کرد: متاسفانه ترکیب مالکیت هم‌اکنون بیشتر به سمت تراکم ثروت در دست افراد ثروتمندتر است و این در حالی است که درصد قابل‌ملاحظه‌ای از جامعه زیر خط فقر به‌سر می‌برد و با رشد جمعیت این مساله تشدید می‌شود.

عبده تبریزی گفت: به ضرس قاطع می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون فاقد «سیاست مالکیت ملی» است و مسوولان چنان در اندیشه ایجاد اشتغال فرو رفته‌اند که مساله ارتقای بافت دارایی و موقعیت مالکیت خانوارها و شاغلان را از یاد برده‌اند و این در حالی است که ترکیب مالکیت خانوارها همان قدر در امنیت اجتماعی تاثیر دارد که مساله اشتغال در برابر بیکاری.

منوچهر منطقی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو پس از دریافت جایزه بهترین شرکت حاضر در بورس گفت: احترام ایران‌خودرو به سهامداران و اعتماد سهامداران به ما بزرگ‌ترین پشتوانه شرکت است و اینک خوشحالیم که توانسته‌ایم به اعتماد سهامداران پاسخ مثبت دهیم.

وی با قدردانی از هیات داوران به خاطر دقت در انتخاب گفت: این جایزه حاصل تلاش‌های کارکنان سختکوش ایران‌خودرو و اعتماد سهامداران ماست و ضمن سپاسگزاری از همه آنها این جایزه را به سهامداران و کارکنان ایران‌خودرو تقدیم می‌کنم.

ایران و مصر در زمینه پتروشیمی همکاری می‌کنند

مهندس بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در گردهمایی سالانه کشورهای صادرکننده گاز طبیعی در قاهره به‌سر می‌برد، اعلام کرد که ایران و مصر در نظر دارند در بخش پتروشیمی سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهند.

زنگنه تاکید کرد که ایران و مصر به‌ویژه در زمینه پتروشیی می‌توانند روابطشان را توسعه دهند.

وی افزود: ما می‌توانیم در مصر سرمایه‌گذاری کنیم و مصر نیز آماده است در برخی زمینه‌ها در ایران سرمایه‌گذاری کند.

نامه وزیر اقتصاد به رئیس‌کل بانک مرکزی برای تسریع در صدور مجوز بانک‌های خصوصی

تاسیس 4 بانک خصوصی در یک فاصله زمانی کوتاه در دوسال گذشته موجب شد که کارشناسان و فعالان اقتصادی امیدوار شوند که بازار پول از انحصار بانک‌های دولتی خارج شود. اما بیش از یک سال است که مجوز جدیدی برای تاسیس بانک‌های خصوصی داده نشده است.

مهدی کرباسیان، معاون کل وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی از او خواسته است که در صدور مجوز تاسیس بانک‌های خصوصی تسریع شود.

امیدواریم که در سال 1383 روند کند دادن مجوز تغییر یابد و بانک‌های خصوصی کرباسیان ادامه داد: بیش از یک سال است که چند صندوق قرض‌الحسنه بزرگ تقاضای تبدیل شدن به بانک خصوصی داده‌اند که جوابی به آنها داده نشده است.

26 اسفند 1392؛ واردات نفت کره جنوبی از ایران 4.5 برابر شد

گمرک کره جنوبی از افزایش 4.5 برابری واردات نفت خام این کشور از ایران در ماه فوریه نسبت به دوره مشابه سال قبل خبر داد.

این در شرایطی است که روز شنبه نیز آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که صادرات نفت خام ایران به بالاترین میزانش در ماه‌های اخیر رسیده است.

افزایش واردات نفت خام از ایران توسط کره جنوبی به دلیل افزایش خرید پالایشگاه‌های این کشور از ایران در آستانه تعطیلی ماه مارس بر عملیات و بازسازی است.

گمرک کره جنوبی در آمار اولیه خود اعلام کرد، این کشور در ماه گذشته یک میلیون و 100 هزار تن (روزانه 294 هزار و 69 بشکه) نفت خام از ایران وارد کرده که نسبت به ژانویه که روزانه 65 هزار بشکه بود 4.5 برابر و نسبت به دوره مشابه سال قبل دو برابر شده است.

طبق توافق هسته‌ای ژنو بین ایران و گروه 1+5 در نوامبر گذشته که در ماه ژانویه اجرایی شد، ‌کره جنوبی و دیگر مشتریان آسیایی نفت ایران می‌توانند واردات خود را در سطح پایان سال 2013 (روزانه حدود یک میلیون بشکه) حفظ کنند و برای کاهش تدریجی آن الزامی ندارند.

بازگشت دلار به زیر 3 هزار تومان

نرخ دلار آمریکا در نخستین ساعات مبادلات دیروز کاهش یافت و به زیر 3 هزار تومان بازگشت.

البته در آخرین ساعات مبادلات، نوسانات محدود قیمتی باعث بازگشت قیمت برای ساعاتی به بالای 3 هزار تومان شد. کاهش قیمت دلار و نزدیک شدن آن به سطوحی که برای سال آینده پیش‌بینی شده، به عنوان نشانه‌ای از بازگشت ثابت تعبیر شد.

قیمت انواع سکه و طلای 18 عیار نیز تحت تاثیر کاهش نرخ ارز در اولین ساعات مبادلات دیروز، نوساناتی کاهشی را تجربه کردند.

نرخ دلار آمریکا که در اولین روزهای اسفندماه، تحت‌تاثیر عواملی همچون افزایش تقاضای نوروزی به بالای سطح 3 هزار تومانی رسیده بود، دیروز کاهش یافت و به زیر این سطح بازگشت.

نرخ دلار آمریکا که در اولین روزهای اسفندماه، تحت‌تاثیر عواملی همچون افزایش تقاضای نوروزی به بالای سطح 3 هزار تومانی رسیده بود، دیروز کاهش یافت و به زیر این سطح بازگشت.

افزایش تقاضایی که با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال در بازار به وجود آمده بود، باعث شد نرخ دلار از هفته آخر بهمن نوساناتی افزایشی را در پیش بگیرد. در این فاصله نرخ دلار حتی به 3 هزار و 125 تومان نیز رسید، ولی همان طور که برخی صرافان پیش‌بینی کرده بودند، نزدیک شدن به روزهای پایانی سال با کاهش مجدد سطح تقاضا برای ارز همراه بود. از ابتدای هفته جاری نوسانات قیمتی در بازار کاهش یافته و قیمت‌ها قدری افت کردند.

درنهایت، دیروز تغییراتی محدود در اولین ساعات مبادلات، باعث افت قیمت دلار به زیر 3 هزار تومان شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید