شیب خروج پول بیشتر شد

جدال بی نتیجه در بورس/ پیش‌بینی بازار سهام 13 آذر

کدخبر: ۵۳۸۹۵۵
اقتصادنیوز: بورس دیروز معاملات پررونقی نداشت و اتفاق خاصی در آن رخ نداد که منجر به امیدواری سرمایه گذاران شود.
جدال بی نتیجه در بورس/ پیش‌بینی بازار سهام 13 آذر

به گزارش اقتصادنیوز ، معاملات بازار سهام در روز گذشته با نوسان اندک شاخص ها انجام شد و اتفاقی که منجر به مثبت شدن چشم انداز بازار شود، رخ نداد. همان طور که قبلا هم اشاره شده بود، عدم افزایش ارزش معاملات خرد دغدغه ای بزرگ برای بازار محسوب می شود که دیروز بهبودی در این موضوع دیده نشد.

البته ارزش معاملات خرد نسبت به روز چهارشنبه کمی افزایش یافت اما این افزایش حتی 100 میلیارد تومان هم نبود و عملا تغییر خاصی در ارزش معاملات خرد رخ نداده است.

ضمن اینکه به طور کلی رقم معاملات کمتر از 3 هزار میلیارد تومان بسیار پایین محسوب می شود و تا زمانی که روزانه کمتر از این عدد معامله در بازار سهام انجام می شود، اتفاق خاصی در بازار رخ نخواهد داد.

پایین بودن ارزش معاملات خرد جایی اثر منفی خود را نشان می دهد که به هر دلیل، عرضه ها در بازار زیاد می شود اما به دلیل کم بودن رقم معاملات، عرضه ها منجر به کاهش قیمت نمادها می شوند. در حالی که اگر ارزش معاملات بالا باشد، این عرضه ها در جریان بازار چندان به چشم نمی آیند.

شیب خروج پول بیشتر شد

دیروز خروج پول حقیقی ها هم از بازار بیشتر شد. در حالی که روز چهارشنبه 40 میلیارد تومان پول توسط حقیقی ها از بازار خارج شده بود، روز گذشته رقم خروج پول به 130 میلیارد تومان رسید و حقیقی ها با شدت بیشتری سرمایه خود را از بازار خارج کردند.

با این حال شاخص قدرت خریداران حقیقی از رقم 0.86 در روز چهارشنبه به عدد 0.94 در روز شنبه رسید که این موضوع کمی امیدوارکننده است. البته باید این نکته را در نظر گرفت که تا زمانی که این شاخص به بالای عدد 1 نرسد و قدرت خریداران حقیقی بیشتر از قدرت فروشندگان نشود، نمی توان به این نوسانات جزئی دلخوش کرد.

افزایش تعداد نمادهای منفی

برای بازار امروز با توجه به افزایش تعداد نمادهای منفی بازار در پایان معاملات روز گذشته، می توان انتظار افت شاخص ها را داشت. 370 نماد منفی در مقابل 300 نماد مثبت، می تواند فشار فروشی در ابتدای معاملات امروز ایجاد کند که البته چندان پرقدرت نخواهد بود.

اما در نیمه دوم زمان معاملات احتمالا شاهد افزایش تقاضا و بهبود وضعیت شاخص ها خواهیم بود. همچنان باید این نکته را در نظر گرفت که درصورت افزایش ارزش معاملات خرد، احتمال رشد شاخص ها هم بیشتر می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید