هشدار رییسی به صادرکنندگان؛ ارز برنگردد، عزل می شوید

کدخبر: ۵۶۳۵۹۹
اقتصادنیوز: هشدار رییسی به مدیران شرکت‌های صادرکننده؛ ارز صادراتی را عرضه نکنید عزل می‌شوید.
هشدار رییسی به صادرکنندگان؛ ارز برنگردد، عزل می شوید

به گزارش اقتصادنیوز؛ الزام شرکت‌های صادرکننده به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه ارزی کشور از سال 97 (خروج آمریکا از از توافق هسته‌ای) مورد توجه و تاکید نهادهای سیاستگذار کشور قرار گرفت، بطوریکه در این مدت دستورالعمل های مختلفی برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات یا همان پیمان سپاری ارزی تدوین و اجرایی شد، اما این دستورالعمل ها نتوانست روند بازگشت ارز را شتاب دهد. حال پس از گذشت حدود 5 سال از داستان پیمان سپاری ارزی ابراهیم رییسی در جمع مدیران سراسر کشور نه با زبان دولت های قبلی بلکه با زبان تهدید به مدیران شرکت‌های صادرکننده اعلام کرد؛ در صورتی که شرکتی ارز صادراتی خود را براساس دستورالعمل بانک مرکزی عرضه نکند، مدیرعامل و هیات مدیره باید عزل شوند. طی سال های اخیر در کتار تدوین دستورالعمل های مختلف، شاهد تمدید مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات باشیم. «آخرین دستورالعمل سازمان توسعه و تجارت برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات»

 ابراهیم رئیسی در همایش سراسری مدیران دولت مردمی در راستای مهار تورم و رشد تولید،  با اشاره به اقدامات دولت برای کنترل بازار ارز تأکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی و صادرکنندگان موظفند از سیاست ارزی دولت در مرکز مبادله ارز و طلا تبعیت کند و هر مدیری که برخلاف این سیاست عمل کند، فوراً برکنار خواهد شد.

رییس جمهور در سخنرانی امروز خود ضمن اشاره به ضرورت اجرای دستورالعمل بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: اگر شرکتی ارز صادراتی خود را مطابق دستورالعمل بانک مرکزی عرضه نکند، مدیرعامل و هیات مدیره آن شرکت باید برکنار شوند.

رییس جمهور در ادامه اضافه برداشت برخی بانک‌ها از بانک مرکزی و آثار تورمی شدید آن اشاره و تاکید کرد این موضوع باید حل شود و جلوی اضافه برداشت این چند بانک به طور قاطع گرفته شود.

تشکیل کمیته‌ای برای بررسی و جلوگیری از تصمیمات تورم‌زا در راستای تحقق شعار سال یکی دیگر از مواردی بود که امروز رییسی به آن اشاره کرد و افزود: برخی مؤسسات از بانک مرکزی و آثار مخرب آن در بهم خوردن نظام پولی و بانکی کشور، دستور داد نسبت به جلوگیری از این رویه غلط اقدام و تکلیف این مؤسسات نیز به فوریت روشن شود.

رئیسی از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی و جلوگیری از تصمیمات تورم‌زا در راستای تحقق شعار سال، خبر داد و گفت: سازمان برنامه و بودجه نیز موظف است بودجه امسال را بررسی و بخش‌هایی که منجر به ایجاد تورم می‌شود اصلاح و مجدداً به مجلس محترم ارسال کنند.

رفع همه ناترازی‌های به ارث رسیده به دولت از وظایف مهم دولتمردان در سال جدید یکی از مواردی بود که رییسی به آن اشاره کرد و افزود، تراز کردن همه ناترازی‌های اقتصادی به ارث رسیده به دولت را از دیگر وظایف مهم دولتمردان در سال جدید است و وزارتخانه‌های اقتصادی از جمله وزارت صمت، نفت، نیرو، جهادکشاورزی و اقتصاد را مکلف کرد رشد تولید و مهار تورم را در همه بخش‌ها به عنوان محور کار خود قرار دهند.

رئیسی همچنین مدیریت پیگیرانه و مجدانه را رمز موفقیت در انجام مأموریت‌ها و وظایف مدیران دولت دانست و بر ضرورت پرهیز از گرفتار شدن در حاشیه‌ها تأکید کرد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید