یک استاد اپیدمیولوژی دانشگاه:

امیکرون نگران کننده است/ شواهد آغاز پیک ششم مشخص است

کدخبر: ۴۶۴۴۷۱
اقتصادنیوز: یک استاد اپیدمیولوژی دانشگاه گفت: فراوانی ابتلا به امیکرون بیش از دو برابر سویه‌های قبلی است و ما نگران فراوانی بستری و مرگ نیز در کل کشور هستیم.
امیکرون نگران کننده است/ شواهد آغاز پیک ششم مشخص است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با هشدار نسبت به وقوع پیک ششم کرونا در کشور، گفت: شواهد آن مشخص و قابل دیدن است؛ به شکلی که در برخی مناطق طغیان‌های از اپیدمی قابل مشاهده است.

امیکرون 100 کشور را آلوده کرده است

وی درباره « آخرین وضعیت اپیدمی اُمیکرون در ایران و جهان »، بیان داشت:اکنون اُمیکرون بیش از 100 کشور از جمله ایران را آلوده کرده و عملا هشدار جهانی است تا اقدامات لازم برای کنترل و مهار آن انجام شود.

سوری ادامه داد: در ایران نیز تاکنون موارد مشکوک فراوان است و علیرغم اینکه میزان کُشندگی به نسبت به دلتا کمتر است اما به علت اینکه فراوانی ابتلا خیلی بیشتر بوده و بیش از دو برابر است؛ لذا ما نگران فراوانی بستری و مرگ نیز در کل کشور هستیم.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:اقداماتی که باید انجام گیرد متنوع است و بخش عمده مربوط به مردم و بخشی مربوط به مدیریت اپیدمی در کشور است. در مدیریت اپیدمی باید رفت و آمدها، مرزها و مواجهه افراد را کنترل کنیم.

دزهای بعدی واکسن کرونا تزریق شود

سوری با اشاره به ضرورت اعمال تدابیر لازم برای مقابله با اپیدمی،خاطرنشان کرد: اقداماتی مانند افزایش پوشش واکسیناسیون و در صورت نیاز دُزهای بعدی باید صورت گیرد.

وی تصریح کرد:‌ الان برخی کشورها دز چهارم را تزریق می‌کنند؛ چراکه بالاخره با آمدن واریانت‌های جدید اثر بخشی برخی واکسن‌ها کم می‌شود و لازم است ما حتما با دُزهای یادآور این را جبران کنیم.اینها مسائلی هست که در جامعه ما وجود دارد و باید به آن توجه جدی شود.

شواهد وقوع پیک ششم کرونا دیده می‌شود

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که « با توجه به شرایط فعلی پیش بینی از وقوع پیک ششم را دارید؟ »،تصریح کرد:‌ بله، قطعا همین طور است. بالاخره شواهد آن نیز مشخص و قابل دیدن است. در جامعه کم کم تغییرات را احساس می‌کنیم؛ به شکلی که در برخی مناطق طغیان‌های از اپیدمی در کشور قابل مشاهده است و همه اینها موجب می‌شود روندی که داشتیم و به سرعت پایین می‌آمد، این روند بشدت کند شده و در نتیجه باعث نگرانی می‌شود.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور به 45 درصد رسیده است

سوری با بیان اینکه عمده ترین کاری که باید انجام گیرد این است که رعایت پروتکل‌ها را بیشتر کرده ، واکسیناسیون را تقویت و مرزها را کنترل کنیم،بیان داشت:متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور به طور میانگین حدود 45 درصد است که رقم ناچیزی است.

ساده انگاری هر چه سریعتر به هوشیاری کامل تبدیل شود

وی یادآور شد: البته فورانی که اپیدمی با واریانت امیکرون به دنبال خواهد داشت نگران کننده است؛ یعنی مثل آتشفشانی است که یک دفعه گدازهای آن دامن مردم و کشور را خواهد گرفت.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: بنابراین نباید دچار ساده انگاری شویم و فکر کنیم دیگر زندگی عادی پیش می‌رود؛ به طوری که بگوییم بیمارستانها که نسبتا خلوت است و مرگ و میر روزی 50 -60 نفر بیشتر نمی‌شود.

سوری ابراز داشت: تصور عادی انگاری اکنون بزرگترین خطری است که کشور را تهدید می‌کند؛ چه در مردم و چه در برخی مسئولان؛در نتیجه امیدوارم این ساده انگاری هر چه سریعتر به هوشیاری کامل تبدیل شود و نگرانی از اینکه چه کنیم این مسائل به حداقل ممکن برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که « پیش بینی شما درباره آینده اپیدمی کرونا با توجه به فصل سرما و روزهای پایانی سال چگونه است؟» ،متذکر شد:زمستان باعث می‌شود زندگی در فضای بسته بیشتر شود؛بنابراین این نگرانی را از فضای بسته داریم. با توجه به روندی که اکنون در کشورهای دنیا می‌گذرد، نگرانی این است که برای کشور ما نیز این سناریو تکرار و حتی شدیدتر شود. 

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه باید هوشیاری لازم را به خرج داد و حساس تر برخورد کنیم، ابراز داشت: اصلا نباید به شرایط موجود دلخوش کنیم و این شرایط بسیار شکننده است؛به طوری که در حد چند روز انفجاری شاهد یک تغییر اساسی در الگوهای اپیدمیولوژی باشیم و این نگرانی در جامعه وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید