IOC بیانیه صادر کرد / درخواست مهم از کمیته ملی المپیک ایران

کدخبر: ۵۶۴۰۲۴
اقتصادنیوز: کمیته بین‌المللی المپیک نسبت به شرایط ورزشکاران ایرانی بیانیه‌ای صادر و از بررسی دقیق اوضاع ورزشکاران خصوصا ورزشکاران زن نوشت.
IOC بیانیه صادر کرد / درخواست مهم از کمیته ملی المپیک ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک در دومین روز از جلسه خود در لوزان سوییس به بررسی وضعیت ایران پرداخت.

کمیته بین‌المللی المپیک در بیانیه‌ای اعلام کرد که در چند ماه گذشته نسبت به وضعیت ورزشکاران ایران و جامعه المپیک این کشور در شرایط کنونی ابراز نگرانی جدی کرده و از کمیته ملی المپیک ایران خواسته است اقدامات لازم را انجام دهد که شامل محافظت از ورزشکاران و اعضای جامعه المپیک است.

بنا به درخواست کمیته بین‌المللی المپیک، جلسه‌ای در ۲ فوریه ۲۰۲۳ در مقر کمیته بین‌المللی المپیک در لوزان برگزار شد. کمیته بین‌المللی المپیک گزارش کتبی از کمیته ملی المپیک ایران در مورد تمام موضوعات مطرح شده در این نشست، از جمله وضعیت ورزشکاران زن درخواست کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: در این راستا IOC به نظارت بر وضعیت ادامه خواهد داد و هر زمان که موضوع خاصی بر ورزشکاران و اعضای جامعه المپیک در این کشور تأثیر بگذارد، از کمیته ملی المپیک ایران درخواست مداخله فوری خواهد کرد.

هم‌چنین، کمیته بین‌المللی المپیک این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که با توجه به تحولات این وضعیت، هرگونه اقدام مقتضی را در رابطه با حضور کمیته ملی المپیک و ورزشکاران ایران در بازی‌های المپیک آتی ۲۰۲۴ پاریس انجام دهد.

 

افغانستان محدودیت‌ها برای زنان را برنداشت 

هم‌چنین در نشست هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک درباره شرایط ورزشکاران افغانستان نیز بحث شد.

در این بیانیه آمده است: علیرغم درخواست کمیته بین‌المللی المپیک از مقامات ورزشی ذیربط، هیچ پیشرفت محسوسی در موضوع تضمین دسترسی به ورزش و تحصیل برای زنان و دختران جوان در کشور افغانستان  حاصل نشده است و تمام تلاش خود را برای برگرداندن محدودیت‌های موجود انجام می‌دهند.

بنابراین، تصمیم قبلی کمیته بین‌المللی المپیک در رابطه با هرگونه حمایت و فعالیت‌ ورزشکاران در افغانستان به قوت خود باقی است و  حضور نمایندگان ورزش افغانستان در بازی‌های پاریس ۲۰۲۴  مشروط به دسترسی ایمن زنان و دختران افغان به ورزش است. 

کمیته بین‌المللی المپیک مجدداً از مقامات ذی‌ربط در کشور خواست تا فوراً محدودیت‌های موجود را لغو کنند و دسترسی ایمن به ورزش زنان و دختران جوان در کشور را تضمین کنند.

با وجود وضعیت کنونی، کمیته بین‌المللی المپیک به حمایت از ورزشکارانی که قصد شرکت در بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ را دارند، ادامه می‌دهد. ده ورزشکار در حال حاضر از بورسیه همبستگی المپیک بهره می‌برند و اکثریت آن‌ها با کمک کمیته ملی المپیک در خارج از کشور تمرین می‌کنند.

 

تعلیق ادامه دار گواتمالا 


هم‌چنین کمیته المپیک گواتمالا نیز با توجه به بحث مدیریت پیش آمده در راس ریاست آن محروم خواهد بود و هیچ پیشرفتی در آن احساس نشده است. هنوز گروهی که توسط IOC به رسمیت شناخته نشده است، مدیریت کمیته ملی المپیک گواتمالا را برعهده دارد و تا حالا مساله تعلیق ادامه دارد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید