پیشنهاد یک نماینده به ابراهیم رئیسی/ فاطمی امین را برکنار کن

کدخبر: ۵۶۹۶۵۸
احمد رسولی نژاد از طراحان استیضاح وزیر صمت گفت: آقای فاطمی امین ضعیف ترین وزیر صنعت، معدن و تجارت و حتی پیش از تشکیل این وزارت خانه ضعیف‌ترین وزیر صنایع و معادن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.
پیشنهاد یک نماینده به ابراهیم رئیسی/ فاطمی امین را برکنار کن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، با نزدیک شدن مجلس به پایان تعطیلات خود، جمعی از استیضاح‌کنندگان وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس جلسه تشکیل دادند. این خبر را سیداحمد رسولی نژاد مطرح کرد و گفت که این استیضاح همچنان به قوت خود باقی است و دست نمایندگان برای استیضاح وزیر پر است. به گفته رسولی نژاد امضای ۴۵ نفر از نمایندگان همچنان پای طرح استیضاح رضا فاطمی امین است و او به احتمال زیاد باید یکشنبه آتی برای گرفتن دوباره رای اعتماد مجلس تلاش کند.

استیضاح پابرجاست | پیشنهاد به وزیر؛ استعفا بده! | قصد سوءاستفاده از فرمایشات رهبری را دارند | به ما گفتند استیضاح نکنید...

در ادامه مشروح گفت‌وگو با این نماینده مجلس درباره محورهای این استیضاح و حرف‌های ناگفته و پشت پرده مجلس در این زمینه را می‌خوانید.

استیضاح وزیر صمت چند محور دارد و مهم‌ترین محورهای آن چیست؟

استیضاح ۲۹ بند دارد که می‌توان در چهار محور آن را دسته بندی کرد. با توجه به اهمیت خودرو هشت بند مربوط به حوزه خودرو است. محورهای دیگر بازار، تولید و نیروهای انسانی است که مجموعا ۲۹ بند را تشکیل می‌دهد. در جلسه امروز بین همکاران تقسیم موضوع است و بین هشت تا ده نفر در روز استیضاح صحبت می‌کنند.

دست استیضاح‌کنندگان پر است و اسناد و مدارک زیادی در اختیار دارند. من همینجا در درجه اول به وزیر صمت پیشنهاد می‌کنم که بهتر است پیش از جلسه استیضاح استعفا بدهند. به آقای رییس جمهور هم پیشنهاد می‌شود که تا فرصت وجود دارد آقای فاطمی امین را برکنار کند. اعتقاد دارم از زمان تشکیل وزارت صمت آقای فاطمی امین ضعیف ترین وزیر صنعت، معدن و تجارت و حتی پیش از تشکیل این وزارت خانه ضعیف‌ترین وزیر صنایع و معادن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.  

آیا ممکن است برخی امضای خود را پس بگیرند و استیضاح منتفی شود؟

استیضاح‌کنندگان محکم ایستادند و ۴۵ امضا پای استیضاح وجود دارد. همانطور که می‌دانید برخلاف گذشته که استیضاح به صورت فیزیکی انجام می‌شد و ممکن بود نمایندگانی امضای خود را پس بگیرند. اما طبق آیین نامه روال جدید سیستمی است و تا قبل از اینکه در مجلس اعلام وصول شود نماینده می‌تواند منصرف شود اما پس از اعلام وصول دیگر چنین امکانی وجود ندارد. بنابراین استیضاح رسمی و با قوت بر جای خود باقی است و نمایندگان با تمام توان برای روز استیضاح ایستادند.

برخی رسانه‌ها پس از سخنرانی مقام معظم رهبری موضوع همدلی میان قوا را به منتفی شدن استیضاح تعبیر کردند. نظر استیضاح کنندگان در این زمینه چیست؟

با نگاه خوشبینانه این برداشتی غلط و با نگاه بدبینانه، سوءاستفاده از فرمایشات مقام معظم رهبری است. ایشان به روشنی بارها بر اقتدار و استقلال قوا تاکید داشتند و دارند. رسانه‌های طرفدار دولت در این زمینه رفتار نامناسبی را در پیش گرفتند که در ذهن نمایندگان و مردم قهرمان ایران خواهد ماند. آنچه رهبری فرمودند عمل به قوانین مجلس است و ما نمایندگان دو وظیفه شاخص داریم که اول تصویب قانون و سپس نظارت بر آن است. نظارت نیز ابزارهای خود را اعم از استیضاح، تحقیق و تفحض و غیره دارد. استیضاح جزء وظایف قانونی نمایندگان مجلس است و ما با قدرت این کار را انجام می‌دهیم.

مردم مطالبه دارند و استیضاح فرصت خوبی برای شنیدن مطالبات مردم است. نمایندگان در طول ماه مبارک رمضان و سفره‌های افطار و هفته‌ای که در حوزه انتخابیه گذارندند، قطعا فریاد رسای مردم را شنیدند. امروز استیضاح آقای فاطمی امین خواست عمومی و مطالبه مردم است. بنابراین حضور نمایندگان بین مردم در ماه اخیر نیز در رای آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

یعنی معتقد هستید که خواست مردم استیضاح وزیر صمت است؟

بله، امروز خواست مردم این است که مجلس به وظایف قانونی خود عمل کند. همانطور که می‌دانید یک سال و چند ماه از مجلس یازدهم همزمان با سال پایانی دولت دوازدهم شد. در آن مقطع به ما گفتند که استیضاح نشود چرا که سال آخر است و نباید بهانه دست آقایان بدهیم که بگویند نگذاشتند کار کنیم. اکنون یک سال و چند ماه از دولت سیزدهم گذشته و عملا فرصتی باقی نمانده است. سال بعد مقارن با سال اول مجلس دوازدهم و سال آخر دولت سیزدهم می‌شود و حتما در آن مقطع هم می‌گویند که در سال آخر استیضاح نکنید. این یک تسلسل باطل است که ما نمی‌توانیم به آن ادامه دهیم و باید به وظیفه قانونی خود عمل کنیم. بنابراین برداشت‌های اینچنینی از سخنان مقام معظم رهبری نیز کاملا غلط است و قطعا جایگاه مجلس با این استیضاح تقویت خواهد شد.

آیا فراکسیون اکثریت مجلس یعنی فراکسیون انقلاب روی استیضاح وزیر اجماع کرده و جلسه‌ای تشکیل خواهد داد؟

بعید می‌دانم قبل از استیضاح فرصتی برای جلسه باشد. چرا که استیضاح یکشنبه آینده برگزار می‌شود و با توجه به اینکه نمایندگان معمولا شنبه شب از حوزه انتخابیه برمی‌گردند باید صبح یکشنبه پیش از جلسه علنی جلسه‌ای در این زمینه برگزار شود. اما هنوز به اعضای فراکسیون اطلاع‌رسانی نشده است اما اگر برگزار شود اعضا شرکت می‌کنند تا در این زمینه صحبت کنند.

احتمال اینکه تصمیم‌گیری نهایی به صحن واگذار شود زیاد است. اما من فضا را در موافقت با استیضاح می‌بینم و صحبت‌هایی که با نمایندگان مختلف داشتم نیز در همین زمینه بوده است. فکر می‌کنم اکثریت قاطع مجلس با اکثریت قاطع مردم و خواست عمومی آن‌ها همراه خواهد شد.

با آقای فاطمی امین جلسه‌ای نخواهید داشت؟

با آقای فاطمی امین جلسه‌ دیگر نخواهیم داشت. هفته گذشته با آقای فاطمی امین در کمیسیون صنایع و معادن جلسه داشتیم و به اتفاق اعلام کردیم که از توضیحات کلیشه‌ای و تکراری آقای وزیر که توام با اطلاعات نادرست بود قانع نشدیم. ما لیستی از وعده‌های وزیر صمت آماده کردیم که بسیاری از آن‌ها روی زمین مانده است. بلایی که بر سر تولیدکننده داخلی آمده بی سابقه است. به عنوان نمونه به سیستم بهین ‌یاب توجه کنید که کارخانه‌جات باید مواد اولیه خود را از این طریق تامین کنند.

استحضار دارید که حدود یک سال است این اتفاق افتاده و تولیدکننده در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد و زمانی که می‌خواهد برای تامین مواد اولیه به بازار آزاد رجوع کند با جریمه وزارت اقتصاد و دارایی روبه رو می‌شود. این یکی دیگر از موارد عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت است. مشکلاتی از این دست بسیار زیاد است و انشاالله به عنوان یکی از سخنرانان استیضاح موراد مختلفی را آماده کردم تا مردم بدانند چه بلایی بر سر تولید آمده است.

در بحرانی که در بهمن ماه سال گذشته اتفاق افتاد و منجر به قطع برق شد جلسه‌ای با وزیر کشور گذاشتیم. آقای رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت علام کرد که در شش ماه اول سال گذشته صنایع ما چهار ماه به صورت مرتب و نامرتب دچار قطعی برق بودند. در شش ماه دوم نیز چهار ماه دچار قطعی مرتب و نامرتب برق و گاز بودند. حال وقتی وزیر صمت با وجود همه این مشکلات گزارش می‌دهد سال گذشته ۱۱.۶ درصد رشد داشتیم چگونه می‌توان آن را باور کرد؟ روزی که آقای رئیس جمهور بر اساس گزارش وزارت صمت در حضور مقام معظم رهبری آمار می‌دادند آمار بسیار عجیب و غیرقابل باور بود. ما کمیسیون تخصصی هستیم و هنگام ارائه آن گزارش با برخی دوستان می‌گفتیم که این آمار مربوط به کدام کشور است؟ این یک حساب ریاضی ساده است. من پیشنهاد می‌کنم مرکزیتی در دولت ایجاد شود که امکان راستی‌آزمایی وزرا و مدیران باشد که اجازه هرگونه ارائه اطلاعات نادرست به مقامات بالاتر را ندهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید