سردرد و میگرن خود را با زل زدن به این رنگ درمان کنید!

کدخبر: ۵۷۵۹۶۴
ه تنها درد و خواب تحت تاثیر رنگ‌ها هستند بلکه مطالعات متعددی که در سال های اخیر انجام شده نشان می‌دهد که رنگ‌ها تاثیر قابل‌توجهی بر خلق‌و‌خوی ما دارند.
سردرد و میگرن خود را با زل زدن به این رنگ درمان کنید!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خراسان، یک نظریه روان شناختی کامل در پس رنگ وجود دارد که چگونگی تاثیر رنگ‌ها بر رفتار و روان ما را بررسی و ارزیابی کرده است.

بذر این نظریه رنگ در سال ۱۸۱۰ میلادی زمانی که «یوهان ولفگانگ فون گوته» کتاب «تئوری رنگ ها» را منتشر کرد، کاشته شد. او در آن کتاب توضیح داد که چگونه رنگ‌ها بر احساسات‌مان تاثیر می‌گذارند.

نظریه او در جامعه علمی با بی اعتنایی زیادی مواجه شد. در نهایت، نظریات او با این استدلال که فاقد مبنای علمی هستند، رد شد.

آن چه اعضای جامعه علمی در آن زمان پیش بینی نمی‌کردند این بود که این نظریه همچنان در سال های بعد تخیل بسیاری از پژوهشگران را برانگیخت.

و به عنوان پایه‌ای در زمینه روان شناسی رنگ‌ها عمل کرد، کاری که تا به امروز هم انجام می‌دهد.

تاثیر عجیب خیره شدن به دو رنگ قرمز و سبز

یکی از این پژوهشگران پروفسور «کورت گلدشتاین» روان پزشک آلمانی است.

او در سال ۱۹۴۲ میلادی تصمیم گرفت تاثیر خیره شدن به دو رنگ قرمز و سبز را روی پنج بیمارش آزمایش کند.

او از کشف این که رنگ قرمز باعث ایجاد علایم بیماری در آنان می‌شود شگفت زده شد در حالی که رنگ سبز باعث ایجاد آرامش شده بود.

درمان بی‌اشتهایی با رنگ آبی

۲۰ سال بعد در دهه ۱۹۶۰ میلادی موفقیتی که مدت‌های مدید انتظار آن وجود داشت، حاصل شد.

در آن سال‌ها درمان برای نوزادان مبتلا به یرقان با استفاده از نور‌هایی در سایه‌های مختلف آغاز شد و مشخص شده بود که نور سفید و نور آبی در درمان این نوزادان موثرتر از خون گیری است.

پس از آن مطالعات متعددی برای بررسی تاثیر رنگ‌ها بر شرایط مختلف از جمله افسردگی فصلی، استرس و حتی بی اشتهایی صورت گرفت که با تماشای رنگ آبی، مرتبط بود.

چراغ سبز برای کاهش درد

هم اکنون حوزه پزشکی هم تلاش می‌کند تا از قدرت رنگ استفاده کند و یک رشته کامل به نام کروموتراپی وجود دارد که در آن از رنگ برای اهداف درمانی استفاده می شود.

برای مثال، در مطالعه‌ای که نتیجه آن در سال ۲۰۲۰ میلادی در مجله Cephalalgia منتشر شد پژوهشگران دانشگاه آریزونا دو گروه از شرکت کنندگان را بررسی و ارزیابی کردند: گروهی با میگرن با تناوب متوسط و گروهی دیگر با میگرن با تناوب زیاد.

در این مطالعه که 10 هفته به طول انجامید پژوهشگران از شرکت کنندگان خواستند به جای حضور در اتاق تاریک هر بار که دچار حمله میگرنی می‌شوند یک چراغ LED سبز رنگ در خانه خود نصب کنند و دو ساعت در کنار آن بنشینند.

نتایج چشمگیر بود. گروهی که از میگرن با درجه تکرار و تناوب متوسط رنج می‌بردند کاهش حدود ۷۰ درصدی را در تعداد حملات رخ داده گزارش کردند و گروهی که دچار میگرن با تناوب بالا بودند کاهش حدود ۶۰ درصدی در حملات میگرنی را اعلام کردند.

تاثیر رنگ‌ها بر خلق و خو

نه تنها درد و خواب تحت تاثیر رنگ‌ها هستند بلکه مطالعات متعددی که در سال های اخیر انجام شده نشان می‌دهد که رنگ‌ها تاثیر قابل‌توجهی بر خلق‌و‌خوی ما دارند.

برای مثال، نتیجه مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۰ میلادی در مجله Psychological Science منتشر شد تاثیر رنگ‌ها بر خلق و خو را در بین ۴۵۹۸ شرکت کننده از ۳۰ کشور مختلف بررسی کرد.

نتیجه آن بررسی نشان داد که 68 درصد از شرکت کنندگان با دیدن رنگ‌های تیره احساس غم و اندوه و ۶۸ درصد با دیدن رنگ قرمز احساس هیجانی شدن و ۳۶ درصد ادعا کردند که رنگ قهوه ای حس انزجار را در آنان بر می‌انگیزد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید