داماد زاکانی حاشیه ساز شد/ اعتراض اعضای شورای شهر به آقای خاص

کدخبر: ۵۶۳۴۶۲
آبان سال 1400 بود که علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حکمی حسین حیدری را به عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری منصوب کرد. انتصابی که اعتراض های زیادی را در پی داشت.
داماد زاکانی حاشیه ساز شد/ اعتراض اعضای شورای شهر به آقای خاص

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، حاشیه‌ای که از ماه های نخست حضور علیرضا زاکانی در شهرداری تهران آغاز شد هنوز هم ادامه دارد ،حضور و نقش داماد شهردار در تصمیم گیری های شهرداری. موضوعی که بارها در صحن شورای شهر تهران از سوی برخی از اعضا تذکر داده شده است .

در صحن شورا بیشتر تذکرها با کنایه و اشاره است اما در گفت و گوهای خبری نام وی به عنوان مرجع ضمیر مورد اشاره، تایید می شود. اعضای منتقد می گویند در صحن حرمت نگه می دارند . برخی از اعضای نزدیک به زاکانی هم خواهان تعریف این حضور در شهرداری شده اند . آنها که از روز نخست مدافع حضور حسین حیدری به عنوان دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمند سازی بودند درسخنان غیرخبری با رسانه‌ها خواهان تعیین تکلیف این حضور هستند.

کانال های خبری نزدیک به جریان موسوم به انقلابی به تازگی ازحضور فردی در طبقه 11 سازمان فرهنگی و هنری شهرداری سخن می گویند که در تصمیم گیری های شهرداری نقش اصلی دارند و در ادامه این جمله را هم اضافه می کنند که دامادها در طبقه بالای ساختمان ها به خدا نزدیک تر می شوند، اما تاکنون سندی بر این ادعاها از سوی این کانال های خبری منتشر نشده است .

یکی از آخرین تذکراتی که در سال 1401 در صحن شورای شهر تهران مطرح شد دخالت افراد خاص در تصمیم گیری های حوزه فن آوری و اطلاعات بود . علی اصغرقائمی عضو شورای شهر تهران به وضعیت  سازمان  فاوا  اشاره کرد و گفت استاندارد این سازمان متأسفانه به شدت افت کرده است و ممکن است مشکل ساز باشد. تغییر متناوب مدیریتی و عدم ثبات مدیریتی در فاوا از جمله مهمترین مشکلات این سازمان است و هربار سرپرست برای آن انتخاب می‌شود.

او ادامه داد: دخالت افراد خاص که بدون هیچ سمت و منصبی در مجموعه فاوا دخالت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند کار پیش رود و تعیین تکلیف هیأت مدیره سازمان بدون تخصص و تجزیه از جمله دیگر مشکلات است.

به گفته قائمی هنوز اثرات حمله سایبری در شهرداری تهران کاملا از بین نرفته و از خرداد ماه که سازمان فاوا مورد حمله سایبری قرار گرفت هنوز با گذشت زمان هنوز دو قلم تجهیزات تهیه نشده و این موضوع منجر به ورود آسیب می‌شود.

 قائمی در گفت و گو با اکوایران درخصوص این که فرد خاصی که در تذکرش به آن اشاره نکرد چه کسی است می گوید : ضمیر مرجع خود را پیدا می کند.

او در پاسخ به این پرسش که به دلیل علاقمندی داماد آقای شهردار به حوزه هوشمندسازی و تذکرهای پی در پی برخی از اعضا نسبت به این موضوع هرگاه چنین تذکرهایی در صحن مطرح می شود فکر می کنیم مخاطب داماد آقای زاکانی است هم می گوید: درست فکر می کنید .

قائمی درخصوص این که چرا این موضوع شفاف در صحن شورای شهر تهران تذکر داده نمی شود هم می‌گوید: تلاش می کنیم یک سری حرمت ها را حفظ کنیم و در مراودات محدوده تر راحت تر سخن گفته می شود .

ناصرامانی عضو دیگر شورای شهر تهران هم دراین خصوص که چرا شورای شهر شفاف به حضور غیررسمی داماد شهردار ورود نمی کند به اکو ایران می گوید : به زودی ورود خواهیم کرد و تذکر را رسما و کتبا به شهردار خواهند داد .

وی درخصوص این که شهردار تهران رسما اعلام کرده که از مشاور داماد خود در شهرداری استفاده می کند و اگر در پاسخ به تذکر کتبی اعضا چنین پاسخی تکرار شود آیا اعضا قانع می شود می گوید : مشاوره غیر از دخالت است  در حال حاضر از حد مشاوره گذشته و ما احساس می کنیم که دخالت می کنند و نمونه هایی هم داریم و این را تذکر خواهیم داد .

حاشیه های طولانی آقای داماد

آبان سال 1400 بود که علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حکمی حسین حیدری را به عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری منصوب کرد. انتصابی که اعتراض های زیادی را در پی داشت . او در دفاع از حکمی که برای دامادش زده  بود در توئیتی  نوشت: «جهت پاسخگویی خدمت عزیزان: آقای مهندس حیدری هیچ رابطه استخدامی باشهرداری ودریافتی ازآن نخواهد داشت وصرفا ازتجربه ودانش علمی ایشان درحوزه هوشمندسازی تهران استفاده خواهم‌کرد. این امر غیرقانونی نبوده واین حکم صرفا برای اشراف ونظارت دقیق بنده ازطریق ایشان دراین پروژه مهم صادرشده‌است.»

در ادامه علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران هم در یادداشتی در دفاع از این انتصاب نوشت : حوزه هوشمندسازی و فناوری اطلاعات به لحاظ حساسیت امنیتی و ارتباطی، حکم چشم و گوش شهردار را دارد؛ لذا علاوه بر فعالیت‌های مشخص اجرایی همکاران شهرداری در سازمان فاوا، معاونتها، سازمان‌ها و شرکتها، نیازمند یک مرکز مسئولیت مشخص و متمرکز کنار دست شخص شهردار بود که هم متخصص این حوزه و هم ۱۰۰ درصد مورد اعتماد و اطمینان باشد تا این حوزه را از جانب شخص شهردار راهبری کند.لذا آقای زاکانی از آقای حسین حیدری که هم متخصص و با تجربه در این حوزه است و هم کاملا مورد اعتماد، دعوت کرده است که این مسئولیت را به نیابت از خودش بپذیرد و چشم و گوش شهردار در این حوزه و عملا دستیار و بازرس ویژه او در تحقق هوشمندسازی تهران باشد. البته به جهت حساسیتی که زاکانی همواره نسبت به تعارض منافع داشته و دارد و به دلیل قرابتی که هست قرار گذاشته که حیدری هیچگونه رابطه استخدامی با شهرداری و هیچ رقم دریافتی از شهرداری تهران نداشته باشد و البته حیدری هم آنقدر سوابق حرفه‌ای در بخش خصوصی دارد که نیازمند ارتباط استخدامی و مالی با شهرداری نیست.به نظر می‌رسد اصرار زاکانی بر اعلام این موضوع و صدور حکم علنی در زمینه‌ای محدود و مشخص برای حیدری هم بر این اساس است که اولا ضرورت اعتماد کامل در این حوزه بوده و ثانیا کسی گمان نکند نزدیکان او قرار است در هر زمینه‌ای دخالت کنند و ثالثا همه چیز باید برای مردم عزیز، بطور شفاف بیان و تبیین شود.

 عده‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی فراتر از ایرادات سیاسی وارد بر این انتصاب، آن را غیرقانونی توصیف کردند. طبق ماده ۱۰ مصوبه شورای اسلامی شهر تهران با عنوان «مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» به‌کارگیری بستگان مدیران شهرداری تهران و واحدهای تابعه و بستگان اعضای شورای اسلامی شهر تهران طی دوره مسئولیت در شهرداری تهران و واحدهای تابعه و شورای اسلامی شهر تهران ممنوع است.

اما این سخنان باعث فروکش کردن اعتراض ها نشد و سرانجام شهردار تهران با نگارش نامه‌ای رسماً حکم انتصاب دامادش را لغو کرد.در متن نامه شهردار آمده بود :در برنامه‌ای که به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کردم، هوشمندسازی کامل مدیریت شهری آنچنان اهمیت داشت که این حوزه را از ابتدا شخصاً به عهده گرفتم. یکپارچه‌سازی و دسترسی به داده‌ها و اطلاعات حساس محرمانه نیازمند ایجاد تمرکز مسئولیت در فردی متخصص و کاملاً مورد اعتماد و دارای فهم مشترک در کنار اینجانب بود. آنچنان که این مسئله حتی از برخی مناصب حساس و نظارتی سپرده شده به نزدیکترین بستگان مسئولان طراز اول که در ادوار گذشته توصیه و تأیید شده بود هم برایم مهم‌تر و حیاتی‌تر بود.

حسین حیدری کیست؟

حسین حیدری داماد شهردار تهران متولد دهه 60 و فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف تهران است. سایت های خبری در مورد رزومه داماد زاکانی نوشته اند که او  پس از پایان تحصیلاتش در شرکت عرش مشغول به کار شد و سوابق کاری دیگری تا رسیدن به پست جدید به نظر می رسد وجود ندارد و یا رسانه ای نشده است.

این شرکت در سال 89 توسط چند نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شد که زمینه فعالیت آن در زمینه طراحی نرم افزار و سامانه های تحت وب است.

اما لغو حکم او باعث نشد که حاشیه های حضور آقای داماد پایان پیدا کند . در جریان بررسی عملکرد 15‌ماهه شهرداری تهران  که رییس سازمان بازرسی شهرداری هم درصحن شورای شهر تهران  حضور داشت برخی از اعضا از اعمال نفوذ شخصی در تصمیم‌گیری‌های شهرداری که به‌صورت شکلی مغایرتی با مصوبه تعارض منافع ندارد اما در عمل بی‌توجهی به این مصوبه است. افرادی که در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های شهرداری نقش اساسی دارند. مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، یکی از اعضایی بود که در این زمینه تذکر داد و گفت: گزارش‌هایی داریم که یک نفر با نفوذ به سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری در انتصابات و مسائل مالی دخالت می‌کند. جلویش را بگیرید؛ چراکه هم برای ما و هم برای شهرداری بد است.

 اعضای شورای شهر با اشاره و کنایه سخن می‌گفتند. برخی یادآوری می‌کردند که اگر در صحن علنی نبود، حرف‌های بیشتری داشتند تا به رئیس سازمان بازرسی شهرداری بگویند.  

 تایید حضور داماد در شهرداری 

البته  علیرضا زاکانی  هیچ گاه حضور دامادش در شهرداری را رد نکرد او آذر ماه سال 1401 در دانشگاه شریف  در دیدار با دانشجویان گفت‌:‌‌ کل مدیران در شهرداری تهران در کانون ارزیابی انتخاب شدند و ۹۷ درصد آنها نیز از درون شهرداری بودند. ناظر به حوزه فناوری تجربه‌ای داشتیم که تشخیص دادم دامادم در اینجا می‌تواند منشأ جهش شود. بنابراین بدون حقوق حکم مشاور برای او زدم. کسی که فارغ‌التحصیل شریف است. ولی آن‌قدر شرایط بالا و پایین شد که عملا مضمون درست حرف بنده که عدم ایجاد شغل برای اطرافیانم بود، فهم درستی از آن منعکس نشد. لذا ایشان را برداشتم ولی هنوز هم ایشان در این زمینه به من کمک می‌کند.  

 جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم یکی از اعضایی بود که سال گذشته نسبت به تصمیم گیری های فردی که پستی در شهرداری ندارد اما در امور شهرداری دخالت می کند تذکر داد . او در صحن شورا گفته  می‌بینیم که افراد نسبی و سببی و داماد و پسر و دختر علیرغم اینکه پستی در شهرداری ندارند، در تصمیمات شهرداری تهران تاثیرگذار هستند و دخالت می کنند.

مهدی عباسی، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهرتهران هم در تذکری در صحن شورا به این حضور اشاره کرده او گفته است : ما توقع داریم که مصوبه تعارض منافع در هر سطحی توسط بازرسی اجرا شود و با هیچ کس تعارف نداشته باشید. گزارش‌هایی داریم که نشان می‌دهد به لحاظ شکلی و اداری ممکن است تعارض منافع رعایت شود؛ اما فرد خاصی در سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری نفوذ و دخالت می‌کند،  این فرد در انتصابات و حساب‌های مالی وارد شده و باید جلویش را بگیریم. چرا که هم برای ما و هم برای شهرداری دردسر می‌شود.

به نظر می آید اعضای شورای شهر تهران قصد دارند سال آینده شفاف تر در خصوص حضور داماد زاکانی در شهرداری عمل کرده و این حضور را تعیین تکلیف کنند . 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید