وعده عجیب جدید اردوغان در آستانه انتخابات!

کدخبر: ۵۶۹۰۴۹
اقتصادنیوز: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه شنبه شب از اجرای طرح ساخت ساختمان های ضد زلزله و مقاوم سازی تمام منازل شهر استانبول طی ۵ سال آینده خبر داد.
وعده عجیب جدید اردوغان در آستانه انتخابات!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا از خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، اردوغان این سخنان را در مراسم تحویل منازل روستای در استان «غازی انتپ» در جنوب غرب ترکیه بیان کرده که در نتیجه زمین لرزه اخیر ویران شده بود.

رئیس جمهوری ترکیه اظهار کرد که دولت وی همه ساله برای بازسازی ۳۰۰ هزار منزل در استانبول برنامه ریزی کرده است و ظرف پنج سال هیچ ساختمان‌ خطرناک ( دربرابر زلزله ) نخواهیم داشت.

وی افزود: فعالیت برای ساخت ۶۵۰ هزار منزل در مناطق زلزله زده ترکیه ادامه دارد که از آن جمله می توان به ۵۰۷ هزار واحد مسکونی و ۱۴۳ هزار منزل روستایی اشاره کرد.

وی همچنین خبر داد که ۳۱۹ هزار خانه نیز امسال به افراد واجد شرایط و مستحق اعطا خواهد شد.

اردوغان پیشتر اعلام کرد که دولت ترکیه اخیراً اعلام آمادگی کرده که نیمی از هزینه های بازسازی ساختمان های خطرناک را پرداخت کند.

وقوع زلزله مهیب زلزله ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری ۶ فوریه ۲۰۲۳ (۱۷ بهمن ۱۴۰۱) ترکیه و سوریه که جان بیش از ۵۰ هزار نفر را در جنوب ترکیه گرفت، علاوه بر تلفات جانی زیاد، خسارت‌های مالی سنگینی نیز بر پیکره اقتصاد این دو کشور بر جای گذاشت.

وزارت خزانه‌داری و دارایی ترکیه ۱۱ روز پیش خسارت مادی زلزله اخیر در ۱۱ استان جنوبی این کشور را تقریباً ۲ تریلیون لیر معادل ۱۰۳.۶ میلیارد دلار اعلام کرد.

این وزارتخانه، خسارت زلزله به اقتصاد ترکیه را معادل ۹ درصد از تولید ناخالص ملی مورد انتظار برای سال ۲۰۲۳ ذکر و اعلام کرد: خسارت مالی ناشی از زمین لرزه شدید ترکیه که از آن به عنوان «فاجعه قرن» یاد می‌شود، ۶ برابر بیش از زلزله سال ۱۹۹۹ مرمره بوده است.

در پی این زلزله، بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مجبور به کوچ و مهاجرت از محل زندگی خود به مکانی دیگر شده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید