افشاگری جنجالی درباره ساخت پایگاه نظامی در جنوب ایران توسط چینی‌ها

کدخبر: ۵۷۰۰۷۳
اقتصادنیوز: بر اساس اسناد فوق سری اطلاعاتی که به دست روزنامه آمریکایی واشنگتن پست رسیده، سرویس‌های جاسوسی آمریکا در ماه دسامبر گذشته متوجه از سرگیری ساخت و سازها در یک تأسیسات نظامی مشکوک چینی در امارات عربی متحده شده اند.
افشاگری جنجالی درباره  ساخت پایگاه نظامی در جنوب ایران توسط چینی‌ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از یورونیوز، ساخت و سازها یک سال پس از آن از سر گرفته شده که امارات، متحد منطقه‌ای ایالات متحده، اعلام کرده بود که این پروژه را به دلیل نگرانی‌های آمریکا متوقف می کند.

این ساخت و سازها در بندری در نزدیکی ابوظبی انجام می شود و گفته می شود که ارتش چین نیز در آن مشارکت دارد.

بررسی اسناد توسط واشنگتن پست همچنین نشان داد که مشاهده پرسنل نظامی چین در اطراف دیگر سایت‌های حساس ساختمانی در امارات نیز مقامات آمریکایی را نگران کرده است.

در یکی از این اسناد ادعا شده که تلاش‌های پکن در امارات عربی متحده، بخشی از کارزار جاه‌طلبانه ارتش چین برای ایجاد یک شبکه نظامی جهانی است که شامل حداقل پنج پایگاه خارجی و ۱۰ سایت پشتیبانی لجستیکی تا سال ۲۰۳۰ میلادی می شود که عمدتا نیز در خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی و سراسر آفریقا هستند.

پشت پرده دوستی عربستان با ایران

بر اساس منابع درز کرده، مقامات ارتش چین این طرح را «پروژه ۱۴۱» می‌نامند.

این اسناد همچنین شامل جزئیات برنامه نظارت هوایی پکن و برنامه‌های توسعه پهپادهای مافوق صوت این کشور است و زمانی پرده از فعالیتهای چین برمی دارد که تنش میان پکن و واشنگتن رو به افزایش است و همزمان هر دو کشور در تلاش برای گسترش نفوذ خود بر جهان و دسترسی بیشتر بر منابع جهانی هستند.

در واکنش به انتشار این گزارش، لیو پنگیو سخنگوی سفارت چین در واشنگتن گفت که نگرانی‌های ایالات متحده در مورد تاسیسات نظامی چین در خارج از این کشور نابجاست و به عنوان یک اصل، «چین همکاری‌های قانونی و امنیتی با دیگر کشورها بر اساس برابری و تضمین منافع متقابل را ادامه می دهد».

او با اشاره به اینکه ایالات متحده نیز بیش از ۸۰۰ پایگاه نظامی در خارج از کشور دارد که باعث نگرانی بسیاری از کشورها شده گفت: «بنابراین آمریکا در جایگاهی نیست که از دیگر کشورها انتقاد کند.»

با این وجود، مقامات آمریکایی تاکید می کنند که اجازه نمی دهند یک پایگاه چینی در امارات عربی متحده عملیاتی شود و می گویند که چنین تاسیساتی، فعالیت‌های نظامی حساس ایالات متحده در خاورمیانه را به خطر می اندازد. بویژه آنکه به گفتۀ یکی از مقامات کاخ سفید «امارات عربی متحده یک متحد نزدیک است و ما مرتباً با مقامات آن کشور درباره بسیاری از مسائل منطقه‌ای و جهانی در حال مراوده هستیم».

یکی از اسناد فاش شده نیز درباره یک سایت ذخیره سازی لجستیک است و گمان می رود که بخشی از طرح پکن برای ایجاد پایگاه نظامی در امارات باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید