پس لرزه اظهارات یک مقام سابق روسیه/ سفیر مسکو احضار شد

کدخبر: ۵۷۱۸۸۱
​وزارت خارجه لهستان سفیر روسیه در این کشور را احضار کرد.
پس لرزه اظهارات یک مقام سابق روسیه/ سفیر مسکو احضار شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، از شبکه خبری ای‌بی‌سی، پاول آستاخوف، بازرس کشور روسیه در امور جوانان در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ اخیراً در برنامه‌ای تلویزیونی حاضر شد. او این گفتگوی تلویزیونی را پس از آن انجام داد که مقامات لهستانی کنترل ساختمان مدرسه‌ای در ورشو را که در حال خدمت‌رسانی به فرزندان دیپلمات‌ها و مقامات نظامی روسیه بود، به دست گرفتند.

آستاخوف استدلال کرد که قتل یک سفیر برای تلافی «اقدامات غیر دوستانه» در چارچوب قوانین بین‌المللی می‌گنجد. او گفت: من این را به خوبی در بخش ضداطلاعات سرویس اطلاعات و امنیت اتحاد جماهیر شوروی سابق موسوم به «کاگ‌ب» یاد گرفته‌ام.

ورود مقامات لهستان به این مدرسه تازه‌ترین مورد از مجموعه وقایع اینچنینی بود که به تشدید تنش‌ها میان روسیه و لهستان منجر شده‌است. ورشو از متحدان کی‌یف است و به اوکراین سلاح می‌فرستند.

آستاخوف در گفتگوی تلویزیونی خود به تصرف دیگر دارایی‌های روسیه توسط لهستان، مسدودسازی حساب‌های بانکی روسیه و پاشیدن مایع سرخ‌رنگ به صورت سفیر روسیه در لهستان در سال گذشته میلادی اشاره کرد. وزیر خارجه لهستان در آن زمان این واقعه را به شدت محکوم کرد و آن را «مایه تاسف شدید» خواند.

آستاخوف گفت که وقتی این حادثه برای سفیر روسیه در لهستان پیش‌آمد، او منتظر بوده تا ببیند آیا سفیر لهستان در روسیه در رود موسکوا غرق می‌شود یا نه.

وزارت خارجه لهستان با احضار سفیر روسیه در این کشور، مراتب اعتراض خود به اظهارات آستاخوف را اعلام کرد. سخنگوی این وزارتخانه گفت که طرف لهستانی به شدت علیه این وضعیت اعتراض کرده و خواستار به راه افتادن روند جنایی به صورت فوری و مجازات فرد خاطی بدون فوت وقت است.

لهستان همچنین هدف مجموعه‌ای از بیانیه‌های تند و تیز از سوی دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق روسیه قرار گرفته که حالا معاون دبیر شورای امنیت روسیه است.

مدودف شنبه هفته گذشته در توییتر نوشت که از نظر او حفظ روابط دیپلماتیک با لهستان هیچ فایده‌ای ندارد و افزود: وقتی روس‌هراس‌ها کنترل لهستان را در دست دارند و پیمانکاران نظامی لهستانی در اوکراین حضور دارند، این کشور اصلا نباید برای ما وجود خارجی داشته باشد!

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید