اردوغان خبر داد؛

آغاز عملیات بازگرداندن ۵۰۰ هزار پناهجوی سوری ساکن در ترکیه

کدخبر: ۵۷۵۹۱۱
اقتصادنیوز: رئیس جمهور ترکیه از آغاز عملیات بازگرداندن حدود ۵۰۰ هزار پناهجوی سوری ساکن در ترکیه به سوریه خبر داد.
آغاز عملیات بازگرداندن ۵۰۰ هزار پناهجوی سوری ساکن در ترکیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، اردوغان امروز چهارشنبه طی یک سخنرانی انتخاباتی در جمع مردم شهر آنکارا گفت: این ۵۰۰ هزار پناهجوی سوری که در حال استرداد به کشور خود هستند، در خانه های ساخته شده توسط ترکیه در شمال سوریه مستقر و ساکن می شوند.

واکنش اتحادیه اروپا به شهرک‌‌سازی اسرائیل در کرانه باختری

وی خطاب به کمال قلیچداراوغلو رقیب انتخاباتی خود گفت: او وعده داده که پناهجویان را به کشور خود مسترد می کند در حالی که ما این کار را آغاز کرده ایم و در حال برداشتن گام دیگری هستیم که با ساخت خانه ‎هایی با مشارکت کشور قطر، بتوانیم یک میلیون پناهجو را در کشور سوریه اسکان دهیم.

رییس جمهور ترکیه در واکنش به وعده قلیچداراغلو مبنی بر بازگرداندن همه پناهجویان سوری و مهاجران ساکن در ترکیه به کشور خود در مدت یک سال در صورت پیروزی در انتخابات بیان کرد: نیازی به این وعده‌ها نیست، اقدام دولت ترکیه در این زمینه آغاز شده و پروژه‌هایی در حال آماده سازی است.

وی در ادامه با بیان «یک ملت، یک پرچم، یک میهن، یک دولت» به عنوان چهار شعار پایه جمهوری ترکیه گفت: ما در این انتخابات در برابر جاه طلبی خائنانه همه سازمان های تروریستی، از جمله پ.ک.ک و گولن ایستادیم و اجازه عرض اندام به هواداران این گونه گروه‌ها را نخواهیم داد.

نامزد ائتلاف جمهور، انتخابات روز یکشنبه را یک انتخابات جدید و در فضای آزاد رقابتی خواند و خطاب به قلیچداراوغلو رقیب انتخاباتی خود گفت: اعتباری که به او داده شده بود، با گام گذاشتن در ائتلاف‌های نادرست، راه‌های اشتباه و رویاهای غل هدر داد.

وی شب پس از رای گیری در روز انتخابات را شروعی تازه برای ترکیه دانست و گفت: ما با کار و تلاش، توان خود را برای خدمت نشان دادیم ولی رقیب حتی وعده درستی هم نداده و تنها به وام گرفتن از غربی ها بسنده کرده است.

به صدا درآمدن آژیر خطر در سفارت آمریکا

اردوغان وعده داد که در همان ساعات پس از رای گیری و شمارش آرا در عصر یکشنبه، به همراه ملت ترکیه جشن پیروزی ملی خواهد گرفت.

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه برگزار شد، شورای عالی انتخابات این کشور به دلیل کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ یک از سه نامزد حاضر اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان» نامزد ائتلاف جمهور و «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه راه یافته‌اند.

بر اساس نتایج اعلام شده، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آراء و کمال قلیچداراوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد به دور دوم راه یافتند و سینان اوغان نامزد سوم این رقابت نیز حدود ۲ میلیون و ۸۲۹ هزار رای معادل ۵.۱۷ درصد آرای این رقابت را کسب کرد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در داخل این کشور نیز در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(هفتم خرداد ماه) برگزار خواهد شد، ولی رای گیری دور دوم در خارج به علت لزوم انتقال همه آرای اخذ شده به داخل این کشور، از روز شنبه این هفته آغاز شده و امروز عصر به پایان رسید.

شبکه تلویزیونی تی. آر. تی خبر، اعلام کرد که اتباع ساکن خارج ترکیه در ۷۳ کشور از جمله ایران که در دور اول رای داده بودند، در این دوره نیز با حضور در ۱۵۶ نمایندگی سیاسی ترکیه رای دادند.

بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، رای گیری از اتباع ترکیه در مبادی گمرکی این کشور نیز که از روز شنبه شروع شده، تا روز ۲۴ ماه می(هفتم خردادماه) ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(هفتم خرداد ماه) برگزار خواهد شد، در مجموع حدود ۶۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نفر واجد شرایط رای دادن هستند که ۵۰ هزار نفر از آنها در این دو هفته بین دور اول و دور دوم به سن قانونی رسیده و می توانند رای دهند.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

«احمد ینر» رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه از پیش بینی ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان برای اخذ آرای این انتخابات حساس خبر داد.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای نخستین بار در تاریخ این کشور به دور دوم کشیده شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید