آینده نامعلوم برای نفت و طلا / بیت کوین همچنان پرطرفدار است

سایه ایران بر بازار جهانی/ تداوم صعود قیمت طلا

کدخبر: ۴۰۳۷۶۶
پیش از مذاکرات هسته ای ایران قیمت نفت در تعادل است ، اما کارشناسان انتظار دستیابی به موفقیت را ندارند. بازار ارز دیجیتالی نیز کماکان تحت تاثیر سقف شکنی است.
سایه ایران بر بازار جهانی/ تداوم صعود قیمت طلا

بر اساس گزارش اقتصادنیوز، در روزی که گذشت بازارها توجه زیادی به نشست ایران و اعضای کمیسیون برجام داشتند و موجب شد که شاخص ها روند صعودی پیدا کنند.

سی ان بی سی در گزارشی که امروز منتشر کرد به تاثیر توافق هسته ای ایران بر بازار نفت اشاره داشت. آمریکا و ایران در تلاش برای حل یک معضل هسته ای هستند که بازارهای جهانی نفت را در معرض خطر قرار می دهد و کارشناسان نسبت به موفقیت آن مشکوک هستند.

هلیما کرافت ، رئیس استراتژی جهانی کالاهای RBC ، روز سه شنبه به هادلی گمبل از CNBC گفت: « زمان این مذاکرات فرا رسیده است ، در حالی که نمایندگان در وین ،  برای گفتگوهای غیرمستقیم با هدف تطابق هر دو کشور با توافق هسته ای 2015 جضور دارند.

او گفت: « ما چند هفته دیگر در ایران به فصل انتخابات خواهیم رسید و اگر در این مذاکرات پیشرفت قابل توجهی نداشته باشیم ، همه چیز مسدود خواهد شد.»

در حالی که مذاکرات مهمترین گام به جلو در تلاش برای احیای توافق است ، اما هیچ یک از دو طرف انتظار دستیابی به موفقیت بزرگ را ندارند. مقامات ایرانی می خواهند آمریکا قبل از بازگشت به تبعیت از تحریم های اقتصادی دوران ترامپ پایان یابد - به نظر می رسد واشنگتن تمایلی به قبول آن ندارد.

آلبرت ولف ، همکار دانشکده مطالعات بین المللی پیشرفته جان هاپکینز ، روز سه شنبه به CNBC گفت: « من فکر نمی کنم که اتفاق زیادی انتظار داشته باشیم.»

بازار

بشکه ها برمی گردند

صادرات ایران در سالهای پس از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک ، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت اوپک بود. بازگشت به معامله و لغو تحریم های آمریکا علیه نفت خام ایران می تواند به طور قابل توجهی بر پویایی بازار نفت تأثیر بگذارد.

کرافت گفت «حرکت قابل توجه» در مذاکرات احتمال بازگشت مقادیر زیادی نفت ایران به بازار جهانی را افزایش می دهد.

او گفت: « اگر آنها در چند هفته آینده به موفقیت برسند ، من فکر می کنم که می توانیم در نیمه دوم سال به دنبال مقادیری بشکه قابل توجهی در بازار باشیم.»

با این حال ، او افزود که اگر واشنگتن یا تهران دست به کار شوند و هیچ پیشرفتی نداشته باشد ، احتمال احیای توافق و بازیابی کامل صادرات ایران در سال جاری بسیار کاهش می یابد.

 

واکنش بازار نفت به ایران

براساس گزارش مارکت واچ، معاملات نفت در روز سه شنبه به پایان رسید و با افزایش اطلاعات اقتصادی چین ، چشم اندازهای بهتری برای تقاضای انرژی افزایش یافت.

در همین حال ، به نظر می رسید بحث در وین با هدف بازگرداندن آمریکا به توافق هسته ای با ایران پیشرفت کمی داشته است. کاخ سفید گفت که انتظار دارد «یک روند طولانی» برای رسیدن به توافق انجام شود. آمریکا و ایران به طور مستقیم دیدار نمی کنند و در عوض نمایندگان کشورهای اروپایی و سایر کشورها به عنوان دو طرف دیگر کار می کنند. نیویورک تایمز روز سه شنبه گزارش داد ، از طریق آن واسطه ها ، ایالات متحده و ایران توافق کردند که دو گروه کاری ایجاد کنند تا تلاش کنند هر دو کشور را به توافق هسته ای 2015 ایران متعهد کنند. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت 68 سنت یا 1.2 درصد افزایش یافت و در بورس کالای نیویورک به 59.33 دلار در هر بشکه رسید. همچنین نفت برنت نیز با افزایش ۰.۵۵ سنت به ۶۲.۷۰ دلار در هر بشکه رسید.

 

رکورد سقف بازار دیجیتالی

ارزش بازار ارزهای رمزنگاری شده برای اولین بار در روز دوشنبه به بیش از 2 تریلیون دلار رسید که منجر به سرمایه گذاری در اتریم ، دومین سکه بزرگ دیجیتال شد.

در وب سایت ردیابی قیمت CoinGecko ، بیش از دو ماه ، سرمایه بازار ارزهای رمزنگاری شده دو برابر شده است ، زیرا سرمایه گذاران خرده فروشی و نهادی بیشتر حضور دارند.

قیمت بیت کوین ، بزرگترین ارز دیجیتال ، بیش از 50٪ از کل سرمایه بازار ارزهای رمزپایه را تشکیل می دهد. بیت کوین فقط در سال جاری بیش از 100٪ سرمایه جمع کرده است و این به بالاتر رفتن بازار ارزهای رمزنگاری کمک کرده است.

ماه گذشته ، بیت کوین به بالاترین سطح 61هزار دلار رسید. براساس اطلاعات Coindesk ، سکه دیجیتال روز سه شنبه در حدود 58هزار و 800 دلار معامله شد.

بیت کوین

صعود قیمت طلا

معاملات آتی طلا در روز سه شنبه چهارمین صعود متوالی را تجربه کرد که طولانی ترین روند از ماه فوریه (بهمن) است ، زیرا ضعف دلار آمریکا و افت بازدهی خزانه داری تقاضا برای این فلز گرانبها را افزایش داد.در حال حاضر شاخص دلار با کاهش ۰.۲ واحد به ۹۲.۲۶۰ رسید.

آدریان اش ، مدیر تحقیق ، گفت: طلا در تلاش برای جلب توجه است، اما فروش فلز گرانبها با افزایش قیمت ها عقب نشینی کرده است.

او گفت: طلا به احتمال زیاد تا زمانی که ارزش سهام در انتظار باز شدن اقتصاد رشد کند ، در حاشیه می ماند. طلای تحویل ژوئن (تیر و خرداد) با 14.20 دلار معادل 0.8٪ افزایش ، هر اونس را به 1743 دلار رساند.

همچنین طلای نقدی با افزایش بیش از ۱۵ دلار به هزار و ۷۴۳ دلار رسید.

بازار

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید