حمل بار ریلی در دولت تدبیر و امید رشد 13درصد را تجربه کرد

کدخبر: ۱۷۶۱۵۰
معاون بهره برداری سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی گفت: برای مدت چند سال میزان حمل بار با خطوط ریلی در کشور حداکثر سه ، چهار میلیون تن بیشتر نبود و با تدابیر دولت یازدهم این عدد تا سال گذشته به 40 میلیون تن رسید که بعد از سال ها رشد 13 درصد را تجربه کرد.
حمل بار ریلی در دولت تدبیر و امید رشد 13درصد را تجربه کرد

 

ابراهیم محمدی بعد از ظهر سه شنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راه آهن شرق کشور در طبس گفت: امسال راه آهن برای توسعه نسبت به سال گذشته رشد حدود 50 درصد را پیش بینی کرد و برای 62 میلیون تن بار در شبکه هدف گذاری شده است. 

وی با بیان اینکه راه آهن شرق نقش اساسی در برنامه توسعه راه آهن منطقه دارد، افزود: حمل بار در راه آهن شرق از ابتدای سال 96 تاکنون به 1.5میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل حدود 22 درصد رشد دارد . 

وی یادآور شد: با توجه به توسعه بار ترانزیت اتحادیه کشورهای مستقل همسود،( «cis» ) بارهایی که از چین به سواحل خلیج فارس می رسد به کریدور شرق وزن و امتیاز خاصی می دهد. 

معاون بهره برداری سیر و حرکت راه آهن افزود: در برنامه توسعه امسال قرار است سه میلیون تن بار از کشور ترانزیت شود که بخش اعظم آن از محور شرق کشور انجام و به بندر شهید رجایی می رسد. 

** اتصال راه آهن شرق به هرات افغانستان

وی ادامه داد: در هفته های آینده اتصال راه آهن شرق به شهر هرات افغانستان برقرار و صادرات سیمان آغاز می شود. 

محمدی بیان کرد: تلاش های بسیار زیادی در سال های اخیر انجام شد که بتوانیم بار را برای صادرات از محور شرق کشور به افغانستان متصل کنیم. 

وی با اشاره به برنامه های توسعه ای راه آهن بیان کرد: یکی از مهمترین برنامه هایی که پروژه اجرایی آن در شهرستان تربت حیدریه شروع شد، احداث مسیر 2ایستگاه قبل و بعد از تربت حیدریه است. 

معاون بهره برداری سیر و حرکت راه آهن افزود: این پروژه برای تسهیل در ترافیک منطقه و افزایش سرعت قطارهای باری است تا قطارهای باری بدون عبور از شهرستان تربت حیدریه و ایجاد ترافیک در خطوط ریلی شهرستان از خواف به سمت طبس حرکت کنند. 

** فرماندار ویژه طبس: وضعیت ایستگاه راه آهن طبس مناسب نیست 

معاون استاندار خراسان جنوبی و فرماندار ویژه طبس گفت: انتظار مردم و خراسان جنوبی از اداره کل راه آهن شرق و ایستگاه راه آهن طبس بالاست و با وجود این که چندین سال از افتتاح ایستگاه راه آهن می گذرد، وضعیت زیباسازی و روشنایی مناسبی ندارد. 

سید مهدی طلائی مقدم افزود: مسافر و گردشگری که از خطوط ریلی وارد شهرستان می شود درب ورودی آن ایستگاه راه آهن است ، امیدوارم این نواقص رفع شود. 

وی گفت: طرح های توسعه ای در گذشته برای ایستگاه طبس مصوب شد از جمله طرح هایی که به دو بانده شدن منتج می شد اما این طرح ها از ایستگاه راه آهن طبس حذف شد. 

فرماندار ویژه طبس اظهار کرد: با توجه به فرصتی که خراسان جنوبی صرف راه آهن شرق کرد، حذف مناطق مرزی از این اداره کل صلاح نیست. 

وی بیان کرد: نیروهای شرکتی و پیمانکاری راه آهن شرق نیاز به توجه بیشتر دارند و از شرکت های بومی استفاده شود. 

** خطوط ریلی طبس دو خطه شود 

همچنین حجت الاسلام سیدابراهیم مهاجریان مقدم گفت: خدمت در راه آهن شرق اهمیت زیادی دارد چرا که مسافران زایران حرم امام رضا(ع) هستند و مدیریت این مجموعه توفیق می‌خواهد. 

وی افزود: مدیریت خوبی در شهرستان طبس داریم از نظر حمل مسافر و بار گاهی راه آهن شرق رتبه دوم کشور را کسب می کرد، امیدواریم در مدیریت جدید این ظرفیت ارتقا یابد. 

امام جمعه طبس بیان کرد: با توجه به تعدد قطارهای باری و مسافربری خطوط ریلی در شهرستان طبس باید دو خطه شود و اکنون کارشناسان به این نتیجه رسیدند و با درایت مسئولان این موضوع تحقق یابد. 

در این مراسم از زحمات محمدابراهیم اقبالی مدیرکل پیشین راه آهن شرق قدردانی و حسن ماسوری به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد. 

مدیر کلی راه آهن شمال غرب و راه آهن اصفهان و ریاست اداره جریه و کارخانجات لرستان (ناوگان) از جمله سوابق ماسوری است. 

اداره کل راه آهن شرق با حدود هزار کیلومتر بزرگترین منطقه ریلی کشور است. 

این اداره کل در شهر طبس که در 270 کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد، مستقر است، طبس تنها شهر استان است که به شبکه سراسری راه آهن متصل است. 

شهرستان طبس با 72 هزار نفر جمعیت و 57هزار کیلومتر مربع مساحت بزرگترین شهرستان ایران و خراسان جنوبی است. 

طرح مطالعاتی اتصال راه آهن چابهار- زاهدان - بیرجند به مشهد در حال انجام است، بخشی از آن انجام شد و با توسعه راه آهن در خراسان جنوبی، ظرفیت های حمل بار و مسافر نه تنها در شرق کشور بلکه به کشورهای آسیای میانه افزایش می یابد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید