نرخ نفت برنت کاهش یافت

کدخبر: ۲۰۵۵۵۶
نرخ طلای سیاه با وجود اعلام همکاری بلندمدت عربستان و روسیه، صبح چهارشنبه در بازارهای جهانی کاهش یافت؛ به طوری که قیمت هر بشکه نفت پایه برنت دریای شمال که به بیش از 70 دلار رسیده بود، بار دیگر به کانال 60 دلار برگشت.

خبرگزاری «رویترز» انگلیس امروز اعلام کرد، قیمت نفت پایه وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز به کمتر از 65 دلار در هر بشکه رسید.

معامله گران می گویند، پس از آنکه انجمن نفت آمریکا اواخر وقت دیروز (سه شنبه) اعلام کرد، موجودی انبارهای نفت این کشور در هفته منتهی به بیست و سوم مارس (جمعه گذشته) با پنج میلیون و 300 هزار بشکه افزایش به 460 میلیون و 600 هزار بشکه رسیده است، قیمت های نفت کاهش پیدا کرد.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در ساعت 03:56 بامداد امروز در بازار نایمکس این کشور با 0.8 درصد کاهش نسبت به دیروز به 64 دلار و 71 سنت در هر بشکه رسید.

نفت خام برنت دریای شمال نیز در ساعت یاد شده در بازار لندن به بهای 69 دلار و 65 سنت در هر بشکه معامله شد که نسبت به دیروز 0.7 درصد کاهش داشت.

گزارش رسمی موجودی انبارهای نفت آمریکا اواخر وقت امروز توسط اداره اطلاعات انرژی وزارت انرژی آمریکا منتشر می شود. 

«گرگ مک کنا» استراتژیست ارشد کارگزاری «آکسی تریدر» واقع در لندن، به رویترز گفت: باید دید سطح موجودی انبارهای نفت آمریکا چگونه تغییر خواهد کرد و آیا باز هم به طور چشمگیری افزایش می یابد؟

وی افزود: به نظر می رسد افزایش غیرمنتظره ظرفیت انبارهای نفت آمریکا، مانع حرکت رو به رشد قیمت های برنت و وست تگزاس اینترمدیت شده است.

افزایش صبح امروز قیمت نفت در حالی اتفاق افتاد که عربستان دیروز اعلام کرد در چارچوب یک قرارداد بلندمدت با روسیه همکاری می کند. این همکاری می تواند کنترل بازارهای نفت در سال های آینده را در دستان این تولیدکنندگان قرار دهد. 

همکاری عربستان و روسیه که با توافق کوتاه مدت کاهش تولید نفت آغاز شد، به گفته «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در چارچوب یک قرارداد 10 تا 20 ساله ادامه پیدا می کند.

به گفته مک کنا، چنین قراردادی میان روسیه و عربستان به معنی گسترش سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است.

اوپک در نشست رسمی سی ام نوامبر 2016 میلادی (دهم آذرماه 1395 خورشیدی) در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند. 

روسیه و 9 تولید کننده دیگر نیز در اواخر سال 2016 به توافق کاهش تولید اوپک پیوستند. 

بر اساس این توافق، کشورهای امضاکننده متعهد شدند در مجموع از سطح تولید یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز بکاهند که این میزان، حدود 2 درصد کل تولید نفت در جهان است. 

این توافق تا پایان سال 2018 معتبر است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک