بررسی اولین آمار از نبض کشوری بازار مسکن ۹۷

تزریق سه برابری تسهیلات به بازار ساخت و ساز

کدخبر: ۲۱۳۶۷۳
اقتصادنیوز: اولین آمار از نبض کشوری بازار مسکن ۹۷ در کارنامه جدید تسهیلات بانکی منعکس شد. طی هفته‌های گذشته از سال‌جاری، تعداد وام‌هایی که برای ساخت مسکن در شهرها پرداخت شده، بیش از ۱۸۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ افزایش یافت.
تزریق سه برابری تسهیلات به بازار ساخت و ساز

به گزارش اقتصادنیوز نرخ رشد پرداخت وام خرید در کل کشور نیز طی همین مدت، ۲۸ درصد بوده است. شیب چشمگیر رشد تقاضا برای اخذ وام ساخت و خرید مسکن، علامت تازه‌ای از تحرک در بازار کشوری املاک و واکنش مثبت به سبد تسهیلات است.

آمارهای جدید از وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی ساخت مسکن، حاوی یک علامت تازه از رونق فعالیت‌های ساختمانی در سال ۹۷ است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، تازه‌ترین آمارها درخصوص وضعیت پرداخت تسهیلات به سازندگان مسکن نشان می‌دهد از ابتدای سال‌جاری تا ۲۲ اردیبهشت، تعداد تسهیلات ساخت مسکن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۸۳ درصد افزایش یافته است که این موضوع نشان‌دهنده رشد سه رقمی یا نزدیک به سه برابری تعداد وام‌های پرداختی به ساخت‌وسازهای کل کشور است.کارشناسان معتقدند در صورتی که روند صعودی پرداخت وام به بازار ساخت‌وساز مسکن نمایی از رشد تیراژ ساختمانی درنظر گرفته شود، می‌توان چنین نتیجه گرفت که ساخت‌وسازها در کل کشور نیز همزمان با پایتخت وارد مسیر رونق شده است؛این درحالی است که هنوز هیچ آمار رسمی در خصوص حجم ساخت‌وسازهای انجام شده در سال ۹۷ منتشر نشده است؛ با این حال شواهد بازار ساخت وساز حاکی از خروج بازار فعالیت‌های ساختمانی از حالت رکود است و افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن به میزان سه برابری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را می‌توان یک علامت اولیه از قرار گرفتن بازار ساخت و ساز در مسیر رونق تعبیر کرد. از ابتدای امسال تا ۲۲ اردیبهشت که به‌دلیل تعطیلات ۱۵ روزه فروردین تقریبا ماه معادل یک‌ماه کاری محاسبه می‌شود، مجموعا ۵ هزار و ۹۱۲ فقره تسهیلات ساخت مسکن به ارزش ۲۰۹ میلیارد تومان پرداخت شده است؛همچنین در همین بازه زمانی، ۱۳ هزار و ۶۶ فقره تسهیلات خرید مسکن به ارزش ۶۱۹ میلیارد تومان نیز به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده که تعداد تسهیلات خرید نیز در همین بازه زمانی ۲۸ درصد رشد کرده است.

وضعیت تسهیلات پرداختی به بخش مسکن در اولین ماه کاری بازار ملک-نیمه فروردین تا ۲۲ اردیبهشت- همچنین حاکی از نسبت حدود دو برابری تعداد تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان خرید مسکن در مقایسه با وام‌های اعطایی به متقاضیان ساخت و ساز است. این موضوع تحت‌تاثیر سیاست فعلی تصمیم‌گیران حوزه مسکن و نظام بانکی مبنی بر اولویت‌بخشی به حمایت از سمت تقاضای مسکن قرار دارد. این آمارها نشان می‌دهد درحالی‌که بازار معاملات مسکن شهر تهران به‌عنوان شهر پیشرو در تحولات بازار مسکن، از سال ۹۶ وارد رونق شده و بازار ساخت وساز واحدهای مسکونی پایتخت نیز از رکود خارج شده است، وضعیت ساخت وساز در کل کشور به‌دلیل رشد سه رقمی در تعداد تسهیلات پرداختی به سازندگان می‌تواند به مراتب بهتر از تهران باشد. بانک عامل بخش مسکن همچنین شرط افزایش سقف وام خرید مسکن در سال جاری را اعلام کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، مطابق با اعلام مدیران بانک عامل بخش مسکن، فعلا تصمیمی برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن وجود ندارد هرچند برنامه احتمالی در این زمینه صرفا مربوط به افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌انداز یکم خواهد شد؛ افزایش احتمالی سقف تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم مشروط به تزریق منابع جدید به صندوق از محل صندوق توسعه ملی یا هر مسیر دیگر غیر از اتکا به سپرده‌گذاری متقاضیان دریافت وام است؛ براساس برآوردهای انجام شده افزایش سقف این تسهیلات دست‌کم به اعتباری حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از محل وجوه اداره شده نیاز دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید