شرکت چینی جایگزین توتال در پارس جنوبی می‌شود؟

کدخبر: ۲۱۵۱۴۸
اقتصادنیوز؛ یک تحلیلگر سیاسی آمریکایی در مصاحبه‌ای گفت: توتال در بازار آمریکا فعالیت تجاری دارد، از این رو این شرکت تصمیمی (خروج از پارس جنوبی) اتخاذ می کند. اگر توتال به فعالیت در ایران ادامه دهد، بازار آمریکا را از دست می دهد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ «تام مک گریگور» تحلیل گر سیاسی در مورد جایگزینی شرکت «سی ان پی سی» چین به جای شرکت «توتال» فرانسه در توسعه فاز 11 پارس جنوبی ایران گفت که خطر هدف قرار گرفتن این شرکت از سوی آمریکا کمتر از توتال است.

وی گفت: شرکت سی ان پی سی بیشتر بر بازارهای نوظهور و بازار چین متمرکز است و ارتباطات این شرکت با شرکت های آمریکایی به اندازه روابط توتال نیست، از این رو خطر کمتری برای این شرکت جهت فعالیت در ایران وجود دارد، حتی اگر مورد مجازات قرار گیرد.

تحلیل گر مزبور در مورد جدیت سی ان پی سی در زمینه دستیابی به سهام توتال در پروژه پارس جنوبی گفت: قطعا اگر این امر برای آنها مهیا باشد، این شرکت انعقاد توافق را مورد توجه قرار می دهد، اما روش چینی ها اینگونه است که آنها خبری را علنی نمیکنند، مگر اینکه قطعیتی در مورد آن وجود داشته باشد. 

وی افزود: چینی ها در مورد اینگونه موضوعات، بسیار پنهان کار هستند، از این رو چنانچه امری غیرعادی وجود داشته باشد، دلیلی نمی بینند که خبر مربوط به آن را رسما اعلام کنند. 

این تحلیل گر در ادامه گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در جریان کارزار انتخاباتی اش از مشکل تراشی برای ایران سخن گفته بود، از اینرو نباید شگفت زدگی در این زمینه وجود داشته باشد. شرکت های اروپایی باید برای این وضعیت آماده می شدند و نمی دانم چرا تا این حد واکنش نشان می دهند. این شرکت ها می دانستند که پس از انتخاب ترامپ، چنین اتفاقی روی می دهد، از اینرو آنچه رخ داده، این است که چینی ها از قبل آماده شدند، اما شرکت های اروپایی اینگونه نبودند.

مک گریگور در مورد تاثیر خروج توتال از پاس جنوبی بر این پروژه و آینده آن یادآور شد که شرکت سی ان پی سی این پروژه را بر عهده می گیرد و دوباره سرمایه گذاری می کند. وی افزود: کار به طور معمول پیش می رود و مساله تعجب آوری روی نمی دهد.

به گزارش ایرنا، «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران اعلام کرد که طبق قرارداد، در صورتی که توتال از فعالیت در توسعه فاز 11 پارس جنوبی کنار رود، سی ان پی سی چین جایگزین آن می شود.

وی یادآور شد که برای خروج توتال از قرارداد جریمه ای وجود ندارد اما مبلغی که توتال تاکنون در این قرارداد هزینه کرده است تا زمان اجرای کار، بازپرداخت نمی شود.

دونالد ترامپ که از بهمن سال 1395 به عنوان رئیس جمهوری آمریکا روی کار آمد، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از برجام را اعلام کرد. در پی این تصمیم، خبرهایی در مورد احتمال خروج توتال از ایران منتشر شد. دولت های اروپایی اعلام کرده اند که به برجام وفادار می مانند و از شرکت های فعال خود در ایران در قبال تحریم های آمریکا محافظت خواهند کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید