رئیس جدید یونسکو: خروج آمریکا مساله حادی نیست

کدخبر: ۱۹۰۲۳۹
رئیس جدید سازمان یونسکو امروز (دوشنبه) تصمیم اخیر آمریکا برای خارج شدن از این نهاد فرهنگی سازمان ملل را کم اهمیت دانسته و تاکید کرد، این سازمان برای دوره‌های طولانی بدون حضور واشنگتن توانسته به کارش ادامه دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اودری آزولی، وزیر فرهنگ سابق فرانسه روز جمعه به عنوان رئیس جدید سازمان یونسکو انتخاب شد.

او اظهار کرد: آمریکا قرار نیست "شروع یک پایان" برای سازمان یونسکو باشد.

ماه گذشته میلادی آمریکا و اسرائیل اعلام کردند که از سازمان یونسکو خارج می‌شوند و این سازمان را متهم به "غرض‌ورزی علیه اسرائیل" کردند.

آزولی اظهار داشت که تصمیم واشنگتن "یک غافلگیری ناگهانی با توجه به موضع فعلی آمریکا در مورد چندجانبه گرایی نبود".

او در مصاحبه با رادیو فرانس اینتر اظهار داشت: این تصمیم حاکمیت کشوری است که من به آن احترام می‌گذارم اما همزمان قرار نیست شروع یک پایان برای یونسکو باشد. سازمان یونسکو برای مدت‌های طولانی و بیش از ۱۵ سال بدون آمریکا سر کرده و نهایتا باز آمریکا به آن برگشته است.

او همچنین اظهار داشت که فکر نمی‌کند خروج از یونسکو به نفع آمریکا باشد و تاکید کرد که این سازمان به همکاری با "جامعه مدنی آمریکا، دانشگاه‌های آمریکا و دانشمندان آمریکا" ادامه خواهد داد.

آمریکا یک‌بار در سال ۱۹۸۴ با ادعای سوءمدیریت مالی و غرض‌ورزی علیه آمریکا در یونسکو از این سازمان خارج شد.

با این حال در سال ۲۰۰۲ دوباره آمریکا به یونسکو بازگشت اما در سال ۲۰۱۱ باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از رای یونسکو به پذیرفتن عضویت کامل فلسطین بودجه این سازمان را قطع کرد.

همچنین همزمان اسرائیل نیز به عنوان هم‌پیمان آمریکا بودجه یونسکو از جانب خود را قطع کرد که سبب شد این سازمان بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از دست بدهد.

آمریکا و اسرائیل در ۱۲ اکتبر اعلام کردند که به دلیل یکسری قطعنامه‌هایی که در محکومیت اسرائیل صادر شد از یونسکو خارج می‌شود.

آزولی که امروز (دوشنبه) سوگند یاد می‌کند در حالی وارث یونسکو می‌شود که این سازمان با مشکلات مربوط به بوروکراسی و کمبود بودجه روبرو است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید