یک شب بی خوابی برای تشدید خطر آلزایمر کافیست

کدخبر: ۲۰۷۳۲۵
یکی از بیماری های فراگیر در میان اهالی جوامع مدرن ارتباط مستقیم با خواب دارد به طوریکه دانشمندان اولین جرقه ی بروز این مشکل را بی خوابی شبانه عنوان کرده اند.

نمناک؛ تنها یک شب بی خوابی می تواند جرقه آلزایمر را بزند:افراد ضعیف، سطح پروتیین های سمی را در مغز ایجاد می کنند که می تواند باعث بروز بیماری در حافظه شود ، براساس گزارش دیلی میل و طبق نتایج آخرین مطالعات دانشمندان کم خوابی ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد . واقعیت این است که تنها یک شب بی خوابی باعث ایجاد پروتئینی می شود که با شرایط ویران کننده ای به نام فراموشی ارتباط دارد.بی خوابی شب

مطالعه 20 نفر نشان داد شبی بدون خواب باعث افزایش پروتیین بتا در بخشی از مغز تا 5 درصد می شود و به گفته ی آنها همین عاملی است آغاز کننده برای ابتلا به آلزایمر.

یک شب بی خوابی می تواند اولین عامل و علت بروز آلزایمر باشد

افرادی که دارای حافظه متوسط هستند 21 درصد از بتا آمیلوئید را بیشتر در مغز نسبت به افراد مسن سالم،دارند در حالی که افرادی که مبتلا به بیماری آلزایمر هستند دارای بیشتر از43 درصد از بتا آمیلوئید هستند.

مطالعات قبلی تغییرات مغزی مشابهی را در موش ها نشان داده اند، این اولین بار است که تغییرات مغزی مربوط به آلزایمر پس از یک شب بی خوابی در مغز انسان را نشان می دهد.خواب در پاک سازی بتا - آمیلوئید حیاتی است می تواند clumpsرا در مغز تشکیل دهد تا مسیرهای مهم حافظه را مسدود کند با این حال، مشخص نیست که آیا اثرات یک شب بی خوابی طولانی است یا فقط بعد از آن دیده می شوند.

دکتر احسان از موسسه ملی بهداشت در مریلند می گوید:" اغلب تغییرات مغزی که در حیوانات دیده می شوند در انسان ها تکرار نمی شوند، و همین جالب است. افزایش بتا - آمیلوئید را در مغز افرادی مشاهده کردیم که به خواب رفته بودند احتمالا یک فرآیند مضر است ؛ پیش بینی منطقی براساس این نتایج می تواند این باشد که عادت های بد خواب ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را ایجاد می کنند.

بی خوابی شب و ایجاد بستر فراموشی در مغز

محققان تاثیرات بی خوابی بر 20 نفر سالم درسن 22 تا 72 سالگی را در طی دو شب بررسی کردند. یکی از آن شب ها به گروه اجازه داده شد تا از ساعت 10 شب تا 7 صبح بخوابند، در حالی که در روز دوم آن ها تمام طول شب را بیداربودند. بعد از بررسی ، مغز افزایش قابل توجه بتا آمیلوئید در دو منطقه از مغز که در برابر بیماران آلزایمر آسیب پذیر هستند را نشان داد.

هیپوکامپ نقش کلیدی در حافظه دارد ، در حالی که تالاموس به عنوان مرکز پخش سیگنال های عصب حرکتی و حسی عمل می کند.

پس از یک شب بی خوابی، این گروه پنج درصد بیشتربتا آمیلوئید در مقایسه با افرادی که شب استراحت کاملی داشته باشند دارند ،طبق مطالعات منتشر شده در مقالات ژورنال آکادمی ملی علوم . دانشمندان معتقدند که خواب می تواند نقش مهمی در سیستم دفع پسماند طبیعی ایفا کند که مواد مضر بالقوه شامل بتا آمیلوئید را از مغز پاک می کند.

دکتر دیوید رینولدز، افسر ارشد علمی موسسه خیریه انگلستان، گفت:" شواهد رو به رشدی از ارتباط بین اختلال خواب و بیماری آلزایمروجود دارد، اما جدا کردن علت و معلول برای تعیین اینکه آیا مشکلات خواب ممکن است باعث ایجاد تغییر مغزی یا برعکس شوند ، دشوار است.

مطالعه نشان داد یک شب بی خواب می تواند سطح مشخصه پروتئین را افزایش دهد ، خوابیدن برای محدود کردن ساخت این پروتئین در مغز اهمیت دارد.

همین پژوهش ثابت می کند که این افزایش مربوط به دو ناحیه از مغز انسان یعنی هیپوکامپ راست و تالاموس است که تغییرات یادشده در آنها می تواند به ابتلا به آلزایمر بینجامد. این بررسی در موسسه ملی سلامت بتسدا صورت گرفته است. محققان هم اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا جبران کم خوابی های شبانه در روزها و شب های بعد می تواند مشکل یادشده را برطرف کند یا خیر.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید