آمار تکان‌دهنده از زندانیان مالی غیرعمد

کدخبر: ۲۱۸۳۷۰
اقتصادنیوز: آمارها حاکی است۸۶ درصد زندانیان جرائم غیرعمد مالی متاهل هستند که ازاین تعداد ۸۲ درصد دارای فرزند بوده، با این حساب بیش از دو برابر کل زندانیان، افراد درگیرجرائم مالی هستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، «زندان دانشگاه جرم و جنایت است». این جمله تنها بخشی از انتقادات معاون فرهنگی قوه قضائیه است، هرچند در چند سال اخیر قوه قضائیه سیاست کاهش جمعیت کیفری را در پیش گرفته اما هنوز زندان راهکار اولیه برای اعمال مجازات است. اگر چه موضوع مجازات های جایگزین زندان هم چند سالی است که داغ شده است اما این مسئله بسته به نظر شخصی قضات و نوع جرم دارد.

ترک تحصیل ۳هزار فرزند زندانی

طبق یک نظر سنجی در بین زندانیان کشور، ۷۳ درصد زندانیان فقر و تنگدستی را عامل زندانی شدن خود عنوان کرده اند، عددی قابل تامل که بیانگر این است که این درصد از زندانیان از خانواده های فقیر روانه زندان شدند که با زندانی شدن آنها، مشکلات خانواده آنها چندین برابر شده است. ۸۶ درصد جمعیت کیفری مرتبط با جرائم غیر عمد متاهل و ۸۲ درصد صاحب فرزند هستند که آنها نیز مشکلات خاص خود را دارند بطوریکه طبق گفته های اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان ها، بیش از سه هزار نفر از فرزندان زندانیان ترک تحصیل کرده بودند که شناسایی شده و به مدرسه بازگشتند.

آمار تکان‌دهنده از زندانیان مالی غیرعمد

هر چند که موضوع کاهش جمعیت کیفری در دستور کار است اما هنوز بسیاری از افراد به دلیل جهل به قانون، بر حسب یک اتفاق، نوسانات بازار، اعتماد نابه جا و عدم تجربه کافی مرتکب جرائم مالی می شوند و به دلیل شاکی خصوصی تا زمان ابراز رضایت او نمی توان عملا کاری از پیش برد. طبق آمار جدول فوق، ۲۹هزار ایرانی به دلیل ارتکاب جرائم غیرعمد مالی در زندان تحمل کیفر می کنند. با احتساب یک نفر وابسته به هر زندانی ،تعداد افراد درگیر جرائم مالی در کشور به بیش از ۵۸هزار نفر می رسد و متعاقب آن نیز مشکلات این افراد بزرگتر و نیاز به توجه بیشتر دارد. از تعداد کل زندانیان جرائم مالی، ۱۸ هزار نفر جرایم غیرعمد دارند که ۲ هزار نفر در رابطه با دیات غیر عمد هستند و ۱۶ هزار نفرشان محکومیت مالی و حقوقی اند و امروز بیشترین جرایم مالی غیرعمد محکومیت‌های مالی حقوقی هستند و ۶۴ درصد امار را تشکیل می‌دهند.

زندانی مهریه کمتر از ۱۰ سکه هم داریم

نکته قابل تامل وتلخ در رابطه با تعداد زندانیان جرائم غیرعمد مالی، مربوط به زندانیان مهریه است که هنوز متاسفانه این موضوع فرهنگ سازی نشده و قربانی می گیرد بطوریکه اکنون بیش از ۳هزار نفر زندانی مهریه در کشور داریم که ۷۹۸ نفر از زندانیان بخاطر بدهی مهریه بالاتر از ۲۰۰ سکه در زندان هستند با این حال هنوز زندانیانی داریم که به خاطر کمتر از ده سکه در زندان هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید