تغییر نام کشور مقدونیه برای حضور در اتحادیه اروپا و ناتو

کدخبر: ۲۱۹۸۰۳
اقتصادنیوز: نزاع ۲۷ ساله یونان و همسایه شمالی آن بر سر نام «مقدونیه» نهایتا به یک توافق دوجانبه ختم شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، سال‌ها چالش بین کشور مقدونیه و همسایه‌جنوبی‌اش یونان بر سر اسم این کشور نهایتا به یک راه‌حل مرضی‌الطرفین منجر شد.

کشور مقدونیه که پیشتر بخشی از یوگسلاوی سابق بوده است، همواره از سوی یونان به خاطر نام رسمی‌اش مورد اعتراض قرار می‌گرفت و یونان بر همین اساس همواره مانع از آغاز گفتگوها بر سر عضویت کشور مقدونیه در اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌شد.

اما نهایتا این نزاع پس از 27 سال با تغییر نام مقدونیه حل شد و طبق توافق صورت گفته این کشور از این پس «جمهوری مقدونیه شمالی» (Severna Makedonija) خوانده می‌وشد.

طبق گزارش بی‌بی‌سی، یونان همواره از این بیم داشته است که همسایه شمالی‌اش بر برخی قسمت‌های یونان ادعای ارضی داشته باشد. زیرا یونان خود دارای استانی به نام مقدونیه نیز است.

بر اساس این توافق، کشور مقدونیه که در سازمان ملل به عنوان «جمهوری مقدونیه یوگسلاوی سابق» شناخته می‌شود، عنوانش به «جمهوری مقدونه شمالی» تبدیل می‌شود.

با این حال، زبان این کشور همچنان «مقدونیایی» و مردم ساکن آن به عنوان «مقدونیایی‌ها» (شهروندان جمهوری مقدونیه شمالی) شناخته می‌شوند.

این دو کشور توافق کردند که این عنوان جدید هم در عرصه بین‌المللی و هم در روابط دوجانبه مورد استفاده قرار بگیرد و حتی 140 کشوری که عنوان مقدونیه را پیشتر به رسمیت شناخته بودند، نام مقدونیه شمالی را به جای آن به‌کار گیرند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید