آمریکا مجوزهای مبادلات تجاری بعد از برجام را لغو کرد/ ایران کارخانه تولید UF6 اصفهان را فعال کرد

کدخبر: ۲۲۲۵۴۸
اقتصادنیوز: وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوزهای عمومی مربوط به مبادلات تجاری که پس از برجام صادر شده بود را لغو کرد.
آمریکا مجوزهای مبادلات تجاری بعد از برجام را لغو کرد/ ایران کارخانه تولید UF6 اصفهان را فعال کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛  «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا» روز چهارشنبه مجوزهای عمومی صادر شده بعد از حصول برجام برای مشخص کردن فعالیت‌های خاص با ایران را لغو کرده است. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا بعد از حصول توافق هسته‌ای برجام با صدور چند مجوز عمومی قواعد شرکت‌های تحت کنترل یا مالکیت طرف‌های غیرآمریکایی برای تجارت با ایران در حوزه‌های خاص را مشخص می‌کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه روز چهارشنبه اعلام کرده مجوزهای عمومی H و I که پس از توافق هسته‌ای ایران صادر شده بود را باطل کرده است. 

مجوز عمومی H که بعد از اجرایی شدن برجام در روز ۱۶ ژانویه سال ۲۰۱۶ صادر شده بود به مشخص کردن مبادلاتی می‌پرداخت که شرکت های خارجی تحت کنترل یا مالکیت اشخاص آمریکایی مجاز بودند با ایران انجام دهند.

مجوز عمومی I هم صادرات و بازصادرات هواپیمای مسافربری و قطعات و خدمات یدکی مرتبط با آن را به ایران مجاز می‌کرد.

کارخانه تولید UF6 اصفهان راه اندازی شد

در همین حال دقایقی پیش اعلام شد کارخانه تولید UF6 به عنوان یکی از کارخانجات مهم مجتمع تولید سوخت اصفهان و از بخش های مهم صنعت هسته ای کشور راه اندازی و برای نخستین بار پس از حدود 9 سال، اولین بشکه کیک زرد در قسمت خوراک دهی کارخانه تخلیه شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران حاکی است که کارخانه تولید UF6 در مجتمع UCF اصفهان عمدتاً به دلیل کمبود کیک زرد در کشور از سال 88 عملاً غیر فعال بوده است. پس از توافق برجام و واردات مقدار زیاد کیک زرد و نیز افزایش تولید کیک زرد در داخل کشور، امکان راه اندازی مجدد این کارخانه بوجود آمده است. 

به دنبال بدعهدی های آمریکا در برجام و دستور مقام معظم رهبری در چهاردهم خردادماه امسال مبنی بر راه اندازی بخش هایی از صنعت هسته ای در چارچوب برجام و دستور رییس جمهوری، راه اندازی این کارخانه در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت. 

برپایه این گزارش، با توجه به اینکه مسوولان مجتمع UCF از قبل تدابیر و آمادگی لازم را پیش بینی کرده و بخش های مختلف کارخانه را به صورت آماده به کار نگه داشته بودند، اکنون موفق شدن در مدت کوتاهی (حدود دوهفته) تعمیرات و اصلاحات لازم را انجام داده و کارخانه را مجدداً راه اندازی کنند.

این نکته حائز اهمیت است که با از سرگیری فعالیت مجتمع UCF اصفهان و شروع مجدد تولید UF6، علاوه بر فعال شدن این بخش مهم از صنعت هسته ای با افزایش میزان این ماده استراتژیک که خوراک اصلی غنی سازی کشور را تامین می کند، عملاً زمینه تحقق و اجرای فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر آمادگی برای افزایش ظرفیت غنی سازی را فراهم می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید