پاسخ یک پیام، مقاومت

توضیحات آخوندی درباره طرح مسکن مهر و ارائه گزارش عملکرد

کدخبر: ۲۵۰۶۱۳
اقتصادنیوز؛ عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی در بخش ارتباط مستقیم کانال تلگرامی خود به بهانه سوالی درباره مسکن مهر به بررسی چند و چون این طرح و فضاسازی رسانه‌ای در این باره توضیحاتی را ارائه کرد.
توضیحات آخوندی درباره طرح مسکن مهر و ارائه گزارش عملکرد

به گزارش اقتصادنیوز؛ عباس آخوندی در کانال تلگرامی خود نوشت: در بخش ارتباط مستقیم کانالم (پیام‌های مردمی‌) پیامی به شرح زیر از ارسال‌کننده‌ای به نام مقاومت ۴۴۷۰۲ دریافت کردم. 

«آقای عباس آخوندی سلام. خسته نباشید. سؤال کوتاه میپرسم. اول چرا شما به عنوان وزیر محترم در دولت مسکن مهر را که آقای احمدی‌نژاد ساخته بود ۸۰درصدش کارشناسان می‌گویند آماده نکردین برای فقرا».

آخوندی افزود: پاسخ را با اندکی اصلاح به شرح زیر دادم. سپس اندیشیدم که با توجه به دروغ‌پردازی بی‌امان ضدِّرسانه، قطعا این سؤال هزاران نفر است. پس چه بهتر سؤال و جواب را برای آگاهی ملت ایران انتشار دهم

وزیر سابق راه و شهرسازی در پاسخ نوشت:

«سلام عزیز و یا عزیزان. 

دیدم عنوان حساب تلگرامی‌تان مقاومت است. به عنوان کسی که تمام جوانیش را با افتخار در راه دفاع، آبادانی و حفظ یکپارچگی سرزمین و جمهوری اسلامی ایران گذرانده است، وقتی می‌بینم چگونه از این عنوان‌ها سوء استفاده می‌شود و چگونه شبکه ضد رسانه با استفاده از بیت المال خبرهای دروغ به شما تحویل می‌دهد قلبم به درد می‌آید و برای شما جوانان پاکباز ایران و برای جمهوری اسلامی ایران نگران می‌شوم. فقط کوتاه به چهار واقعه در زندگی‌ام اشاره می‌کنم و آدرس گزارشی را به شما می‌دهم. 

۱- در آغاز پیروزی انقلاب؛ عضو جمع مؤسسان جهاد سازندگی و عضو اولین شورای مرکزی جهاد سازندگی بودم. امروزها که رسم بر دفاع از حضور جوانان است شاید هم جوان‌ترین مسؤول در دوره‌ی انقلاب بودم. در این بمباران تخریبی که ضد رسانه بر علیه من انجام داد دیدم که گفته‌اند، این موقعیت از همان آغاز بر اساس رانت برای من فراهم آمد. حال آنکه من آن روزها نه پیش از آن یک‌بار مرحوم شهید بهشتی را که اولین حکم مسؤولیتم را در جهاد سازندگی امضا کرد دیده بودم و نه آقای ناطق نوری را که بعدها به عنوان نماینده امام(ره) در جهادسازندگی منصوب شدند می‌شناختم. من یک عضو ساده جمع‌های دانشجویی بودم.

۲- در دوران دفاع مقدس؛ تشکیل دهنده‌ی ستاد پشتیبانی جنگ جهادسازندگی با همکاری شهید رجایی بودم. بعدها این ستاد به سنگرسازان بی‌سنگر انتشار یافت و عموم ملت ایران کم‌وبیش از سهم تعیین‌کننده‌ی آن در پیشبرد عملیات نظامی آشنا هستند،

۳- در اوج غائله‌ی تجزیه‌طلبان در غرب کشور به عنوان معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور برای حفظ یکپارچگی سرزمین ایران تشکیل‌دهنده‌ی تشکیل دهنده شورای امنیت ویژه غرب کشور و رییس آن بودم و با شهید محمد بروجردی و قرارگاه حمزه‌ی سپاه و ارتش همکاری می‌کردم. جهت اطلاع شما، آن زمان تجزیه‌طلبان نامنی را بر کردستان عزیر حاکم کرده بودند و کمتر جاده شبانه‌روزی در غربِ ایران یافت می‌شد،

۴- رییس بنیاد مسکن و مجری بزرگترین طرح‌های بازسازی مناطق آسیب دیده از سوانح طبیعی و جنگ بودم. به سه مورد آن اشاره می‌کنم. اولی، سیل آذرماه ۱۳۶۵ در جنوب ایران که در پنج استان خرابی به بار آورد. دومی مناطق جنگزده روستایی. و سوم زلزله رودبار و منجیل در سال خردادماه ۱۳۶۹ که بیش از ۲۲۰هزار واحد مسکونی در آن آسیب دید و مخربترین زلزله‌ای است که تا کنون از آن خبر داریم.

و اما در باره مسکن مهر. ۵۶٪ ساخت خانه‌ها، ۵۰٪ تاسیسات زیربنایی و بیش از ۸۰٪ تاسیسات روبنایی پروژه‌های مسکن مهر را علیرغم کم‌توجهی دولت با پی‌گیری و سماجت تمام به پایان رساندم. حجم کار انجام شده در دروان من بیش از یک‌ونیم برابر کار انجام شده در دولت پیشین است. چگونه ۸۰ درصد کار انجام شده بود؟

بیش از یک میلیون و چهل هزار خانه را در این مدت به اتمام رساندم و در اختیار متقاضیان عزیز قرار دادم. من می‌توانستم دستِ‌کم هر هفته یک پروژه را افتتاح کنم و یکی از محبوب‌ترین وزیران در میان شما و اذهان عمومی باشم. لیکن من از دین چنین یافتم که در هیچ شرایطی نباید دروغ گفت. این آموزه‌ی پیامبر (ص) و امامان معصوم علیهم السلام است. مبنای عمل روشن بود. چون نمی‌خواستم پروژه‌ای که بنیان آن را نادرست می‌دانستم ترویج کنم و در عین حال خود را متعهد به شهروندان و متقاضیان مسکن مهر می‌دانستم، ضمن وقت گذاشتن زیاد، پی‌گیری کردن و اتمام بخش اعظم کار که در مسؤولیت وزارت راه‌وشهرسازی بود ولی یک مورد را هم افتتاح نکردم. باز تکرار می‌کنم که بیش از یک میلیون واحد را من ساختم.

حضرات بیش از ده هزار میلیارد تومان برای تکمیل و اجرای تاسیسات زیربنایی و روبنایی برای دولت تعهد ایجاد کرده بودند که در برابر آن حتی معادل ۲٪ بودجه پیش‌بینی نشده‌بود. مجبورم این را به شما بگویم که بخش اعظم آنچه در این چند سال انجام شد را صرفا با تکیه بر منابع داخلی وزارتخانه، اتخاذ روش‌های تامین مالی جدید و پذیرش ریسک و تعهدات مدیریتی برای رفاه ساکنان مسکن مهر انجام دادم. من از روز اول گفتم که من در کنار متقاضیان مسکن مهر هستم و در جهت انجام تعهدهای دولت به تک‌تک متقاضیان اقدام می‌کنم. لیکن، آنان‌که از روز آغاز پول مردم را گرفتند، در زندگی مردم دخالت کردند و بجای آن‌که در درون شهر و در جایی که امکان زندگی وجود داشته باشد، بردند در بیابان‌هایی که نه امکانات زندگی داشت و نه امنیت هزینه کردند، آنان آگاهانه به این مردم ظلم و اجحاف کردند. آنان‌که از پول بی‌زبان همین مردم رفتند بیش از یکصد هزار واحد مسکونی فاقد حتی یک متقاضی ساختند آنان در برابر تصرف غیرقانونی در اموال مردم و خیانت در امانت آنان مسؤولند. لیکن چه توان کرد که ضدرسانه آگاهانه از آنان قهرمانان ملی و از من و ما که به تعهد دولت جمهوری اسلامی در برابر خریداران مسکن مهر وفادار ماندیم و آنچه که می‌توانستیم را انجام دادیم، شمر می‌سازد. آخرین تیتر کیهان: تعارف کلید پایتخت به مردی که افتخارش نساختن است. آیا فکر می کنید که کیهان و سایر کانال‌های خبری ضد رسانه که با پول این مردم تامین مالی می‌شوند از این آمارها اطلاع ندارد؟ این آمارها انتشار عمومی یافته‌است و حتما اطلاع دارند. منافع‌شان در چنین فضاسازی‌هاست. 

عزیزان، هزینه‌ی طرح مسکن مهر شامل بر ده‌ها هزار میلیارد تومان بود. منابع آن بخشی از جیب مردم ضعیفی که با چه مصیبتی اندک پس‌اندازی کردند و بخش دیگر آن از طریق چاپ پول و دست در جیب تمام ملت ایران کردن تامین شد. هنوز هم تکمیل تاسیسات زیربنایی و روبنایی آن بیش از ۷ هزارمیلیارد اعتبار نیاز دارد که به سختی ۱٪ آن در بودجه پیش‌بینی شده باشد. این مصداق سنگی است که کسی در چاه می‌اندازد و صدها عاقل نمی‌توانند آن را بیرون بیاورند. منظور من این بخش آن نیست. منتظر می‌مانیم تا ببینیم این دولت و دولت‌های بعدی در این باره چه انجام می‌دهند. لیکن، منظور من روی دیگر سکه‌ی مسکن مهر است. 

یک‌طرف این طرح چند ده‌هزارمیلیاردی متقاضیان مسکن مهر هستند. طرفِ دیگر آن سفره‌ای است که برای عده‌ای سوداگر بازشده‌است. برای ارجاع این چندین هزار میلیارد تومان کار کمتر مناقصه‌ای برگذار شد. اغلب پروژه‌ها بر اساس مذاکره واگذار شدند. اشکالِ من از منظر حضرات، بی‌توجهی به مسکن مهر نیست. اشکال من جمع‌کردن سفره‌ای است که حضرات برگردِ آن نشسته بودند و به نام ضعیفان شکم سیری‌ناپذیر خود را پُر می‌کردند. بگذارید به همین اندازه اکتفا کنم. به عنوان یک انقلابی این را بدانید که پهن کردن سفره از جیب مردم محبوبیت می‌آورد. لیکن جمع‌کردن سفر دشمن می‌سازد. 

یک‌بار دیگر تاریخ مولی امیرالمؤمنین (ع) را بخوانید تا بدانید چرا مبغوض‌ترین فرد در زمان خود بود و وقتی فرقِ مبارکش در محراب شکافته‌شد در شام گفتند مگر علی نماز هم می‌خواند؟ من با آگاهی از اینکه مبارزه با فساد تا چه اندازه هزینه دارد پا در این راه گذاشتم و تا آخر خواهم ایستاد. اگر اطلاع اندکی در باره کارهایی که در دوره من انجام شد خواستید می‌توانید به لینک گزارش که در کانالم به آدرس زیر انتشار دادم مراجعه کنید و یا فایل پیوست این پیام را دریافت نمایید. با آرزوی پیروزی راستی بر دروغ.»

عباس آخوندی - 23 آبان ماه 97

وزیر سابق راه و شهرسازی در پایان این یادداشت فایل گزارش عملکرد و متن سخنرانی خود را نیز ارائه کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید