رییس هیات پارلمانی ایران در بین‌المجالس آسیایی؛

میانگین مدیران زن در ایران در حدود ۱۷ درصد است

کدخبر: ۲۵۳۵۴۶
اقتصادنیوز؛ فاطمه ذوالقدر، رییس هیات پارلمانی ایران در بین‌المجالس آسیایی گفت: میانگین مدیران زن در ایران در حدود ۱۷ درصد است و این روند در سطح استان ها در طول یکسال گذشته تا ۶۰ درصد افزایش داشته است.
میانگین مدیران زن در ایران در حدود ۱۷ درصد است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ فاطمه ذوالقدر در دومین نشست شورای اجرایی و یازدهمین نشست مجمع عمومی APA در استانبول با موضوع افزایش رونق اقتصادی در آسیا گفت: قاره پهناور آسیا به دلیل برخورداری از ویژگی های ممتاز ژئوپلتیک و ژئواکونومیک، مزیت ها و ظرفیت های ویژه ای برای رونق اقتصادی و پایداری سیاسی است و در عین حال با چالش های عدیده ای مواجه است که ما را بر آن می دارد که تلاش خودمان را برای دست یابی به اهداف رونق اقتصادی و پایداری آن، یکپارچه کرده و افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: برای افزایش رونق اقتصادی در آسیا و غلبه بر برخی مشکلات در این زمینه، توجه به نقش زنان و ایجاد فضای مناسب برای بهره مندی از ظرفیت های آنها در کارآفرینی می تواند گامی مثبت برای رونق اقتصادی در آسیا باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: معتقدم بحث مشارکت زنان در افزایش رفاه اقتصادی در آسیا، باید در یک مگاترند (ابرروند) به هم پیوسته مورد توجه قرار گیرد و این امر نیازمند یک رویکرد جامع و یکپارچه است که تحقق آن منوط به، به رسمیت شناختن رابطه متقابل بین رونق اقتصادی و نقش زنان و برداشت و تصویر از فعالیت آنها در جامعه است.

این عضو فراکسیون زنان مجلس یادآور شد: با وجود این، بسیاری از زنان از حقوق و ظرفیت خودشان در این زمینه آگاه نیستند. آموزش، آگاهی بخشی عمومی و ایجاد دانش، قدم اساسی و بنیادین در این راستاست.

ذوالقدر در ادامه خاطرنشان کرد: فکر می کنم هم اینک علی رغم حضور زنان آسیا در حوزه های کارآفرینی و اشتغال و نقش موثری که در افزایش رونق اقتصادی دارند، فعالیت آنها کمتر دیده می شود. پیشنهاد می شود همه پارلمان‌ها از رسانه ها بخواهند پوشش خبری و اطلاع رسانی جامع تری نسبت به فعالیت ها و نقش زنان در عرصه فعالیت های اقتصادی را ارائه دهند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به این که زنان کارآفرین می‌توانند نقش مهمی در ارتقاء شیوه های پایدار در اقتصاد ایفا کنند بر همین اساس، متعهد به پیشبرد توانمند سازی اقتصادی زنان به عنوان جز ضروری و مهمی از تلاش برای افزایش رونق اقتصادی و عدالت جنسیتی در جامعه ایران هستیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ایران در حال توسعه کارآفرینی زنان در بخش خصوصی و عمومی است، گفت: هم اینک حدود 200 زن کارآفرین شاخص در کشور داریم که در حوزه های مختلف صنایع و بازرگانی فعالیت می کنند. همچنین پایش قوانین و سیاستگذاری در حوزه زنان و خانواده در فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در دستور کار است که می تواند به افزایش مشارکت زنان در جامعه کمک اساسی کند.

ذوالقدر افزود: ما در حال تجربه افزایش حضور زنان در پست های مدیریتی میانی هستیم و در حال حاضر میانگین مدیران زن در کشور در حدود ۱۷ درصد است و این روند در سطح استان ها تا ۶۰ درصد افزایش در طول یکسال گذشته داشته است.

وی با بیان اینکه همه کشورهای آسیایی برنامه های مختلفی را در زمینه رونق اقتصادی با تاکید بر نقش زنان اجرا کرده و دستاوردها و تجارب ارزشمندی دارند، گفت: اشتراک این تجارب می تواند یک نشانه مهم و دلگرم کننده برای افزایش نقش زنان در رونق اقتصادی آسیا باشد. پیشنهاد می‌کنم هر یک از زنان نماینده حاضر، در نشست های آتی، پروژه های مهم و تاثیرگذار و موفق اقتصادی که زنان، عاملان و صاحبان و کارآفرینان آنها بوده اند را معرفی کند تا با اشتراک تجارب بتوانیم اقدامات مثبت و اثرگذاری را برای رونق اقتصادی هرچه بیشتر با مشارکت فعالانه زنان به کار گیریم.

 وی در پایان گفت: از جناب آقای بینعلی ییلدیریم، رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه و سرکار خانم آسوما اردوغان، رئیس گروه APA ترکیه و دبیر کل APA  دکتر مجیدی و همکاران ایشان به خاطر فراهم کردن تمهیدات عالی برای برگزاری این نشست قدردانی می‌کنم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید