راهکار اکونومیست برای مقابله اروپا با آمریکا برای تحریم‌های ایران

کدخبر: ۲۱۴۴۱۴
اقتصاد نیوز: نشریه اکونومیست در گزارش روز پنجشنبه خود، 2 راهی که پیش روی اتحادیه اروپا در پی خروج آمریکا از برجام وجود دارد را تشریح کرده است. یک راه که در راستای حفظ برجام عمل می کند، احیای «قوانین مسدودکننده» اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم های آمریکا است و راه دوم تبعیت از تحریم ها.
راهکار اکونومیست برای مقابله اروپا با آمریکا برای تحریم‌های ایران

اقتصاد نیوز: خروج آمریکا از برجام در طول هفته گذشته با حواشی زیادی همراه شد. تحریم‌هایی که در سال 2015 میلادی لغو شده بودند، با تصمیم دونالد ترامپ، مجددا به اجرا در خواهند آمد. توافقی که میان آلمان، فرانسه، چین، روسیه، انگلستان و آمریکا شکل گرفته بود با خروج آمریکا سست شد؛ اما اتحادیه اروپا، چین و روسیه در حال تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستند. با این حال، تحریم‌های ایالات متحده تفاوت‌هایی با تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا اعمال می‌کند، دارند. در واقع، گستره اثرگذاری این 2 با یکدیگر متمایز است. تحریمی که اتحادیه اروپا اعمال کند، تنها برای شرکت‌ها و اشخاص اروپایی به عنوان قانون لحاظ خواهد شد؛ اما تحریم‌های آمریکا در 2 نوبت فعال می‌شوند. در واقع، علاوه بر شهروندان و شرکت‌های آمریکایی، کلیه کسب‌وکارهایی که از دلار آمریکا برای تسویه یا انجام معاملات خود استفاده می‌کنند، تحت تاثیر قانون خواهند بود. بنابراین، شرکت‌های اروپایی مانند «توتال» فرانسه، یا باید به قوانین آمریکا تن بدهند یا اینکه این ضوابط را به پشتوانه حمایت اتحادیه اروپا زیر پا بگذارند. در هر 2 صورت، شرکت‌های اروپایی دچار زیان می‌شوند. شرکت‌هایی مانند توتال، می‌توانند معاملات خود را بر پایه یورو انجام دهند که البته محدودیت‌ها و شرایط خاص خود را به همراه دارد.

اولین جبهه تحریم‌ها در سال 2005 میلادی، زمان ریاست جمهوری جورج بوش علیه ایران منعقد شدند و اتحادیه اروپا نیز پس از 2 سال، به آمریکا پیوست تا ایران را به میز مذاکره نزدیک کند. زمانی‌که توافق برجام در سال 2015 میلادی محقق شد، برخی از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی (بیشتر اروپایی)، فرصت را برای همکاری اقتصادی با طرف ایرانی هموارد دیدند؛ اما با احتیاط زیادی به سمت ایران گام برداشتند. در حال حاضر، با توجه به بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اروپا 2 راه در پیش دارد؛ یا باید «قوانین مسدودکننده» اتحادیه اروپا را برای مقابله با تحریم های آمریکا احیا کند یا به قوانین آمریکا پایبند باقی بماند. قوانین مسدودکننده اولین بار 22 سال پیش طراحی شدند و اتحادیه اروپا می‌تواند از این قانون برای احیای برجام استفاده کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید