نیم‌قرن با اقتصاد ایران،15 مرداد

کشف عظیم‌ترین منبع نفت در اهواز

کدخبر: ۵۱۳۱۲۹
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
کشف عظیم‌ترین منبع نفت در اهواز

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

15 مرداد 1352؛ احداث شهرک عباس‌آباد به زودی آغاز می‌شود

قیمت اراضی عباس‌آباد متری بیش از 700 تومان تعیین شده است. این اراضی برای شهرداری بیشتر از این رقم تمام شده و سازمان عباس‌آباد تاکنون هزاران تقاضای خرید زمین از مردم و شرکت‌ها و موسسات دولتی دریافت داشته است و در برابر یک میلیون و سیصد هزار متر زمین آماده فروش تاکنون درخواست 6 میلیون متر زمین به شهرداری رسیده است.

شهرداری هم‌اکنون نقشه‌های اجرایی شهرک عباس‌آباد را که در غرب این منطقه قرار دارد آماده ساخته است. این شهرک بین خیابان‌های سوم شمیران و جردن واقع شده و دارای یک میلیون و سیصد هزار مترمربع مساحت می‌باشد. یک مقام رسمی در سازمان عباس‌آباد اعلام کرد که مردم در دادن درخواست خرید 10 قطعه به مساحت 10 تا 20 هزار متر مسابقه گذاشته‌اند.

ردپای برجام در افزایش قیمت دلار /هجوم سکه به کانال 15 میلیون

یک مقام رسمی در شهرداری اعلام کرد که اراضی عباس‌آباد بورس زمین را در منطقه اطراف شهرک دچار نوسان شدید خواهد کرد. همین عامل سبب شده که بازار دادوستد زمین در خیابان‌های پهلوی، جردن، وزرا، بازرگانان، پاکستان و عباس‌آباد راکد شود.

در حال حاضر قیمت زمین‌ها در این مناطق کمتر از متری 15 هزار ریال نیست و فروشندگان و خریداران جملگی منتظر تصمیمات شهرداری هستند.

شهرداری برای آغاز اقدامات اجرایی در شهرک عباس‌آباد 250 میلیون ریال وام از بانک مرکزی دریافت کرده و با استفاده از این وام نقشه شهرسازی در گوشه‌ای از عباس‌آباد که تحت عنوان عباس آباد کوچک نامگذاری شد، شروع خواهد شد.

کشف عظیم‌ترین منبع نفت در اهواز

چاه شماره 55 اهواز در 7 هزار متری به نفت رسید.

چاه شماره 55 اهواز در نزدیکی شهر قرار دارد و مسوولان مربوط اعلام کردند اداره مهندسی و ایمنی و حفاری صنعت نفت نکات ایمنی را در مورد این چاه استثنایی رعایت کرده‌اند.

یکی از مقامات مطلع نفتی گفت: این عمیق‌ترین چاه نفت ایران است که به نفت رسیده و بالغ‌بر هفت کیلومتر عمق آن است. برای حفر این چاه که ابتدا از مته‌هایی به‌ قطر 40 سانتی‌متر استفاده می‌شد و اکنون این کار با مته‌هایی به قطر 5 سانتی‌متر در اعمال زمین ادامه دارد.

چاه شماره 55 اهواز با یکی از مدرن‌ترین دستگاه‌های حفاری چاه نفت در دنیا که به دستگاه «دریک» معروف است، حفر شده و در مدت کوتاهی نتیجه بخشیده است.

یکی دیگر از کارشناسان گفت: اکثر چاه‌های نفت به لایه‌ای از زمین موسوم به «آسماری» که می‌رسند، نفت می‌دهند ولی هنگام حفاری مته‌های چاه 55 از لایه «آسماری» نیز گذشته و در منطقه «بنگستان» به نفت رسیده است و همین امر اهمیت این منبع نفتی را روشن می‌کند.

15 مرداد 1382؛ کاخ سفید خواستار بازرسی شدید و دقیق از ایران شد

سخنگوی کاخ سفید آمریکا به انجام بازرسی‌های شدید و دقیق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران ابراز تمایل و بر آن تاکید کرد.

«اسکات مک کلان» افزود: آمریکا درباره برنام ههسته‌ای تهران نگرانی‌هایی دارد و باید به عدم استفاده این کشور از انرژی هسته‌ای برای مقاصد نظامی مطمئن شود.

دکتر علی‌اکبر صالحی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن رد قاطع این اتهامات به ایران گفت: مقام‌های آمریکا چنین مسائلی را با اغراض سیاسی طرح می‌کنند.

مک کلان تاکید کرد: ارتباط با آژانس تا زمانی خواهد بود که اطمینان پیدا کنیم، بازرسی از ایران درباره تاسیسات هسته‌ای با دقت بیشتر انجام می‌شود.

سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث می‌شود

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: توان ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال مهم‌ترین هدف بخش مسکن در برنامه چهارم توسعه است.

علی عبدالعلی‌زاده افزود: هرچند تحقق این امر مستلزم جذب سرمایه و منابع لازم است اما در صورت تحقق این برنامه، بیش از 600 هزار شغل در این بخش ایجاد خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد: بخش مسکن با حفظ جایگاه محوری خود در برنامه چهارم توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، بیشترین سهم را در سرمایه‌گذاری، ایجاد فرصت‌های شغلی و رونق و سازندگی کشور داشته باشد.

15 مرداد 1392؛ قیمت آرد 900 تومان می‌شود

عضو اتحادیه نان سنگک گفت: برای جلوگیری از قاچاق آرد و فروش گندم به اعراب و مرغداری‌ها، قیمت هر کیلوگرم آرد تا کمتر از یک ماه دیگر به 900 تومان می‌رسد.

حسن پابرجا اظهار کرد: در حال حاضر، با سوبسید و یارانه دولت، ‌آرد کیلویی 600 تومان فروخته می‌شود؛ اما در جلساتی که در وزارت صنعت برگزار شده، تصمیم‌گیری‌شده تا کمتر از یک ماه دیگر، قیمت هر کیلوگرم آرد به 900 تومان برسد.

در همین حال، یک مقام مسوول در وزارت از برگزاری جلسه‌ای برای افزایش قیمت نان متناسب با قیمت گندم خبر داد.

وی گفت: صبح دیروز (دوشنبه) جلسه‌ای در وزارت صنعت با حضور معاون بازرگانی داخلی، رئیس سازمان حمایت، قائم مقام وزیر صنعت و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص افزایش قیمت نان برگزار شد.

این مقام مسوول گفت: برای جلوگیری از قاچاق گندم و آرد برای آنکه قیمت نان متناسب با این دو محصول باشد، وزارت صنعت تصمیم به افزایش قیمت نان گرفته است، وی اظهار کرد: آنچه در جلسه امروز گذشت، مبنی‌بر افزایش 70 درصدی قیمت نان بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید